فریماه فرجامی یکی از زیباترین و خوشپوشترین بازیگران زنِ ایرانی بود که این دادههای ذاتیاش با تواناییهای اکتسابی بازیگری اش ؛ در هم آمیخت و او را به یکی از ستارههای سینمای ایران تبدیل کرد. فریماه فرجامی در آستانه هفتاد سالگی است و به دلایل مشکلات عمیقی از دنیای سینما دور ماند و البته دنیای سینمای ایرانی را هم از وجود خودش خالی و محروم کرد.
او از نسل بازیگرانی است که زیباییشان طبیعی بود و استایل شخصیشان هیچ استایلیست دیگری انتخاب نمیکرد.
در مطللب پیش رو، نگاهی داشتهایم به این بازیگر فراموش نشدنی که هنوز یکی از آرزوهایش زندگی در «سیاره بازیگری» است.
بازیگری تحصیل کرده و محقق
بد نیست برای شروع نگاهی بیاندازیم به آنچه در پشت پرده ساخت چنین شخصیتی و ظاهری زندگی میکرده است. فریماه در دانشکدهی هنرهای دراماتیک درس خوانده است؛ بعد از آن در یک مرکز فرهنگی عنوان ویراستار، محقق و پژوهشگر کار کرده است.
فریماه تنها دو سال پیش از انقلاب و با گویندگی و بازی در نمایشهای رادیویی و تلویزیونی کارش را آغاز میکند و تازه بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۹وارد دنیای پر از زرق و برق سینما میشود.
او در همان ابتدای ورودش بسیاری را شیفته خودش میکند و جوایز معتبر زیادی با خودش به خانه میبرد.
متر زیبایی روی چهره خانم بازیگر
برای زیبایی نمیتواند متر و معیار خاصی را تعریف کرد اما از آنجایی که در این دنیا برای هر چیزی یک الگویی وجود دارد؛ در مورد زیبایی هم مواردی را مطرح میکنند مانند پیشانی صاف، چشمهایی هشیار که برقی را در خود دارند، بینی متقارت و گونههای پُر که همه اینها را فریما فرجامی در صورتش داشت و او را نه تنها زیبا که برای نورپردازی و گریم در سینما و بازی برای نقشهای مختلف مناسب میکرد.
فریماه فرجامی با آن چشمان خاص و رنگی-که در میان ما ایرانیان کم پیدا میشود، به قدری خوش چهره بود که در زیر سنگینترین گریمهایی که سعی میکردند او را شخصیتی متقاوت نشان دهند، میدرخشید.
موهای تراشیده، زیبایی بیشتر
در فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی، فریماه قبول کرد تا موهایش را واقعا بتراشند، در صورتیکه خیلی از بازیگران این اجازه را به کارگردانها نمیدانند و این کار توسط گریمورها انجام میشد.
جلالالدین معیریان، چهرهپرداز این فیلم درباره زدن موهای این بازیگر خانم میگوید، خاطرهای را هم تعریف کرده است: «یک بار آقای کیمیایی به من گفت قصد دارم موهای خانم فرجامی را در فیلم سرب از ته بزنیم، برای اثرگذاری در فیلم، چرا که مردم معتقدند اینها(کسانی که فریماه نقش آنها را داشت- تیفوس دارند و میخواهند به بهانه تیفوس آنها را از کشور بیرون کنند. من به آقای کیمیایی گفتم میتوانم برای خانم فرجامی پوستی بسازم که موی تراشیده شده احساس شود و نیازی به این کار نباشد، اما آقای کیمیایی مخالفت کردند و گفتند خانم فرجامی اجازه دادهاند موهایشان از ته تراشیده شود. شما تصور بفرمایید این مو باید با ماشینهای آرایشگری قدیمی که دستی کار میکردند زده میشد…»
یکی دیگر از بازیگرانی که برای بازی در یک فیلم سر خود را تراشید، لیلا حاتمی بود. او برای بازی در «فیلم قاتل» موهایاش را زد تا بدون حجاب در فیلم بازی داشته باشد که البته فیلم تنه مجوز اکران در خارج از کشور را گرفت و دیدن سر تراشیده و گوش لیلا برای داخل نشینان ممنوع اعلام شد.
موهای تراشیده در کنار صورتهای پر و دایرهای شکل، ترکیب بهتری است دارند تا صورتهای لاغر و کشیده؛ چون صورتهای پر و چند ضلعی مانند فریما فرجانی با موهای کوتاه ترکیب متعادلتری به خود میگیرند اما صورتهای کشیده و مهمتر از آن لاغر؛ بلندی خوبی پیدا نمیکنند.
استایلی برای الگو برداری
فریماه فرجامی از بازیگرانی بود که بعد از نمایش فیلم هایش، خیلی از خانمهای به روز و خوش تیپ از استایل او الگو برداری میکردند.
فریماه در فیلم «اجازهنشین ها» مهرجویی، عینکی خلبانی به چشم زده بود که جزو عینکهای جدید آن روزهایی بود که هنوز زدن عینک آفتابی خیلی هم باب نشده بود.
مانتوهای خفاشی هم که او در این فیلم پوشیده بود در آن سالها حسابی سر و صدا به پا کرد و هشتاد درصد خانمها میتوان گفت در کمد لباسهایشان یک عدد از این مانتو را داشتند.
بازگشتی غمگین اما شاد
فریماه فرجامی بعد از سالها دوباره به سینما بازگشته است او که تشنه کار است؛ در این بازگشت دوباره با مهرجویی همکاری کرده است.
او هنوز درخشنده است اما از مهرجویی آپارتماننشینها در این فیلم جدید -لامینور- هیچ خبری نیست. البته سال 1394 هم در فیلم کمتر دیده شده «نیم» ساخته بهمن کامیار هم نقش داشت.
دیدگاه شما