منوچهر هادی از پرکارترین چهرههای سینما و تلویزیون است. در روز و روزگاری که مشاهیر عقب نشستهاند و خبری از آثار مهم و فاخر نیست، او مدام سریال میسازد و همیشه فعال است. هادی طرفداران مخصوص به خود را هم دارد و با دستگذاشتن روی سوژههای دمدستی و عوامپسند، خنده را به مخاطبانی تقدیم میکند که برای شادشدن وسواس کمتری دارند. نیسان آبی دقیقا همین مولفهها را دارد و بعد از پایانیافتن فصل نخست آن، شاهد ساخت فصل دومش هم بودیم و خدا میداند، شاید فصلهای بعدی هم در کار باشد. در این مقاله بهسراغ طراحی لباس و بررسی استایل چهرههای این اثر رفتهایم. با ما همراه باشید.
یکتا ناصر
ناصر که در نیسان آبی یک هم حضور داشت، همچنان نقش خود را دنبال میکند و پوششی نسبتا معمولی و بدون وسواس دارد. در این مجموعه، فلاشبکهایی به گذشته وجود دارد و همیشه استایل زری و پری با بازی یکتا ناصر و بهناز جعفری در نقش خواهرش را هم مشاهده میکنیم. تیپ و پوشش این دو در زمانی که به گذشته مروری میشود، مطابق با استایلهای دوران دهه شصت است. فکلهایی که بالای سر بهطرز اغراقآمیزی درست شده، مانتوهایی با اپلهای بزرگ و روسریهای بلند و وسیع. این تیپها اگرچه خندهدار بهنظر میرسند اما استفاده از آنها بهعنوان دستمایه طنز دیگر تکراری است و شاید حتی خندهدار هم نباشد. همانطور که پیشتر هم اشاره شد، منوچهر هادی یعنی کارگردان نیسان آبی روی ساخت مجموعهای دقیق و تمیز با فیلمنامهای بیانحراف و اشکال سرمایهگذاری نمیکند و همانقدر که مخاطبی عام را بهپای دستگاه گیرنده بکشاند، برایش کافی است. بنابراین، جای تعجب ندارد که از کلیشهها سود میجوید و به مقوله حرفهای طراحی لباس هم دقت ندارد.
بهناز جعفری
بهناز جعفری که در فصل پیش هم حضور داشت، این بار چشمها را عمل کرده و با دیدی کامل وارد قصه شده است. او که از همسرش جدا شده، با استایلی ساده و البته همچنان پر از طرح و رنگ و با بیسلیقگیهای رایج شخصی دیده میشود که آنچنان در بند ظاهرش نیست. در طراحی کاراکترهای نیسان آبی اغراق زیادی وجود دارد و مابهازایی حقیقی ندارند. ضمن اینکه مدام تلاش بر جلبنظر سطحی مخاطب عامی است که تمایل زیادی به فکرکردن و تماشای طنز فاخر ندارد.
مهلقا باقری
مهلقا باقری از بازیگران پرکار سالهای اخیر است. با وجود رخدادهای مختلفی که در دنیای سینما پیش آمده، همچنان گروهی از بازیگران از جمله باقری و البته همسرش یعنی جواد عزتی در سینما و مجموعههای شبکه نمایش خانگی بسیار پرکارند. در نیسان آبی هم شاهد حضور مهلقا در نقش همسر یکی از شخصیتها بهنام ممدچاخان با بازی ایمان صفا هستیم. در این مجموعه، مهلقا در نقش متکبر و ثروتمندی ظاهر میشود که چند سالی هم از همسرش بزرگتر است. همه این ویژگیهایی که اثر در اختیارمان میگذارد، بهکمک استایل و سبک پوشش هم به نمایش گذاشته میشوند. برای مثال، اگر دقت کنید، آرایش مهلقا بسیار غلیظ است و خطوط چهرهاش را جدیتر و پررنگتر نشان میدهد. لباسهایش هم برشهای رسمی دارند و سرشانههایی جدا که در تبادر ویژگیهای رفتاریاش موفقاند.
گیتی قاسمی
شخصیتهای نیسان آبی از کلیشهها جدا نیستند و نمونههایشان بارها و بارها در فیلمها و سریالهای عامهپسند دیده شده است. گیتی قاسمی هم ایفای نقشی در همین سطح و حد را بهعهده دارد. او که زن همسایه کنجکاو یا بهتر است بگوییم، فضولِ ماجرا است، استایلهایی اغراقآمیز دارد و از رنگها و مدلهای پرزرقوبرق استفاده میکند. اغراق در پوشش بازیگران این سریال کمدی برای جلبتوجه مخاطبان نقش اساسی داشته است. بهنظر میرسد که طراحان لباس، زیاد به خلاقیت اهمیتی نداده و فقط روی کلیشههای موجود برای طرح لباس شخصیتها حساب بازکردهاند.
حسین یاری
حسین یاری که در این اثر از شیفتگان جمشید هاشمپور هم هست، تهمایههایی از استایل لوطیگری و قهرمانمآبی را در پوشش خود بهنمایش میگذارد. نگاهی به سبک گفتار و رفتار او هم نشان میدهد که مایل است شبیه قهرمانش در فیلم یعنی جمشید هاشمپور رفتار کند. باز هم باید تاکید کرد که منوچهر هادی با سرمایهگذاری بر نوستالژیهای محبوب مردم در گذشته، خواهان طرح کاراکترهایی بوده که همدلی مخاطب را برمیانگیزند. باید گفت که این نوستالژیها اگرچه شیریناند اما توأماً یادآور دوران بسیار دشوار و سختیاند که شاید ماندن در آنها و عبورنکردن چندان هم دلپذیر نباشد. نظرتان چیست؟ به نوستالژیهای دوران محدود و سخت دهه شصت علاقهمند هستید؟
مهران غفوریان
غفوریان هم استایلی ساده دارد و روایتگر مردی با تیپی معمولی است. اما زمانی که فلاشبکهایی از گذشته او میبینیم، مطابق با استانداردها و ترندهای روز در دهه شصت دیده میشود. با موهایی پفکرده و شلواری پیلهدار که گفته میشود تعداد پیلههایش راز جذابیت در آن روزها بوده است.
ایمان صفا
ایمان صفا هم بازیگر پرکاری است و تقریبا در تمام آثار طنز این سالها حضور داشته است. این پرکاری را تاحد زیادی مدیون شیرینبودن بازی و نمک ذاتیاش است. در نیسان آبی ۲ هم شاهد بازی نمکین او هستیم و اصلا ماجرای اصلی بر پایه مراسم ازدواج او است. ایمان صفا هم تیپ و استایلی مشابه شخصیتهای کلیشهای جنوب تهران در فیلمها دارد و سبک رفتار، آرایش مو و سبیلهایش هم در تعریف شخصیتش اثرگذاری مثبت داشتهاند. صفا توانسته از عهده اجرای کاراکترش بهخوبی برآید و نمره قبولی میگیرد.
در آخر
نیسان آبی ۲ اثر مهمی نیست اما بهواسطه موفقیت فصل قبلی و تبلیغات زیادی که دربارهاش شده، مخاطبان را باز هم نسبتا همراه خود ساخته است. مروری بر آنچه در گذشتهها خاطرهانگیز بوده، تمام چیزی است که منوچهر هادی برای موفقیت روی آن حساب میکند. خب! چنین چیزی اصلا کافی نیست. بااینحال، از بازیگران مطرح و لحظات خندهدار این مجموعه هم نمیتوان گذشت. در واقع، باید بگوییم که لحظات قوتدار و مثبتی هم در نیسان آبی دیده میشود. اما بهطور کلی و از نقطهنظر استایل و طراحی لباس، این مجموعه حرفهای زیادی برای گفتن ندارد. همهچیز با الهام از سالهای دور و بهطور اغراقآمیزی دیده میشوند. شما از مخاطبان این مجموعه هستید؟ بهنظرتان وامگرفتن از نوستالژیهای دورهای دشوار، تا چه زمانی میتواند دستمایه ساخت آثاری باشد که از عمق و محتوای صحیح برخوردار نیستند؟ به استایل بازیگران در این مجموعه چه نمرهای میدهید؟ نقد و نظراتتان را با ما درمیان بگذارید؛ منتظرتان هستیم.
دیدگاه شما