تحریریه چی بپوشم در
180

نیاسینامید دقیقا چیست و چه تاثیرات شگفت‌انگیزی روی پوست می‌گذارد؟

نیاسینامید دقیقا چیست و چه تاثیرات شگفت‌انگیزی روی پوست می‌گذارد؟

اگر به ترکیبات محصولات پوستی دقت کرده باشید، احتمالا نام نیاسینامید را در میان برخی از آن ها مشاهده کرده اید. نیاسینامید یا نیکوتین آمید نوعی ویتامین B3 است که مصرف آن علاوه بر جلوگیری از کمبود این ویتامین در بدن، در درمان آکنه، اگزما و سایر بیماری های پوستی نیز موثر است.

همه چیز درباره نیاسینامید و تاثیر آن بر پوست

نیاسینامید به عنوان یکی از بهترین مواد برای درمان پیری پوست، برای سلامت بدن بسیار مفید است. با این حال بدن ما نمی تواند به تنهایی این ماده را تولید کند؛ زیرا نیاسینامید ویتامینی محلول در آب است و باید به صورت خوراکی یا موضعی مصرف گردد. در این مقاله قصد داریم به معرفی این ماده بپردازیم و اطلاعات مفیدی در مورد خواص و نحوه مصرف آن در اختیار شما قرار دهیم.

عوارض جانبی نیاسینامید

مزایای نیاسینامید برای پوست

هنگامی که نیاسینامید به صورت موضعی مصرف می شود، به نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید ((NDA تبدیل می شود که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی برای مبارزه با رادیکال های آزاد است. این ماده برای سلامت پوست بسیار مهم است؛ زیرا می تواند عوامل استرس زا نظیر، آلودگی های محیطی و آسیب های ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید را کنترل کند. به طور کلی این ماده می تواند به ساخت پروتئین در پوست کمک کند و با حفظ رطوبت پوست، موجب بهبود سلامت و زیبایی آن شود. از دیگر مزایای نیاسینامید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کمک به ساخت کراتین

نیاسینامید با تولید کراتین که نوعی پروتئین مفید برای پوست به حساب می آید، پوست را سالم و مستحکم نگاه می دارد.

– محافظت از سد دفاعی پوست

نیاسینامید با تحریک سرامید و الاستین به عنوان لیپیدی مفید به محافظت از پوست کمک شایانی می نماید.

– کاهش قرمزی پوست

نیاسینامید التهابات پوستی را کاهش می دهد و با به حداقل رساندن قرمزی و لکه های پوستی، در رفع قرمزی ناشی از اگزما، آکنه و سایر بیماری های پوستی موثر است.

– کاهش منافذ پوست

نرم و مرطوب نگاه داشتن پوست از دیگر خواص نیاسینامید است که این ماده می تواند با حفظ رطوبت پوست به مرور زمان منافذ پوست را به حداقل برساند.

– تنظیم چربی پوست

با توجه به آنکه حفظ رطوبت پوست تنها برای افراد دارای پوست های خشک مفید نیست، نیاسینامید قادر به تنظیم میزان چربی تولید شده توسط غدد چربی است و با کنترل چربی می تواند از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری نماید.

– محافظت از پوست

نیاسینامید سلول های سالم پوست را بازسازی می کند و همزمان با ایجاد یک لایه محافظتی، از پوست در برابر اشعه های مضر ماورا بنفش خورشید، آلودگی و سموم محافظت می نماید.

– درمان هایپرپیگمانتاسیون

یکی از مزایای استفاده از نیاسینامید درمان لک های پوستی است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف نیاسینامید می تواند تا حدود پنج درصد در روشن کردن لکه های پوستی مفید باشد.

– مقابله با پیری زودرس پوست

نیاسینامید با تحریک بافت کلاژن و تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست، خطوط و چین و چروک های اولیه پوست را کاهش می دهد و از پیری زودرس پوست و ایجاد چین چروک های جدید پیشگیری می نماید.

تاثیر استفاده از نیاسینامید مانند تمامی محصولات مراقبت از پوست معمولا پس از چندین هفته قابل مشاهده است و نتایج اولیه آن به طور معمول پس از چهار هفته مشخص می شود. اگر در مدت چند ماه هیچ گونه تغییری مشاهده نکردید می توانید با پزشک متخصص پوست مشورت کنید و در صورت نیاز با تغییر روتین پوستی و رژیم غذایی، شرایط لازم برای بهبود در روند سلامت پوست را فراهم نمایید.

نحوه مصرف نیاسینامید

محصولات موضعی نیاسینامید معمولا به صورت سرم در بازار عرضه می شوند. سرم ها اثرگذاری بالاتری دارند و به عنوان درمانی مکمل، نگرانی های پوستی را رفع می کنند و در عین حال میزان اثربخشی و جذب محصولات پوستی دیگر را افزایش می دهند. برای این منظور کافی است چند قطره از سرم نیاسینامید را صبح و عصر پیش از کرم های پوستی بر روی صورت خود بمالید. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است مصرف نیاسینامید را با غلظت کمتر شروع کنید. نیاسینامید دو درصد ممکن است به کاهش علائم اگزما و شرایط مشابه کمک کند.

مزایای نیاسینامید برای پوست

مواد خوراکی حاوی نیاسینامید

داشتن یک رژیم غذایی مناسب بهترین راه برای دریافت مواد مغذی است. بنابراین برای سلامت عمومی بدن و همچنین تامین مواد مغذی می توانید با مصرف برخی از خوراکی ها از مزایای نیاسینامید برخوردار شوید. نیاسینامد در خوراکی هایی نظیر تخم مرغ، سبزیجات سبز، لوبیا، ماهی و شیر موجود است. با این حال هیچ تضمینی برای تاثیر مواد خوراکی حاوی نیاسینامید بر روی پوست وجود ندارد و تنها راه حل برای اطمینان از رفع نگرانی های پوستی به کمک این ماده، استفاده موضعی از آن است.

عوارض جانبی نیاسینامید

استفاده موضعی از نیاسینامید معمولا برای پوست بی خطر است، اما اگر دارای آلرژی هستید بهتر است پیش از استفاده از آن، تست پچ انجام دهید. برای این منظور کافی است مقدار کمی از محصول را بر روی ساعد خود بزنید و بیست و چهار ساعت منتظر بمانید. اگر پوست دچار قرمزی، خارش و یا تورم شد محل مورد نظر را بشویید و مصرف را متوقف نمایید، اما در صورتی که هیچ عارضه ای مشاهده نکردید، می توانید با خیالی آسوده از آن استفاده نمایید. اگرچه مصرف خوارکی نیاسینامید نیز بی خطر است، اما مصرف خودسرانه مکمل های آن توصیه نمی شود و در صورت عدم تجویز توسط پزشک، ممکن است عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد:

  •  اسهال
  •  سرگیجه
  •  نفخ معده
  •  سوزش سر دل
  •  سردرد خفیف
  •  قرمزی پوست
  •  سوزش پوست
  •  خارش خفیف

به طور کلی در صورتی که باردار و یا در دوران شیردهی هستید و یا اگر به دیابت، بیماری کبد، نقرس یا مشکلات کیسه صفرا مبتلا هستید، پیش از مصرف خوراکی نیاسینامید حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین بهتر است از مصرف نیاسینامید با مواد حاوی ویتامین C اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است بر عملکرد ویتامین C تاثیر بگذارد. در صورت استفاده همزمان می توانید سرم نیاسینامید را صبح ها و ویتامین C را بعد از ظهر استفاده نمایید.

 

منبع: سفیر استور



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :