مدیر سایت در
0

چگونه دکمه سرآستین مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه دکمه سرآستین مناسب انتخاب کنیم؟

دکمه‌های سرآستین از متنوع‌ترین نوع دکمه‌های پوشاک هستند. دکمه‌های سرآستین در آغاز ویژه طبقه اشراف و ثروتمندان بود. یکی از مدل‌های اصلی دکمه سرآستین یک دایره خیلی کوچک است که به وسیله یک میله فلزی به دایره تزئینی بزرگتری متصل می‌شود. قسمت پشت بعضی از دکمه‌های سرآستین به شکل لولایی و متحرک است، این مدل از سایر انواع دکمه سرآستین مرسوم‌تر است.

مطالب مرتبط:

۱- چند نکته اصلی خوش‌پوشی و خوش‌تیپی آقایان

۲- انواع مختلف دکمه سردست

۳- برای خوشتیپ شدن به این موارد توجه کنید

دکمه سر‌دست چیست؟

دکمه سر‌دست یکی از اکسسوری‌های مردانه است که شاید در نگاه اول بسیار کوچک باشد اما می‌تواند جلوه خاصی به پیراهن و همچینین استایل شما ببخشد. دکمه سر‌دست بر خلاف دکمه ثابت قابل جدا شدن است و می‌توانید در مواقع غیرر ضروری آن را جدا کنید اما دکمه اصلی از آن جهت که به پارچه دوخت شده است قابل جدا شدن نیست. دکمه سر‌دست انواع و شکل و رنگ‌های بسیار متفاوتی دارد و معمولا متناسب با رنگ کت و شلوار یا کراوت دکمه سر‌دست مناسب را انتخاب می‌کنند. دکمه سر‌دست را می‌توان با هر سبک پوششی ست کرد اما بسیاری از آقایان ترجیح می‌دهند از آن در مراسم‌های خاص و با سبک کلاسیک استفاده کنند.

دکمه سر‌دست مانند یک بست کوچک بر روی مچ آستین پیراهن مردانه عمل می‌کند و کمک می‌کند تا لبه پایینی آستین با فرم خوبی بسته بماند. سوراخ‌هایی در دو طرف این نوع دکمه وجود دارد که دو طرف سر آستین را روی هم نگه می‌دارد. به طور معمول یک بخش متحرک یا قفل کوچک بر قسمت زیرین دکمه سر‌دست  طراحی شده است که بعد از فرو کردن دکمه در سر آستین با قفل کردن آن مانع هرگونه حرکت دکمه می‌شوید.

دکمه سر‌دست چیست؟

دکمه سر‌دست

چرا باید دکمه سرآستین استفاده کرد

دکمه‌های سرآستین، دکمه‌های تزئینی هستند که برای تزئین و بستن دو بخش سر آستین پیراهن مردانه (و گاهی اوقات زنانه) استفاده می‌شود. یک طرف دکمه سرآستین به اندازه جا دکمه‌ی سرآستین است و بخش دیگر آن که بزرگتر است، تزئینی است. هر دو بخش با یک زنجیر یا میله به هم متصل هستند. دکمه ‌سرآستین یک وسیله جانبی خیلی کوچک است که بیشتر در مواقع رسمی استفاده می‌شود و تاثیر زیادی در ظاهر کت یا پیراهن مردانه دارد. بر اساس دلایل متعددی آقایان از دکمه سردست استفاده کنند. از جمله این موارد می‌توان به:

  • لزوم داشتن دکمه سردست برای هر فرد خوش‌تیپ
  • نشانی از استایل خاص و جذابیت لباس
  • ایجاد جلوه در لباس‌های ساده و همیشگی
  • نشانی از اهمیت دادن هر کسی به تیپ و ایجاد ظرافت در استایل شخصی
  • ایجاد هماهنگی و نظم با الگوهای لباس و رنگ‌های بکار رفته در استایل توسط الگوهای روی دکمه سرآستین

اما استفاده از این دکمه‌های ساده نیز، همان‌طور که در ابتدای بحث اشاره کردیم، نیاز به دانستن نکات ظریفی دارد که بر زیبایی آن می‌افزاید و ویژگی‌هایی که گفته شد را صدچندان می‌کند.

