پردیس بختیاری در
0

نکاتی که برای خرید بوت باید بدانید

نکاتی که برای خرید بوت باید بدانید

فصل سرد سال که نزدیک می‌شود کفش زمخت و جان سخت ما یعنی بوت از کمدها بیرون می‌آیند و جلو درب‌ها صف می‌کشند. هر چند دوست داران بوت هیچ‌وقت آن‌ها را در کل سال فراموش نمی‌کنند و به بهانه‌های مختلف همانند کوهنوردی آن‌ها را می‌پوشند. امروز در چی بپوشم به سراغ نکاتی که باید در انتخاب بوت مد نظر داشته باشید رفته‌ایم. همراه ما بمانید.

انتخاب بوت در نگاه اول ممکن است کمی گیج کننده باشد چرا که انواع گوناگونی از آن‌ها را روی ویترین مغازه‌ها می‌توانید پیدا کنید و در مورد انتخابشان مردد شوید. چی بپوشم سعی کرده است که در مقاله پیش روی شما انتخاب کفش پیاده‌روی بوت بعدی را برای شما آسان‌تر از قبل کند. از فیت بودن بوت به پا تا مواد سازنده کفش مناسب با نیاز شما، هر آن چیزی هست که در این مقاله آورده شده است.

با بوت کجا می‌خواهید بروید؟

هر بوت برای شرایط محیطی خاصی طراحی شده است. به این معنی که بر اساس شرایط زمینی که روی آن قدم برداشته می‌شود یا ویژگی‌های محیطی ممکن است مواد به کار رفته و طراحی کفش متفاوت باشد. از جمله موارد متغیر در بوت که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند می‌توان به سفتی کفی کفش و بلندی پاشنه اشاره کرد. برای مثال اگر قصد دارید روی مسیر هموار بیرون شهر قدم بردارید، توصیه می‌کنیم که از کفش‌های سبک و همچنین دارای انعطاف زیاد استفاده کنید. سفتی زمین با انعطاف مناسب کفش خنثی می‌گردد و پای شما در وضعیت عادی همیشگی قرار می‌گیرد تا در مسیرهای طولانی و ناهموار احساس خستگی نکنید.

همچنین اگر می‌خواهید روی سطحی ناهموار، شیب‌دار و سنگی قدم بردارید، توصیه می‌کنیم از یک بوت سفت به همراه ساپورت خوب در ناحیه مچ پا استفاده کنید. اگر کفی بوت سفت باشد شما تکیه‌گاهی مطمئن‌تر خواهید داشت و روی سنگ یا ناهمواری احساس عدم تعادل نخواهید کرد. همچنین بوت ساق بلند گزینه برای ساپورت مچ پا همانند یک داربست قوی است.

مسلماً پیاده‌روی روی سطح‌های بیشتر از این دو مورد انجام می‌شود و اکثر مردم که از بوت استفاده می‌کنند، در این دسته قرار می‌گیرند. اما به طور کلی می‌توان گفت که هر چقدر سطحی پیاده‌روی انتخابی برای پوشیدن بوت از سطح مسطح متمایزتر باشد، بوت می‌بایست محکم‌تر و همچنین محافظ پاشنه آن قوی‌تر باشد.

بوت

آیا بوت اندازه پایتان است؟

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل انتخاب بوت، اندازه بودن آن به پای شما است. این قانون تنها در بوت وجود ندارد بلکه در دیگر کفش‌ها هم باید به آن دقت کنید اما در مورد بوت باید به شکل پای خودتان بیشتر دقت کنید. به هنگامی که بوت را به پا کردید، می‌بایست به کل کف پای خود دقت کنید. از پاشنه تا حرکت انگشتان پا در داخل بوت را چک کنید. به هنگام خریدن بوت باید چندین نکته را به منظور اطمینان از اندازه بودن کفش امتحان کنید:

  • جوران مناسب داشته باشید. معمولاً برای فصل زمستان جوراب ضخیم به پا می‌کنند.
  • بوت را بپوشید، اگر توانستید انگشت خودتان را از فاصله میان پشت کفش و ساق پایتان به داخل ببرید، کفش برای شما بزرگ است. آن را تعویض کنید.
  • پس از انتخاب بوت مناسب آن را به پا کنید و بندهای آن را کامل ببندید. از اینکه بند روی پایتان را فشار ندهد اطمینان حاصل کنید.
  • روی پا بایستید. کمی پایتان را تکان دهید و قدم بزنید. اگر احساس می‌کنید جایی از پایتان توسط کفش فشرده یا اذیت می‌شود، کفش را عوض کنید.
  • وزن خودتان را روی پنجه‌های پا بیندازید. این کفش انعطاف‌پذیری کافی دارد یا نمی‌توانید روی پنجه بایستید؟ در صورتی که کفش کفی سفت بخواهید نباید کفی خم شود، اما اگر به دنبال کفی نرم هستید، می‌بایست کفی به راحتی هم شود.
  • با دست خود پاشنه کفش را بگیرید و سعی کنید که از پا خارج کنید. در صورتی که با بسته بودن بندها، بوت از پا جدا شود، بوت به پای شما بزرگ است.
  • سرپنجه‌های پایتان را با دست فشار دهید تا مطمئن شوید فضای اضافی داخل کفش وجود نداشته باشد.

اگر بتوانید نوع بوت و همچنین اندازه بوت را به درستی انتخاب کنید، مابقی موارد به راحتی امکان‌پذیر خواهند بود.

بوت

آیا بوت ضد آب است؟

بیشتر مشتریان از فروشندگان بوت سؤال متداولی با عنوان اینکه این بوت شما ضد آب است یا نه می‌پرسند. چرا که هیچ کسی دوست ندارد پا و جورابش در میانه یک روز برفی خیس شود. اکثر کفش‌های مدرن و بوت امروزی، دارای غشاهای ضد آب هستند و می‌توان گفت که در برابر آب مقاومت خوبی دارند. نکته‌ای که باید آن را در نظر داشته باشید این است، بوت عموماً از وارد شدن آب به داخل جلوگیری می‌کند اما باید به راحتی بتواند رطوبت را به بیرون هدایت کند. در غیر این صورت شما با یک پا عرق کرده داخل بوت مواجه خواهید شد.

به عبارت دیگر، بوت باید جنسی که تنفس مناسب دارد، داشته باشید. توجه داشته باشید که منظورمان از تنفس داشتن، توری بودن جداره بوت نیست. پارچه‌های کورتکس گونه‌ای از الیاف هستند که با وجود وارد شدن هوا به داخل کفش از ورود آب به داخل بوت جلوگیری می‌کند. این عامل در کوهنوردی و پیاده‌روی در شرایط سخت می‌تواند حیاتی باشد.

برخی از بوت ها دارای قسمتی به نام گتر (gaiter) هستند. گتر دقیقاً همان چیزی است که در سربازی استفاده می‌شود تا شلوار به گل و لایی که ساق کفش آن را نگه می‌دارد، برخورد نکند. وجود قطر که قسمتی از ساق را هم می‌پوشاند برای پیاده‌روی در زمین‌هایی که دارای رطوبت زیاد و همچنین گل و لای هستند، لازم و ضروری است. برخی از گترها از بوت جدا شده و به هنگام لزوم روی کفش با یک کش از روی کفی بسته می‌شوند. همچنین استفاده از قطر در مواردی که ممکن است سنگ ریزه وارد کفش شما شود، می‌تواند مفید باشد.

بوت

بوت چرمی یا مصنوعی؟

به لطف پیشرفت‌های انجام شده در حوزه مواد، تفاوت میان کفش‌های چرمی و مصنوعی از میان برداشته شده است و اکنون می‌توان گفت که تفاوت جزئی بین کفش بوت چرمی و بوت مصنوعی وجود دارد. در گذشته اعتقاد بر این بود که بوت چرمی دارای دوام و همچنین راحتی بیشتری است. همچنین بوت چرمی به راحتی نگهداری و تمیز می‌شود. در حالی که بوت مصنوعی سبک در عین حال انعطاف‌پذیری بالایی داشت.

با این حال، امروزه این تفاوت‌ها کمتر از قبل دیده می‌شود. پس در انتخاب جنس بوت چرمی و مصنوعی بودن آن چنان برای شما مهم نیست. آن چیزی که می‌تواند تفاوت میان یک بوت مناسب و نامناسب را رقم بزند، اندازه و مناسب بودن آن است. باقی موارد آن چنان تفاوت زیادی ندارند.

بوت

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوت ها می توانید از مقالات مرتبط ما استفاده کنید. تجربیات و پیشنهادات خودتان را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :