تحریریه چی بپوشم در
15,973

زنانی که لباس‌هایی با این یقه می‌پوشند، قدرتمندترین زنان دنیا هستند؛ باور ندارید؟ تصاویر را ببینید!

زنانی که لباس‌هایی با این یقه می‌پوشند، قدرتمندترین زنان دنیا هستند؛ باور ندارید؟ تصاویر را ببینید!

ظاهر کامالا هریس در یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی سیاسی‌اش نکته برجسته‌ای داشت: بلوز یقه‌پاپیونی او، که کار چمنا کمالی از برجسته‌ترین طراحان دنیای مد است، یادآور زنی قدرتمند در دنیای سیاست بود. جایی که سبک ظاهر رسمی زنانه نسبتا تازه وارد است.

single_content ad banner

یقه پاپیونی؛ نماد قدرت زنانه

چهل سال پس از آنکه زنان بریتانیا برای نخستین بار توانستند به مجلس بریتانیا راه یابند، مارگارت تاچر پایش را به ساختمانی گذاشت که پاسخ‌گوی بلندپروازی سیاسی او نبود. او بعدها وزیر و درنهایت اولین نخست‌وزیر زن بریتانیا شد. گذشته از آنکه میراث سیاسی تاچر برای بریتانیا چه بود، ظاهر او الهام‌بخش چند نسل از زنان قدرتمند در دنیای سیاست شد. سبکی که هنوز هم در دنیای مدرن مد خودش را به رخ می‌کشد.

یقه پاپیونی؛ نماد قدرت زنانه

وقتی زنان برای اولین بار پایشان را به مجلس عوام بریتانیا  گذاشتند، این فقط ساختمان پارلمان نبود که باید برای حضور آنان آماده می‌شد، پوشش آن‌ها هم مدت‌ها به چالشی فرهنگی بدل شد. در فرهنگ سیاسی بریتانیا، که تمام جزئیات پوشش آن مربوط به محافل رسمی مردانه بود، زنان الگویی نداشتند و می‌بایست با در نظر گرفتن قیدوبندهای اجتماعی لباس فرمی مانند مردان می‌یافتند.

یقه پاپیونی؛ نماد قدرت زنانه

یقه پاپیونی؛ این نام از کجا آمده است؟

آیا پیراهن یقه‌پاپیونی یا یقه‌گربه‌ای (Pussycat bow) شیکی که ملانیا ترامپ در مناظره ریاست جمهوری پوشیده بود را به خاطر دارید؟ به باور برخی، آن ظاهر صورتی از مجموعه پیش از پاییز ۲۰۱۶  گوچی تولد دوباره یک سبک کلاسیک در عرصه سیاست بود.

یقه پاپیونی؛ نماد قدرت زنانه

در دهه ۳۰، عبارت «Pussycat bow» برای اولین بار در روزنامه‌ای به نام «سنت پترزبورگ تایمز» ظاهر شد و پوششی را توصیف کرد که یقه‌اش نوار باریکی داشت که به روش‌های مختلف گره می‌خورد. گره‌های به‌شکل پاپیون باعث شد این سبک به یقه پاپیونی معروف شود.

یقه پاپیونی؛ نماد قدرت زنانه

تاریخچه یقه پاپیونی

در دهه ۸۰ شاهد حضور افراد مشهور با لباس‌های یقه‌پاپیونی در تلویزیون بودیم. این موج در آن زمان بسیار محبوب بود. با این حال، قدمت یقه پاپیونی به قرن‌ ۱۸ و ۱۹ بازمی‌گردد، زمانی که هم مردان و هم زنان لباس‌های یقه‌پاپیونی می‌پوشیدند. سپس کوکو شانل و ایو سن لوران این سبک را در دهه ۵۰ بار دیگر رواج دادند.

کوکو شانل و ایو سن لوران یقه پاپیونی را راهی بازار کردند و این مدل به سبک محبوبی بدل شد که در مجموعه‌های آن‌ها به چشم می‌خورد. درواقع، ایو سن لوران آن را به بخشی از لباس معروفش به نام «سیگار کشیدن» (Le smoking) بدل کرد، طرحی پیشرو که در دهه ۱۹۶۰ به نمایش درآمد و زنان را در کت و شلوارهایی شبیه به لباس‌های تاکسیدو مردانه نشان می‌داد.

یقه پاپیونی؛ نماد قدرت زنانه

قبل از آن، پاپیون و کراوات زینتی تلطیف‌کننده برای زنان شاغل بود، اما هنگامی‌که یقه پاپیونی با کت و شلوار همراه شد معنای قدرتمندتری پیدا کرد.

یقه پاپیونی به‌منزله نماد قدرت زنانه

در دهه‌های ۷۰ و ۸۰، زنان نقش‌های اجرایی و رهبری بیشتری را برعهده گرفتند و احساس کردند که باید مانند مردان لباس بپوشند تا جدی گرفته شوند. این دوره آغاز دوره «کت و شلوارهای قدرت» بود. یقه پاپیونی شبیه کراوات بود و تصویری قدرتمند را در ظاهری نرم و زنانه خلق می‌کرد.

یقه پاپیونی؛ نماد قدرت زنانه

یکی از مشهورترین زنان قدرتمند که اغلب لباس‌هایی با یقه پاپیونی می‌پوشید مارگارت تاچر، اولین نخست‌وزیر زن بریتانیا، بود که به این مدل یقه علاقه داشت و احساس می‌کرد که این پاپیون «بسیار تلطیف‌کننده» و «زیبا» است. در خانواده سلطنتی بریتانیا کیت میدلتون یکی از وفاداران به این سبک است و در کنار او شاهدخت آن هم این سبک را با علاقه‌ای که به دستمال‌گردن دارد درهم آمیخته است.

نماد قدرت زنانه در سکوهای مد قرن ۲۱

چند فصل منتهی به مجموعه‌های مد ۲۰۲۴ سرشار بود از ظاهرهایی که با انواع و اقسام پاپیون آراسته شده بودند. شانل در مجموعه تعطیلات ۲۰۲۵ و پاییز و زمستان ۲۰۲۴ پاپیون‌های دور گردن را با تضاد رنگی سیاه‌وسفید برجسته کرد. ژیوانشی آن را به کت‌های پاییزی‌اش افزود و دولچه گابانا پیراهن‌های ابریشم خالدار را با آن تکمیل کرد.

یقه پاپیونی؛ نماد قدرت زنانه

 پاپیون‌های دور یقه یکی از جلوه‌های اصلی نمایش پاییز و زمستان مردان لوئه‌وه بود. بلومارین بلوزهای ابریشمی با نوارهای بلند و پهن عرضه کرد که می‌شد به شکل‌های مختلفی با آن پاپیون زد.

 اغلب خانه‌های مد سطح بالا در فروشگاه‌های‌شان بلوزهای تک با این سبک یقه را دارند و در اغلب خانه‌های مدی، که مجموعه‌های آماده پوشیدن عرضه می‌کنند، این سبک را به‌وفور می‌بینیم.

نحوه پوشیدن یقه پاپیونی

لباس‌های یقه‌پاپیونی را می‌توانید به شکل‌های مختلف بپوشید. در محیط اداری و کاری می‌توان آن‌ها را با انواع شلوار و دامن پوشید، اما برای داشتن ظاهری حرفه‌ای‌تر بهتر است آن‌ها را با شلوار یا دامن راسته یا چسبان بپوشید.

یقه پاپیونی؛ نماد قدرت زنانه

برای داشتن ظاهری غیررسمی و راحت، یقه پاپیونی‌ها را با شلوار یا دامن چرم و جین هماهنگ کنید. همچنین می‌توانید برای فرار از ظاهری خسته‌کننده در ظاهرتان تنوع رنگ را رعایت کنید.

اگر به پوشیدن پیراهن علاقه دارید، پیراهن‌های یقه‌پاپیونی کم نیستند. می‌توانید لباس‌هایی با پاپیون‌های بزرگ یا پاپیون‌های کوچک پیدا کنید که درست زیر یقه قرار می‌گیرند.

منبع: ایندیپندنت

mobile_sticky_top ad banner


دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :