سوگل پورمهرام در
0

نکاتی که باید هنگام خرید لباس بدانیم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک تیشرت جدید بخرید و تنها پس از ۱ بار شستشو، حس کنید که ناگهان به اندازه یک تیشرت ۲ ساله کهنه و یا پس از چند بار پوشیدن، نخهای آن آویزان شده است. یا یک روز صبح که از خواب بیدار شده‌اید و برای بیرون رفتن از خانه عجله دارید، ناگهان متوجه می‎شوید وسط شلوار جینی که ۶ ماه پیش خریده‌اید سوراخ شده است! متاسفانه همه لباسهایی که ما میخریم دوام زیادی ندارند. کیفیت لباسهای موجود در بازار روز به روز پایین‎تر میاید. برخی از افراد معتقد هستند که این یک شگرد در دنیای مد و فشن است؛ یعنی لباسها با قیمتی پایینتر به فروش می‎رسند، اما کیفیت آنها پایین است و شما باید خیلی زود یک لباس جدید را جایگزین آنها کنید. ما نیز به عنوان مصرف کننده این فرهنگ را بیشتر ترویج می‎کنیم، چون دائما لباسهای جدید می‎خریم و از خرید کردن سیر نمی‎شویم! خرید لباسهای شیک و هماهنگ با ترندهای روز با قیمتی کم، کار چندان آسانی نیست. برای شروع، باید بدانیم که در چه زمانی چه چیزی بخریم تا لباس‌‎های ما ماندگاری بیشتری داشته باشند. متاسفانه خیلی از ما این زمانبندی را بلد نیستیم. به همین دلیل، در مقاله امروز قصد داریم تا شما را با نحوه خرید لباس‎هایی بادوام که می‎توانید چندین سال از آنها استفاده کنید آشنا کنیم. با چی بپوشم همراه باشید!

قبل از خرید، حتما برچسب درون لباس را بررسی کنید

جنس پارچه یک لباس اهمیت زیادی دارد. بسیاری از مردم فیبرهای استخراج ‌شده از گیاهان و حیوانات که به شکل پنبه، پشم، کتان یا ابریشم درمیایند را ترجیح می‌دهند، اما الیاف مصنوعی به شکل الیاف پلی استر، اکریلیک، اسپاندکس، ریون و دیگر فیبرهای ساخته ‌شده از پلاستیک و مواد پتروشیمی، بخش قابل توجهی از کمد لباس‎های ما را تشکیل می‎دهند. تکنولوژی در حال بهبود بافت، میزان درخشندگی و تنخور این الیاف است و برخی از این پارچه‌های تشکیل شده از الیاف مصنوعی، ویژگی‌های خوبی مانند قابلیت ارتجاعی دارند. آن‌ها اغلب با مواد طبیعی مخلوط می‌شوند تا پارچه‌هایی را ایجاد کنند که حس الیاف طبیعی را به ما القا می‎کنند. اما معمولا این پارچه‌های ترکیبی مانند الیاف طبیعی، با شستشوی مکرر بهبود پیدا نمی‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که یک لباس با الیاف ترکیبی پنبه – پلی استر را در خشک‌کن خشک می‌کنید، ​این دو ماده می‌توانند در سرعت‌های مختلف دستگاه خشک‌کن کوچک شوند و بدین ترتیب، شکل لباس شما را تغییر دهند.

هرگز گول نخورید! حتی یک پارچه با برچسب ۱۰۰ درصد پنبه نیز می‌تواند کیفیت پایینی داشته باشد. اگر شرکت سازنده این لباسها از فیبرهای درجه پایین استفاده کند که خیلی محکم نیستند، یا اگر مقدار زیادی فیبر در پارچه وجود نداشته باشد، می توان این لباسها را به قیمتی ارزان تولید کرد. برای کاهش هزینه‌های کسب و کار، تولید کنندگان ممکن است هزینه‌هایی را کاهش دهند و در نتیجه لباس‌های بی‌کیفیتی تولید کنند. به همین دلیل مهم است که بدانید چه لباسی از الیاف باکیفیت تهیه شده است و چه لباسی با القای حس راحتی، قصد دارد تا شما را گول بزند.

بگذارید دست‎های شما به مسیر درست هدایتتان کنند

بهترین راه برای قضاوت درباره یک پارچه، لمس کردن آن است. آیا این پارچه به نظر نازک و بی‌کیفیت و خشن می‌آید؟ یا احساس آرامش، نرمی و استحکام به شما القا می‎کند؟ ​این ویژگی‌ها اهمیت بسیاری دارند؛ زیرا نشان می‎دهند که در بافت پارچه لباس مورد نظر فیبر بیشتری وجود دارد و در نتیجه احتمال اینکه مدت زیادتری دوام بیاورد، بیشتر می‌شود. البته یک پارچه لزوما نباید سنگین وزن باشد، اگر نخ به کار رفته در آن از جنس محکم اما نازکی باشد، این لباس وزن مناسبی خواهد داشت. چیزی که باید به دنبال آن باشید تراکم لباس است. ​نگاهی به آنچه که در حال حاضر در کمد لباس‎هایتان وجود دارد نیز می‌تواند آموزنده باشد؛ کدام یک از لباس‌های شما تا به حال دوام بیشتری داشته‌اند؟ لباس‌های خود را لمس کنید و آنها را امتحان کنید. سپس با توجه به استایل شخصی، و عادات لباس شستن خود به دنبال این ویژگی‌ها در خرید بعدی باشید.

لباس مورد نظر را رو به نور نگه دارید و آن را بکشید

با این حال، شما نمی‌توانید همیشه فقط از طریق لمس کردن یک پارچه در مورد آن قضاوت کنید. ممکن است که تولیدکنندگان لباس مواد شیمیایی یا چیزی به سادگی نشاسته را به بافت لباس اضافه کنند تا پارچه محکم‎تر و در عین حال نرم‎تر بشود. اما به محظ اینکه لباس خود را بشویید، این حس به طور کامل از بین می‎رود. از طرفی دیگر، لباس‌های از پیش شسته شده مانند یک شلوار جین، به شما کمک می‎کند متوجه بشوید که این لباس بعد از اینکه خودتان ان را شستید، در بدن چه حسی ایجاد خواهد کرد. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید، پارچه را به سمت نور نگه دارید و به آن یک نگاه دقیق بیاندازید؛ به خصوص اگر قصد خرید لباسی مانند یک پیراهن دکمه‌دار را دارید. وقتی که به لباس در برابر نور نگاه می‌کنید، و میزان چگالی بافت آن را نیز درک می‌کنید. ​به نخ‌های لباس نیز به طور جداگانه دقت کنید. هرچه محکم‌تر به هم دوخته باشند یعنی دوام بیشتری دارند. ​برای بررسی کردن پارچه‌های کشباف نیز روش مخصوصی وجود دارد. سعی کنید که بخش کوچکی از آن را در یک نقطه نامشخص بکشید. در حالت ایده‌آل، پارچه باید در همان لحظه به شکل اصلی خود برگردد. اگر این اتفاق رخ ندهد، به این معنی است که وقتی آن را بپوشید و از تن خود دربیاورید هم دوباره به حالت قبل برنمی‌گردد و خیلی زود از شکل و قیافه میوفتد. برخی از پارچه‌های کشباف، حتی آنهایی که بسیار گران‌قیمت هستند، رنگ و رو رفته به نظر میرسند. ممکن است که کیفیت این پارچه‌ها مطلوب باشد، اما بهتر است از این مساله آگاه باشید که حتی این پارچه‌ها هم ممکن است کش بیایند و سوراخ بشوند؛ متاسفانه این یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

به درزهای درون و بیرون لباس نگاه کنید

یادتان باشد که پارچه لباس، تنها عنصری نیست که مهم است. باید قبل از خرید یک لباس، به درزهای درون و بیرون آن نیز خوب نگاه کنید. دوخت‌های لباس باید به هم نزدیک باشند و صاف روی پارچه قرار گیرند. اما فقط به درزهای بیرون لباس بسنده نکنید. نگاهی به درزهای داخل آن نیز بیاندازید. اگر این درزها نامرتب به نظر برسند، یا در مواردی شل و وارفته باشند و چند بار دوخته شده باشند، نباید این لباس را بخرید. ​حتی دوختی که روی سطح پارچه صاف است اما در داخل شل است، ممکن است باعث ایجاد مشکل شود.  یک ماشین خیاطی از دو نخ برای ایجاد یک دوخت استفاده می‌کند، و اگر میزان کشش بین این دو نخ متعادل نباشد، ممکن است که به طور متفاوتی به پارچه وصل شوند. به عنوان مثال، اگر نخ سطحی بیش از حد محکم باشد و نخی که در زیر آن قرار دارد بسیار گشاد باشد، ممکن است که دوخت لباس از بیرون خوب به نظر برسد، اما در واقع محکم و ماندگار نخواهد بود. این نوع دوخت هیچ گونه مقاومتی در برابر شستن یا دفعات زیاد پوشیدن ندارد. درست در همان لحظه که شروع به حرکت دادن بازوهای خود در یک پیراهن جدید و یا راه رفتن در یک شلوار جدید می‌کنید، این مشکل خودش را نشان خواهد داد.

به زوایای برش لباس دقت کنید

علامت‌های هشدار دهنده دیگری که نشان دهنده کیفیت پایین لباس هستند، همیشه به این آسانی شناسایی نمی‌شوند؛ چون اغلب نتیجه گام‌هایی هستند که در فرآیند تولید لباس حذف شده‌اند. به عنوان مثال، بهترین راه برای دوختن درز وسط شلوار، استفاده از دو مدل دوخت متفاوت است که یکی از آنها از روی دیگری عبور می‎کند. این کار باعث می‎شود که دوخت ناحیه وسط شلوار محکم‎تر و بادوام‌تر بشود، و این مساله خیلی مهم است! چون معمولا یکی از نگرانی‌هایی که همه ما داریم، پاره شدن وسط شلوارمان در موقعیت‌های مختلف است.

​دوخت سوراخ دکمه لباس نیز باید محکم باشد، نه شل و وارفته. بافت یک پارچه باید به شکل صاف و یا در حالت اریب، بر روی یک زاویه مشخص (معمولا ۴۵ درجه) برش داده شود که امکان کش آمدن این پارچه را فراهم می‌کند. اگر بافت یک لباس به درستی بریده نشود، می‌تواند بر اثر سایش از حالت اولیه خود خارج شود.​ همچنین، در حالت ایده‌آل یقه لباس، سر آستین، کمر شلوار و دیگر بخش‌های هر لباسی باید یک لایه دوخت میانی داشته باشند. این لایه دوخت میانی که یک لایه محکم از جنس پارچه است که باعث می‎شود لباس شما فرم داشته باشد. بدون این لایه، این نواحی ممکن است با گذشت زمان بد شکل شوند. هر یک از این موارد به خودی خود یک علامت هشدار دهنده هستند، اما به طور کلی نشان می‌دهند که لباس مورد نظر بی‌دقت دوخته شده‌است و احتمالا از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. در طرفی دیگر، اگر داخل لباس نیز به اندازه خارج آن تمیز به نظر برسد، معمولا نشان دهنده این است که لباس مورد نظر با دقت دوخته شده‌ است. برندهای لوکس حتی یک لایه پارچه جلد مانند نیز روی دوخت درون لباس قرار می‎دهند؛ به طوری که هیچ حاشیه مشخصی در داخل لباس دیده نمی‎شود.

کیفیت خوب لباس، به احتمال زیاد برایتان گران تمام خواهد شد

واقعیت این است که اگر شما بخواهید لباس‎هایی با کیفیت خوب داشته باشید، به احتمال زیاد باید برای آنها هزینه زیادی بپردازید. پول خرج کردن کمی درد دارد، اما در عوض مزایایی هم دارد! البته بهتر است این مساله را هم در نظر بگیرید: درست است که یک لباس بسیار ارزان قیمت معمولا کیفیت خوبی ندارد، اما لباسی با برند مشهور و قیمتی بالا، الزاما نشان‌ دهنده کیفیت خوب نیست. به همین دلیل، بسیار مهم است که بدانید باید به دنبال چه لباسی بگردید. لباس‌های ارزان قیمت به دلیلی ارزان هستند. دو هزینه هنگفت برای دوخت لباس، پارچه و نیروی کار هستند. برای پایین آوردن هزینه تولید لباس، شما باید یک یا هر دوی این هزینه‌ها را کاهش بدهید. پارچه‌هایی که از مواد درجه پایین تولید می‌شوند ارزان‌تر هستند، به همین دلیل تولید کننده ممکن است از این پارچه‌ها استفاده کند. همچنین ممکن است که یک تولید کننده برای پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید لباس، از میزان فیبر کمتری در بافت پارچه استفاده کند.

یک روش دیگر برای کاهش هزینه‌های تولید این است که تولید کننده لباس، از کارگرانی استفاده می‎کند که باتجربه نیستند و در نتیجه، حتی ابتدایی‌ترین قوانین برای دوخت لباس را نیز رعایت نمی‎کنند. به عنوان مثال، لباسهایی که تولید شده در کشور چین هستند، معمولا از کیفیت پایینی برخوردار هستند. تولید کنندگان لباس هزینه‌های تولید را به روش‌های دیگری نیز کاهش می‌دهند؛ روش‌هایی مثل استفاده از نخ ارزان که ممکن است تحت فشار متوسط پاره شود. برای شرکتی که میلیون‌ها پیراهن و یا شلوار تولید می‌کند، این هزینه‌های کوچک هم می‌تواند قابل‌توجه باشد.

در پارچه کشمیر به دنبال این ویژگی‌ها باشید

ازدیاد محصولات کشمیر ارزان‌ در سال‌های اخیر، بسیاری از مصرف کنندگان را ناچار کرده‌است از خود بپرسند که چطور می‌توانند متوجه شوند آیا این یک بلوز بی‌کیفیت است که تا پایان فصل از بین میرود یا خیر. ممکن است که شرکت‌های تولید لباس درجات مختلفی از کشمیر را با هم مخلوط کنند تا محصولی را به مشتریان خود ارائه بدهند که نسبتا خوب است و گران‌قیمت نیست. با این وجود، ممکن است که این نوع کشمیر نسبت به یک کشمیر باکیفیت زودتر خراب بشود.

بهترین نوع کشمیر، ۱۰۰ درصد از جنس کشمیر باکیفیت است و ساختار به ‌هم‌ پیوسته و متراکمی هم دارد. اگر یک لباس از جنس کشمیر را لمس کردید و حس کردید که نازک است، مطمئن باشید که کیفیت مناسبی ندارد. یک مسئله دیگر که باید به آن توجه کنید هم این است: اگر یک ژاکت کشمیر جدید شدیدا نرم به نظر رسید، این یک نشانه هشدار است. تولیدکنندگان ممکن است یک کشمیر درجه پایین را به طور مداوم شستشو بدهند تا نرم شود. اما این کار می‌تواند باعث شود که کشمیر بسیار ضعیف و مستعد از بین رفتن بشود. ​بهترین نوع کشمیر در زمان خرید خیلی نرم نیست، اما با گذشت زمان نرم‌تر می‌شود.

حالا تا جایی که می‌توانید، با خیال راحت لباس‌های خود را بپوشید

امیدواریم که این نکات به شما کمک کنند تا بهتر خرید کنید، اما این نکات تنها در صورتی مفید هستند که شما لباس‌های خود را برای سال‌ها متمادی بپوشید. حتی یک لباس شدیدا بی‌کیفیت را نیز می‎توانید چند بار استفاده کنید، قبل از این که آن را به درون سطل آشغال پرتاب کنید! بهتر است برای کمک به طبیعت و همچنین کمک به افراد نیازمند، لباس‌هایی که دیگر لازم ندارید را اهدا کنید. زمانی که یک دکمه از لباستان جدا می‎شود و یا یک درز آن می‎شکافد، آن را کنار نگذارید؛ بلکه آن را برای تعمیر به یک خیاط بسپارید و یا خودتان چند تکنیک ساده خیاطی را یاد بگیرید تا نیازی به پرداخت هزینه اضافی نداشته باشید. ​البته برای اینکه بتوانید چندین سال لباس‌های خود را بپوشید، باید واقعا از استایل آنها استفاده کنید و همچنین در هنگام خرید لباس، عاقلانه انتخاب کنید. از خرید ناگهانی بر اساس قیمت نیز خودداری کنید. قبل از خرید لباس، از خودتان چند سوال ساده بپرسید تا بفهمید چه مقدار از لباس‌هایی که در فکر خریدن آن هستید را به طور مداوم می‎پوشید. سپس چند دقیقه وقت صرف کنید و به نکاتی که در این مقاله گفتیم دقت کنید تا از خرید خود پشیمان نشوید.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :