مدیر سایت در
0

آشنایی با انواع کلاه‌های مردانه و زنانه

آشنایی با انواع کلاه‌های مردانه و زنانه

امروز، روز جهانی کلاه است. کلاه، یکی از جذاب‌ترین اکسسوری‌هاست که در طول تاریخ، دستخوش تغییرات زیادی شده است. معمولا کلاه زنانه در ایران به‌دلیل نوع پوشش سر خانم‌ها چندان مورد استقبال واقع نمی‌شود، مگر در سرمای زمستان و مردان هم جز کلاه‌های لبه‌دار معمولا کلاه دیگری بر سر نمی‌گدارند، اما در ایران قدیم، مردان از کلاه‌های مختلفی استفاده می‌کردند، از جمله شاپو و بره. باهم در این مطلب، به‌مناسبت روز جهانی کلاه، با نام و مدل کلاه‌‍های مختلف زنانه و مردانه بیشتر آشنا می‌شویم.

کلاه بِرِه یا هنرمندی (Beret)

از آنجا که هنرمندان و سلبریتی‌های زیادی، این کلاه را بر سر می‌گذارند، نامش در ایران به این نام معروف شده است. کلاه بره، مردانه و زنانه ندارد، اما در بیشتر مواقع، آن را بر سر خانم‌ها می‌بینیم.

کلاه حصیری (Boater)

کلاهی بسیار مناسب روزهای تابستانی و به‌خصوص پیاده‌روی‌های ساحلی. این کلاه که معمولا از حصیر ساخته می‌شود، شباهت زیادی به کلاه پاناما و فدورا دارد، اما از آن سبکتر و خنک‌تر است.

کلاه سطلی (Bucket)

از آنجا که ظاهر این کلاه شبیه به سطل برعکس است، به آن کلاه سطلی می‌گویند. این کلاه که محبوب دهه ۹۰ بوده و اکنون دوباره به دنیای مد برگشته، هم مناسب زنان است و هم مردان. کلاه سطلی با استایل کژوآل همخوانی زیادی دارد.

کلاه کابویی (Fedora)

این کلاه را در دهه ۷۰-۸۰ میلادی بر سر بازیگران فیلم‌های وسترن آمریکایی و ایتالیایی یا همان کابوی‌ها و گاوچران‌ها زیاد دیده‌ایم؛ به‌همین دلیل در ایران به این نام معروف است. لبه جلویی کلاه فدورا، فرورفتگی دارد که معمولا از همان بخش هم به‌راحتی از سر برداشته می‌شود. کلاه پاناما نیز شباهت بسیار زیادی به کلاه فدورا دارد، اما جنس کلاه فدورا معمولا از پشم است و کلاه پاناما معمولا جنسش سبکتر است.

کلاه کپ یا هیپ‌هاپ (Cap)

کلاه لبه‌داری که محبوب سیاهپوستان آمریکایی و رقصنده‌های سبک هیپ‌هاپ است و این روزها نیز بسیار محبوب جوانانی شده که به استایل لباس پوشیدن کژوآل و به‌خصوص هیپ‌هاپ علاقه زیادی دارند؛ یعنی تیشرت‌های اورسایز (بلند و گشاد)، شلوارهای بگی گشاد و اکسسوری‌های زیاد و بزرگ. این کلاه‌ها لبه کوتاه اما پهنی دارند و به‌همین دلیل چندان مناسب روزهای آفتابی نیستند.

کلاه بافتنی یا نمدی (Beanie)

یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین کلاه‌ها زمستانی برای آقایان و خانم‌ها. کلاه‌های بافتنی که هم نمونه آماده و بازاری آن موجود است، هم نمونه دستبافت. این کلاه‌ها سر را بسیار گرم نگاه می‌دارند و می‌توان آن‌ها را با استایل‌های مختلفی ست کرد.

کلاه خبرنگاری (Newsboy)

این نوع کلاه‌ها را هم مردان بر سر می‌گذارند و هم زنان. در قدیم، کلاه خبرنگاری، درواقع کلاه پسران دبیرستانی بود، اما در سال ۲۰۰۰، به‌عنوان مد دوباره به دنیای فشن بازگشت. معمولا در بالا و مرکز این کلاه‌ها دکمه بزرگی قرار گرفته است. از آنجا که نیوزبوی کلاه محبوب بسیاری از خبرنگارهاست، در ایران به کلاه خبرنگاری نیز معروف شده است.

کلاه روسی (Trapper)

کلاه ترپر بسیار مناسب روزهای سرد زمستانی و روزهای برفی است؛ آن‌هم بخاطر خزی که در آن بکار رفته و ازطرفی بخاطر گوش‌گیرهایش. این نوع کلاه‌ها انواع مختلفی دارند که دسته‌ای از آن‌ها شبیه کلاه‌های خلبانی هستند. در ساخت این نوع کلاه‌ها هم از خز طبیعی و هم از خز مصنوعی استفاده می‌شود، اما ما توصیه می‌کنیم که بخاطر حفظ طبیعت و جانداران از خیر خز واقعی بگذرید.

کلاه بیسبال (Baseball hat)

همانطور که از اسمش مشخص است، این کلاه مخصوص بازی بیسبال است که بخاطر لبه بلند آن برای در امان ماندن از نور آفتاب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلاه بیسبال نیز مانند کلاه هیپ‌هاپ از جمله کلاه‌های لبه‌دار است، اما تفاوتش در این است که لبه این کلاه، بلند و باریک است. هم خانم‌ها و هم آقایان از کلاه بیسبال استفاده می‌کنند.

کلاه کاکتیل یا سلطتنی (Cocktail)

ملاهی که بارها و بارها در مراسم رسمی مختلف بر سر بانوان خاندان سلطنتی دیده‌اید. کلاه‌هایی معمولا کوچک در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف که اصولا به‌صورت کج برروی سر گذاشته می‌شوند و برای ثابت نگاه داشتنشان نیز از سنجاق و لوازم مخصوص استفاده می‌شود. این کلاه‌ها زنانه هستند و بانوان سلطنتی موظفند که از آن‌ها در مرایم رسمی مثل مراسم عروسی استفاده کنند.

 

توربان (Turban)

توربان که چند وقتیست هم در ایران و هم در سایر کشورها مد شده، درواقع نوعی کلاه است که در ایران از آن به‌عنوان سربند حجاب در مراسم رسمی و مهمانی‌ها نیز استفاده می‌شود. این نوع کلاه، زنانه است.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :