در بسیاری از موارد وظیفه طراحی لباس تنها مربوط به طراحان لباس یک فیلم نیست. در این موارد کارگردانان و نویسندگان دست اندرکار در پروژه، سعی میکنند با استفاده از طراحی لباس و سبک استایل شخصیتها، در ایجاد عمق آن شخصیت دخیل باشند. در ادامه، به بررسی طراحی لباس فیلم «کاغذ بیخط» ساخته استاد ناصر تقوایی میپردازیم که یک مصداق بازر در این زمینه به شمار میرود. در ادامه با این بررسی با ما همراه باشید.
رویا رویایی/ هدیه تهرانی
قبل از هرچیز باید بدانیم استایل هدیه تهرانی در قامت رویا رویایی، در برابر پوشش زنان جامعه در آن زمان، استایلی پیش رو و متفاوت تعبیر میشود.رویا رویایی به عنوان یک زن، علاقه چندانی به پوشیدن لباسهای زنانه ندارد. استایل لایه لایهی او با پیراهنهای گشاد مردانه و جلیقه و پولیورهای ساده با رنگهای خنثی، پوششی برای مخاطب به نمایش میگذارد که برای یک زن خانهدار بسیار جسورانه است. این استایل مردانه در قابهای مشترک رویا با همسرش جهانگیر، بسیار چشمگیر است چرا که این زن و شوهر در کنار هم استایلی نزدیک به هم را از نظر جنسیت میسازنند.
لباسهایی که هنوز هم مد هستند
همانطور که گفته شد، استایل رویا در فیلم کاغذ بی خط، مربوط به زنی خانه داری در دههی هشاد شمسی است اما با این وجود لباسهای این کاراکتر بعد از گذشت بیست سال هنوز مورد استفاده قرار میگیرند. دلیل این اتفاق استفاده از لباسهای ساده با همخوانی بسیار خوب است که دوره و زمان مشخصی ندارند و در تمامی دورهها مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال پیراهنهای مردانه گشاد و شلوار جین، از جمله المانهایی هستند که با گذشت زمان تغییری در محبوبیت آنها ایجاد نشده. میتوان گفت عدم پیشروی از مد روز آن دوران باعث شده رویا رویایی استایلی متناسب با تمامی نسلها داشته باشد.
بهترین جایگزین برای روسری
در بررسی استایل رویا رویایی نکته قابل توجه این است که اون در قید و بند روسری و پوشش عرف جامعه برای زنان نیست. با این حال او برای جایگزین کردن این عرف مرسوم، از کلاههایی استفاده میکند که شاید چندان با نوع پوشش یک زن و یک مادر سازگار نیست. البته لازم به ذکر است که این کلاهها به گونه با استایل او همخوانی دارد که یک اِلِمان جدا افتاده تعبیر نمیشود و سازگاری لازم را با استایل او به نمایش میگذارد.
بستن روسری به سبک خانم نویسنده
در باب شخصیت رویا باید گفت او معمولا از نوعی کلافکی مزمن رنج میبرد و شاید بستن شال و روسری با مدلهای خاص، این کلافگی را در وجود او کمتر میکند. او به طوری از روسی و شال استفاده میکند که کمتر از حد نرمال برای او دست و پا گیر باشد. البته استایل خاصی که او برای بستن شالش استفاده میکند با فرم لباس پوشیدنش تناسب دارد و فرم مردانه لباسهایش را حفظ میکند.
جهانگیر/ خسرو شکیبایی
اگر به دنبال نمونه کامل یک مرد بالغ خوش پوش هستید، باید بدانید خسرو شکیبایی در نقش جهانگیر بهترین گزینه به شمار میرود. استایل کارمندی و مرتب او حتی در محیط خانه نیز قابل مشاهده است و او برای حضور در خانه نیز استایل منحصر به فرد خود را دارد. نکته قابل توجه در استایل جهانگیر این است که آراستگی برای این مرد حرف اول را میزند و همین موضوع باعث میشود استفاده از هر لباسی برای جهانگیر مناسب باشد. البته جدا از این آراستگی باید گفت جاهنگیر ست کردن لباسهایش را خوب بلد است و هیچ عنصر نامربوطی در استایل او دیده نمیشود.
استفاده از رنگهای روشن
جهانگیر بر خلاف همسرش رویا، علاقه زیادی به رنگهای روشن دارد و سعی میکند از استایلهای ساده با رنگهای خنثی دوری کند. او معمولا استفاده از رنگهای روشن و حتی جیغ را میپسندد اما اگر توان ارائه این سلیقه را نداشته باشد، سعی میکند با لباسهای طرحدار مثل چهارخانه، استایل خود را از یک نواختی خارج کند.
دیدگاه شما
فیلمم فیلمهای قدیم