انواع دکمه سر‌دست

دکمه‌های سر‌دست انواع مختلفی دارند، برخی از آن‌ها بسیار ساده و برخی دیگر با انواع نگین تزئین شده است. علاوه بر این ساختار فیزیکی آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است برخی از آن‌ها دارای یک پخش کوچک متحرک برای ثابت ماندن روی سر آستین هستند و برخی دیگر قفل لولایی دارند. در ادامه با انواع دکمه سر‌دست آشنا خواهیم شد:

 

دکمه سرآستین لولایی

این دسته از دکمه‌های سر‌دست دارای سطح بسیار صافی هستند و در قسمت انتهایی آن‌ها لولایی قرار گرفته است که سبب ثابت نگه داشتن دکمه روی سر آستین می‌شود. این مدل یکی از ساده‌ترین انواع دکمه سر‌دست است که به راحتی باز و بست می‌شود و نمونه آن در بازار بسیار فراوان است.

دکمه سر‌دست

 

دکمه سرآستین دو سری

یکی از انواع دکمه سردست‌های تزئینی و خاص مدل دو سری است. این مدل دکمه سر‌دست به شکل یک توپ کروی است و پایه خمیده‌ای دارد. این مدل نسبت به سایر دکمه سردست‌ها گران‌تر است و تمام ساختار آن از فلز است.

دکمه سر‌دست

دکمه سرآستین مدل قفل شونده

این مدل دارای دو قفل است و عملکرد آن شبیه به قفل ساعت است. این دکمه از یک قسمت پایه تشکیل شده است که نقش لولا را دارد و یک قسمت رویی است که در قسمت بالا به عنوان زیبایی کاربرد دارد و بزرگتر از پایه است. قسمت کوچک‌تر یا همان پایه را باید از جا دکمه سر آستین عبور دهیم و سپس قسمت بزرگتر را بر روی آن گذاشته و با فشار قفل می‌کنیم.

دکمه سر‌دست

دکمه سرآستین مدل زنجیری

این دسته از دکمه سر‌دست‌ها که به دکمه سر‌دست زنجیری نیز معروف است دارای دو سر است که به وسیله یک زنجیر به یکدیگر وصل شده‌اند. این مدل دکمه برخلاف سایر مدل‌ها خیلی محکم نیست و دو طرف سر آستین را کمی شل نگاه می‌دارد.

دکمه سر‌دست

دکمه سردست مدل گره‌ای

این مدل دکمه سر‌دست که به دکمه گره‌ای معروف است شبیه به دکمه زنجیری است. معمولا برای ساخت این مدل دکمه سر‌دست از ابریشم استفاده می‌شود و بر خلاف سایر دکمه‌های سردست از جنس نخ بسیار مستحک و بادوام است. معمولا افرادی که علاقه‌مندند از دکمه سر‌دست برای سبک‌ها کژوال نیز استفاده کنند از این مدل بیشتر استقبال می‌کنند علاوه بر این رنگبندی بسیار زیادی دارد.

دکمه سر‌دست

دکمه سردست پارچه‌ای

ترکیبی از پارچه و فلز در این مدل دکمه دیده می‌شود طوریکه قاب اصلی قسمت رویی دکمه با پارچه بسیار بادوام و شیک پوشانده شده است و قسمت پایه فلزی است. این دکمه سردست نیز مانند مدل گره‌ای رنگبندی و تنوع بالایی دارد و می‌توان برای سبک پوششی کژوال نیز از آن استفاده کرد.

دکمه سر‌دست

آموزش بستن دکمه سر‌دست

معمولا مدل سر آستین در پیراهن‌های مردانه به دو شکل است: یک لایه و دو لایه. پیراهن‌های فرانسوی سر آستین دولایه و پیراهن‌های معمولی سر آستین تک لایه دارند. از دکمه سر‌دست برای هر دو مدل پیراهن می‌توان استفاده کرد. در قدم اول برای بستن دکمه سر‌دست بایستی آن را از قسمت سوراخ‌ جادکمه سر آستین عبور داد، سپس پایه دکمه که همان قسمت قفل آن است را نیز از قسمت زیر از سوراخ جادکمه رد کرده و به قسمت رویی قفل می‌کنید.

در مرحله بعد باید سر آستین خود را چک کنید که گوشه‌های آن کاملا مرتب بر روی هم دیگر قرار گرفته شده باشد و دو طرف آستین بر قسمت داخلی نیز مماس باشد و لبه‌های آن رو به بیرون باشد. اگر دو طرف آستین شما رو هم قرار بگیرد سبک پوششی شما به مدل رسمی و اداری نزدیک‌تر می‌شود و اما اگر در کنار هم قرار گیرند استایل خاص و شیکی می‌شود.

دکمه سر‌دست

چه زمانی از دکمه سر‌دست استفاده کنیم؟

به طور کلی اقایان برای مراسم‌های رسمی و خاص که سبک پوششی کاملا کلاسیک دارند از دکمه سردست به عنوان یک اکسسوری تزئینی و جلوه بخش استفاده می‌کنند. زیرا دکمه سر‌دست با کت و شلوار بسیار جلوه می‌کند. شما می‌توانید برای هر کدام از پیراهن‌های کلاسیک ساده خود از دکمه سر‌دست استفاده کنید تا یک استایل کلاسیک بسیار شیک برای خود ایجاد کنید. البته ناگفته نماند که با استایل کژول که جزو استایل‌های روزمره است نیز می‌توانید دکمه سر‌دست خود را ست کنید.

دکمه سر‌دست

نکات کلی در انتخاب دکمه سرآستین

مراحل استفاده از دکمه سرآستین به شرح زیر است.

۱- در بیشتر مدل‌های دکمه سرآستین بخش کوچکتر باعث اتصال سرآستین‌های پیراهن به یکدیگر می‌شود.

۲- قسمت لولایی پشت دکمه را بچرخانید تا به صورت خطی مستقیم درآید.

۳- سرآستین‌های پیراهنتان را روی هم قرار بدهید. (باید روی سرآستین پیراهن، سوراخ مناسب برای دکمه سرآستین وجود داشته باشد).

۴- قسمت مستقیم پشت دکمه را از بین سوراخ سرآستین پیراهن عبور بدهید طوری که از هر دو سوراخ آن عبور کند و قسمت تزئینی و بزرگ آن به سمت بیرون قرار بگیرد؛ یعنی وقتی بازوهای شما در پهلو قرار دارد بخش رنگی و تزئینی دکمه سرآستین باید به سمت بیرون باشد.

انتخاب دکمه سرآستین مناسب چگونه است؟

  • در مورد مدل‌هایی که پشت آن به صورت لولایی و متحرک نیست، فقط کافی است که قسمت کوچکتر دکمه را از سوراخ آن رد کنید تا قسمت بزرگ و تزئینی به سمت بیرون باشد، این مدل برای قرار دادن دکمه در یک طرف سرآستین پیراهن است.
  • اگر دوست دارید که هر دو طرف سرآستین پیراهن تان دکمه داشته باشد، می‌توانید دقیقا روش توضیح داده شده را برای طرف دیگر سرآستین هم انجام بدهید.
  • برای اینکه متمایز و شیک باشید، از دکمه‌های سرآستین با سنگ‌ قیمتی مثل عقیق یا زمرد استفاده کنید. البته این دکمه های دست‌ساز بسیار گران قیمت می‌باشند.
  • یادتان باشد هنگامی که از دکمه سرآستین استفاده می‌کنید، از به‌کاربردن دکمه معمولی آستین خودداری کنید.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :