هالیوود از آن بسترهای افسانهای است که تولید ستارهها و افولشان در روزهای روشن و تاریک آن، ماجراهای فراوانی دارد. بابیلون هم یکی از هزاران روایتی است که درباره آن وجود دارد. در این فیلم از ماجراهای دنیای ستارگان در گذر از دوران فیلمهای صامت به سینمایی متفاوت باخبر میشویم. ستارههای فراوانی از نسلهای مختلف از برد پیت همیشه جذاب تا مارگو رابی دوستداشتنی و پرکار در این اثر حضور دارند. در این مقاله میخواهیم نگاهی به استایلهای این بازیگران در فیلم داشته باشیم. طراحی لباس این فیلم با تحقیق و تلاش زیادی انجام شده است و پای تیمی حرفهای به میان بوده است.
برد پیت
تمام لباسهای برد پیت در فیلم به دقت طراحی و دوخته شده بودند. در واقع، از هیچ لباس آمادهای برای شکلدادن به حتی بخش کوچکی از استایل او استفاده نشده است. تمام پیراهنهای او دوخته شده بودند و ژاکتهای بافتش هم از سوی بافندگان ماهر مطابق دستور طراح لباس بافته شده بودند. با حضور برد پیت روی صحنه به خوبی متوجه میشوید که با یک شخصیت معمولی روبهرو نیستید و او در حال ایفای نقش فردی مهم و مشهور یعنی جک کنارد است. کنارد نقش مهمی در شکلدهی به مفهومی داشت که امروز به آن ستارهسازی میگوییم. در واقع، جریان به راهانداختن ماشین ستارهسازی هالیوود زیر سر تلاشهای افرادی مانند او است. به عبارت بهتر، برد پیت با ایفای شخصیت کنارد در حال به تصویرکشیدن همتای واقعی او در سالهای دور یعنی جان گیلبرت است. گیلبرت که در فیلم با شخصیت کنارد به تصیر کشیده شده، از ستارگان سینمای صامت بود که شهرت زیادی داشت اما با تغییر سبک سینما از غافله عقب ماند. شخصیت مذکور با لباسهای بافت دستدوز و شکوهی در استایل در سکانسهای فیلم دیده میشود و انگار اصرار دارد که آراستگی و خاصبودن خود را به رخ مخاطبان بکشد. هرچند عمر این تفرعن و خودشیفتگی که در استایل هم دیده میشد، ماندگار نبود.
مارگو رابی
مارگو رابی استایلی مطابق با همان روز و روزگار دارد. او نماینده شخصیتی سرخوش از دوران سالهای ۱۹۲۰ میلادی است. با استایلی که لباسهای موجود در آن جنسی سبک، دوختی راحت و مدلهایی بسیار باز دارند. برای طراحی این شخصیت و بازیگران دیگر زحمت زیادی کشیده شده است. به گفته تیم طراحی لباس، ساعتها مطالعه در کنار صرف خلاقیت برای ایجاد تلفیقی در طراحی لباسها در کار بوده که ضمن وفاداری به تاریخ، جذاب و مناسب هم باشند. فیلم از جریان رشد سینما از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ میگوید؛ یعنی زمانی که فیلمهای صامت به سمت سینمای گفتوگومحور و کلامی در حرکت بودند. تلاش بر این بوده که روند تغییرات استایل هم همزمان با تغییرات تاریخی در اثر جلوهگر شود. پیراهن قرمز و باز مارگو رابی در سکانسهایی از این فیلم در کنار آرایش و طراحی مدل موهایش بسیار عالی از کار درآمدهاند. مارگو رابی در بعضی از نقشها در حال بدلشدن به کلیشهای است که مدام تکرار میشود. باید کمی با دقت بیشتری به انتخاب نقش دست بزند. شاید در اثر بعدی که ایفا میکند، دیگر طراحی درست لباس یا عواملی از این دست نتوانند او را از سقوط به ورطه تکرار نجات بدهند. درخشش نصف و نیمه او در بابیلون تاحد زیادی مدیون همان لباس نیمهباز قرمزرنگش است که در بسیاری از سکانسهای معروفشده اثر دیده میشود.
لی جون لی
برای بسیاری از شخصیتها از جمله لی جون لی از کتوشلوارهایی با جلیقه در بعضی از سکانسها استفاده شده است. به جنس این لباسها دقت فراوانی شده و تلاش بر این بوده که لباسهای مذکور از پارچههایی از جنس اصلیشان دوخته شوند. منظور از جنس اصلیشان چیست؟ یعنی همان جنسی که در سالهای دور و در حوالی ۱۹۲۰ میلادی برای دوخت کتوشلوارها استفاده میشده است. لی جون لی و شخصیتهای دیگر با وجود چنین طراحی لباسی، یادآور نوعی شخصیتهای گنگسترگونهای هستند که به استایلشان اهمیت زیادی میدادهاند. اغلب برش کتوشلوارها و جلیقههای فیلم هم در قالب فیت و اسلیمفیت است. استفاده از لباسهای چینی سنتی هم در بعضی از سکانسها نشاندهنده انتخاب مناسب و درست طراحی لباس بوده است.
جین اسمارت
جین اسمارت هم در این فیلم در نقش نویسندهای از دوران گذشته فیلمهای صامت را بازی میکند که بعد از تغییرات هالیوود و ورود به دنیای فیلمهای غیرصامت، همچنان در تلاش برای بقا است. او سعی دارد که شکوه گذشته خود را حفظ کند و این موضوع در استایلهایش به خوبی نمایانده میشود. او نمیخواهد به دست فراموشی سپرده شود و در تلاش است که با جریان تغییر همسو و همحرکت شود. او در لباسی نارنجیرنگ و مخملی در یکی از سکانسهای فیلم بسیار جلوهگر است و انگار میراثدار دورانی است که با تلاش هم ماندنی نیست. شخصیتهایی که دارای وجوه مختلفی هستند و همزمان بار به نمایشگذاشتن چندین و چند احساس مختلف را به دوش میکشند، به طراحی لباس دقیقتری هم نیاز دارند. جین اسمارت از آن دسته افرادی است که با چنین شخصیتی در فیلم ظاهر میشود و به خوبی با وامگرفتن از لباسهایی مناسب توانسته نقش خود را بازی کند. او بازماندهای از گذشتههای سینما و دوران فیلمهای صامت است که میخواهد به اندازه گذشته و البته پا به پای هنرپیشهها در نقش نویسنده در دنیای سینما بماند و بدرخشد. او آراسته است و خبری از محافظهکاری شخصیتهای متنوع فیلم در لباسپوشیدن او نیست.
در آخر
بابیلون از آن آثار سینمایی است که ستارگان پرشماری را در خود جای داده است. این فیلم حواشی و تبلیغات زیادی داشت اما آنطور که باید در نظر مخاطبان محبوب نشد. یکی از ویژگیهای جذاب بابیلون، طراحی لباس بسیار درست و جالبتوجه آن بود. ستارگان فیلم از جمله برد پیت و مارگو رابی در این اثر استایلهای بسیار مناسبی و منطبق بر تاریخ به تن دارند. کاراکترهای دیگر هم دستکمی از آنها ندارند و با دیدی بسیار خلاقانه و البته با الهام از تاریخ و واقعیت روی صحنه ظاهر شدهاند. ارزش و نقش طراحی لباس صحیح در باورپذیری صحنههای هر فیلم بسیار مهم است. از سوی دیگر، ماجرا نقل داستانی است که ریشه در تاریخ دارد و برای همین باید از صحت کافی برخوردار باشد. طراحی لباس بابیلون از آن مواردی است که تمام این نکات را به خوبی رعایت کرده و نمره بالایی از دنیای لباس و مد میگیرد.
دیدگاه شما