chadmin در
0

حقایقی جالب درباره سلامت مو که نمی‌دانید

حقایقی جالب درباره سلامت مو که نمی‌دانید

همیشه عدم آگاهی می‌تواند برای افراد دردسر ساز باشد به خصوص اگر این عدم آگاهی درباره سلامت ظاهری فرد باشد. مو جز یکی از اعضای بدن است که به مراقبت‌های ویژه‌ای برای سالم باقی ماندن نیاز دارد. اما متاسفانه برخی افراد با راه و روش‌های نگهداری و سلامت مو آشنا نیستند. از این رو در این مقاله می‌خواهیم نگاهی بی‌اندازیم به اسرار نگهداری و سلامت مو تا بتوانیم گامی به سوی سالم زیستی برداریم.

موهای سفید را از ته نکنید

کشیدن موهای سفید سبب رشد مجدد آن می‌شود. معمولا برخی افراد با دیدن چند تار مو سفید در لا‌به‌لا موهای خود دچار افسردگی رسیدن به سن میان سالی و پیری می‌شوند. از آنجا که سفید شدن مو برای آن‌ها کاملا ناگهانی و غیر منتظره است ترجیح می‌دهند خیلی زود از آن‌ها خلاص شوند. ولی متاسفانه کشیدن مو سفید از ریشه سبب رشد مجدد موهای سفید با تعداد بیشتر می‌شود. بهترین راه‌حل برای کمتر دیده شدن این دسته از موها، کوتاه کردن آن است علاوه بر این می‌توانید با انواع مدل رنگ مو، مداد رنگ مو و یا شامپو مخصوص رنگ کردن مو، این دسته از موها را به رنگ موهای تیره خود در آورید.

موهای سفید را از نکشید

پوشیدن کلاه، سبب کچل شدن می‌شود

یکی از مشکلاتی که استفاده مداوم از کلاه به همراه دارد، شکست مو است. معمولا تارهای مو که شکسته می‌شوند بسیار ضعیف‌تر از سایر تارهای مو عمل می‌کنند و خیلی زود ریزش پیدا می‌کنند. از آن‌جا که در زیر کلاه تنفس کافی نیز برای ریشه مو وجود ندارد، موهای شکسته شده به سرعت ریزش پیدا می‌کنند و در مدت زمان کوتاهی فرد کچل می‌شود. در نتیجه اگر جز دسته آقایانی هستید که از کلاه در طول روز استفاده می‌کنید، اول باید هنگام خرید کلاه یک جنس عالی انتخاب کنید که ترجیحا راه ورود و خروج هوا داشته باشد، سپس حتما در طول روز چندین بار کلاه را در آورده و موهای خود را ماساژ دهید تا فرم ثابت نگیرد.

پوشیدن کلاه، سبب کچل شدن می‌شود

شوره سر را درمان کنید

شوره سر نیز یکی از مشکلات بسیار رایج در میان آقایان است که متاسفانه عواقب بسیار بدی برای سلامت مو را به همراه دارد. قطعا میزان و نوع شوره در افراد متغیر است اما دانشمندان بر این عقیده‌اند که نوعی مخمر در پوست سر وجود دارد که در اثر عدم تعادل آن شوره به وجود می‌آید. این مخمر که Malassezia furfur نام دارد در صورت عدم تعادل واکنشات التهابی به وجود می‌آورد و در سطح پوست گسترش می‌دهد تا اینکه به بالاترین لایه پوست سر نفوذ پیدا کند و آن را از بین ببرد و در اثر از بین رفتن لایه اصلی لکه‌هایی سفید رنگ به وجود می‌آید که به آن شوره سر می‌گویند. شوره سر جز مواردی نیست که با یک شستشو ساده مو از بین برود بلکه برای درمان آن باید از شامپو ضد قارچ و یا روغن‌های مخصوص شوره استفاده کنید تا التهابات سطح پوست را کاهش دهد  و شما بتوانید دوباره موهایی سالم و شاداب داشته باشید.

شوره سر را درمان کنید

شستشو روزانه مو را در برنامه تان قرار دهید

شاید برخی افراد شستشو روزانه را نوعی وسواس پاکیزگی تلقی کنند اما در حقیقت از آنجا که انسان روزانه با محیط‌ها و جاهای مختلفی در ارتباط است و علائم بسیاری از تغذیه گرفته تا آب و هوا می‌تواند بر پوست و موی او اثر بگذارد بهتر است شستشو روزانه مو را در برنامه روزانه خود بگذارد. شستشو مو بایستی با شامپو مخصوص با نوع و جنس موی شما صورت گیرد. در کنار شامپو نیز شما می‌توانید از بسیاری از روغن‌های گیاهی برای سالم سازی موهای خود استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا علاوه بر داشتن موهای شاداب و زیبا، هیچکاه موهای شما دچار شکست و یا ریزش نشود.

شستشو روزانه مو

هرچه موهایتان را کوتاه کنید، بیشتر رشد می‌کند

طبق تحقیقاتی که دانشمندان درباره مو انجام داده‌اند، ژن را عامل اصلی در رشد مو فرد ارزیابی کرده‌اند. در نتیجه رشد سریع و یا کند موهای شما یک عامل ژنی است که به شما ارث رسیده است. البته در کنار ژن عوامل دیگری مانند تغذیه و نوع زندگی نیز بر روی رشد موهای شما تاثیرگذار است. اگر احساس می‌کنید که رشد موهای شما بسیار کند است می‌توانید از محصولات مو که به رشد سریع مو کمک می‌کنند استفاده کنید و یا موهایتان را به صورت مکرر کوتاه کنید. با کوتاه کردن مو امکان رسیدگی به آن زیاد می‌شود در نتیجه مو کاملا تقویت شده و این عامل بر رشد سریع مو اثر می‌گذارد.

هرچه موهایتان را کوتاه کنید، بیشتر رشد می‌کند

شستشو با شامپو بهتر از شستشو با آب تنها است

یکی از محققان پوست و مو بر این عقیده است که شامپو نبایستی حتما دارای فوم زیاد باشد. یکی از مواد شیمیایی به کار رفته در کنار فوم، سولفات است که اگر میزان آن زیاد باشد ممکن است به ریشه موهای شما آسیب وارد کند و یا باعث خشک شدن سریع مو شود. این دسته از شامپوها معمولا به میزان بیش از حدی کف می‌کنند اما برای موی سر خوب نیست. به جای استفاده از چنین شامپوهایی شما می‌توانید شامپوهایی که حاوی روغن‌های گیاهی و یا ویتامین و پانتنول هستند را جایگزین کنید و قطعا شستشو موهای سر با چنین شامپوهایی بهتر از شستشو با آب تنها است زیرا پوست شما می‌تواند انواع ویتامین را به خود جذب کند.

شستشو با شامپو بهتر از شستشو با آب تنها است

از استرس دوری کنید

یکی از بدترین فشارهای روحی و روانی که به وضوح تاثیرات منفی آن را می‌توان در فیزیک بدن خود پیدا کنید، استرس است. استرس دشمن اصلی مو است و به شدت مو را در معرض ریزش قرار می‌دهد. اگر جز دسته افرادی هستید که به هر دلیلی نمی‌توانید استرس و عوامل منفی را از خود دور سازید و در محیط‌های سالم و آرامی قرار ندارید سعی کنید برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از فشارهای روحی حتما از روغن و یا قرص‌های ضد ریزش مو استفاده کنید. قطعا این داروها به طور قطعی نمی‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند اما تا حد ممکن می‌توانند آن را کنترل کنند.

از استرس دوری کنید

برای رشد سریع مو در معرض خورشید قرار بگیرید

شاید شنیده باشید که قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد ناشی از سشوار یا هر دستگاه گرم کننده‌ای سبب آسیب رساندن به مو می‌شود. این موضوع کاملا حقیقت دارد اما موهای شما در معرض گرمای طبیعی ناشی از نور خورشید سالم باقی می‌ماند. ریشه مو به محض قرار گرفتن در معرض نور خورشید شروع به جذب ویتامین D می‌کند و این ویتامین می‌تواند رشد موهای شما را سریع‌تر کند. البته به خاطر داشته باشید که نور خورشید دارای اشعه‌های مضر به نام UV نیز است که می‌تواند به پوست و مو آسیب وارد کند در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از اسپری مخصوص مو برای آفتاب استفاده کنید و از موهای خود در برابر اشعه UV محافظت کنید.

رشد سریع مو در معرض خورشید



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :