نیلوفر شهدوست در
2,099

این فیلم به دنیای فشن معنای تازه‌ای بخشید؛ خانم چان و آقای چاو چگونه لباس می‌پوشند؟

این فیلم به دنیای فشن معنای تازه‌ای بخشید؛ خانم چان و آقای چاو چگونه لباس می‌پوشند؟

فیلم در حال و هوای عشق (In the Mood for Love) اثری است از وونگ کار وای (Wong Kar Wai). این فیلم شاهکاری بصری است که عشق و احساس را با جلوه‌های نور، رنگ و موسیقی به تصویر می‌کشد. یکی از مهم‌ترین عناصری که در موفقیت این تصویرسازی زیبا از عشق اثرگذار بوده، طراحی لباس‌های شخصیت‌های فیلم است. در حال و هوای عشق روایتی حزن‌آلود از رابطه‌ای عاشقانه است که تفاوت زیادی با فیلم‌های متداول این ژانر دارد. طراح لباس و کارگردان برای خلق چنین اثر متفاوتی از تمام عناصری که روی انتقال تلفیقی از احساسات مانند شور، آرامش، دوست‌داشتن، غم و جبر نقش داشته‌اند به‌خوبی بهره برده‌اند. در ادامه می‌خواهیم از لباس‌ها و نقش مهمشان در فیلم بگوییم.

لباس‌ها در فیلم در حال و هوای عشق

لباس‌های مگی چانگ در نقش خانم چان

مگی چانگ (Maggie Cheung) ایفاگر نقش خانم چان است. او یک طرف رابطه عاشقانه نجیب و خاص داستان است. لباس‌های او در سکانس‌های مختلف نقش مهمی برای انتقال حس صحنه‌ها و شخصیت او دارند. داستان فیلم از رابطه زن و مردی می‌گوید که متوجه ارتباط خیانت‌کارانه همسرانشان به خود شده‌اند. این دو با پرهیز از شبیه‌شدن به همسران بی‌وفایشان، بار عشقی نجیب به یکدیگر را به دوش می‌کشند و این کشش را با خودداری و حرکت در چارچوب پیش می‌برند. شاخصه‌های استایل خانم چان در فیلم چیست؟

  • تنهایی و انزوا؛
  • زیبایی و ظرافت؛
  • تکرار و مرارت؛
  • هماهنگی لباس شخصیت‌ها.

تنهایی و انزوا

لباس‌ها در فیلم در حال و هوای عشق

او پیراهن‌هایی با یقه دیپلمات ایستاده، قدی میدی و سرشانه‌هایی خوش‌برش به تن می‌کند. این مدل پیراهن‌ها که به کیپاو (qipao) مشهور هستند، از لباس‌های سنتی چینی به‌شمار می‌روند. مگی در طول فیلم همین مدل پیراهن را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف به تن می‌کند. چنین پوششی در گذشته برای زنان چینی بسیار رایج بوده است. آنها همیشه آراسته بوده‌اند و کمتر با لباس‌های نامرتب و راحتی حتی در خانه دیده می‌شده‌اند.

همین موضوع نکته‌ای کلیدی در انتقال حس شخصیت فیلم به‌شمار می‌رود. خانم چان تنها و منزوی است. در چارچوب‌های تعریف‌شده جامعه قدم برمی‌دارد و اهل خطرکردن نیست. این را می‌شود از لباس‌های اتوکشیده تکراری‌اش هم حدس زد. لباس‌های شخصیت زن فیلم خوش‌دوخت هستند اما نشان‌دهنده نوعی اسارت او در تنهایی و چارچوب‌های کلیشه‌ای سنتی هم هستند. ثابت‌بودن مدل لباس و تکراری‌بودن آنها از شاخصه‌های اصلی طراحی لباس اثر است.

زیبایی و ظرافت

لباس‌ها در فیلم در حال و هوای عشق

باید به این نکته هم اشاره کنیم که خانم چان زن زیبایی است و برای جلوه‌گرشدن دل‌نشین‌بودنش برای حضور در رابطه‌ای عاشقانه هم از لباس‌هایی خوش‌دوخت وزیبا استفاده شده است. لباس‌هایی که او در طول فیلم به تن می‌کند، روی اندام متناسبش به‌خوبی می‌نشینند. تأکید کارگردان برای خوش‌پوشی این شخصیت در گفته‌های خود او درباره فیلم هم دیده می‌شود. زیبایی و ملاحتی که این هنرپیشه با پوشیدن لباس‌هایی خوش‌دوخت پیدا کرده است، عنصر مناسبی برای تعریف تلویحی شخصیت او و دلربایی‌اش هستند. خانم چان جذاب است و ظرافتی در رفتارش دیده می‌شود که او را دوست‌داشتنی می‌کند. لباس‌هایش هم مؤید همین ویژگی او هستند.

تکرار و مرارت

لباس‌ها در فیلم در حال و هوای عشق

تمام لباس‌های شخصیت زن در طول فیلم شبیه به یکدیگر هستند. رنگ‌ها و طرح‌ها متفاوت می‌شوند اما مدل همان است که بود. چنین انتخابی می‌تواند تکرار و مرارت را در صحنه‌ها به تصویر بکشد. زندگی خانم چان با روندی ثابت و بی‌هیجان پیش می‌رود و حتی عشقی که نجیبانه در زندگی‌اش شکل می‌گیرد هم در همان چارچوبی پیش می‌رود که اجازه خطرکردن را به او و طرف مقابلش نمی‌دهد. رابطه‌ای که میان او و شخصیت مرد شکل می‌گیرد، به بهانه انتقامی است که از رابطه مخفیانه او و همسر مرد شکل گرفته است. آنها دوست ندارند که تبدیل به کسانی شوند که به آنها خیانت کرده‌اند. در نتیجه، رابطه‌ای چارچوب‌دار میانشان شکل می‌گیرد و تکرار و شاید مرارتی در عشقشان دیده می‌شود که ظرفیت شعله‌ورشدن دارد. برای انتقال چنین حس پیچیده‌ای، طراحان لباس به‌خوبی لباس‌هایی برای خانم چان انتخاب کرده‌اند که مدل‌هایی تکراری دارند.

هماهنگی لباس شخصیت‌ها

لباس‌ها در فیلم در حال و هوای عشق

از جایی به بعد در فیلم، زمانی که رابطه زن و مرد بیشتر می‌شود و به درک و همراهی مشترکی می‌رسند، لباس‌هایشان شباهت‌هایی پیدا می‌کند. برای مثال، طرح پارچه و رده‌های کراوات مرد با طرح لباس زن هماهنگ می‌شود. به نظر می‌رسد که کارگردان برای انتقال ناگفته‌های این ارتباط با دقت بسیار به جزئیاتی از جمله لباس توجه کرده است. نکته جالب دیگری که شکل رابطه شخصیت‌ها را نشان می‌دهد، اتوکشیدگی مداوم لباس آنها است. شخصیت مرد و زن هیچ‌گاه از قالب رسمی خارج نمی‌شوند و تلاش‌شان برای حفظ رابطه با یکدیگر در چارچوبی خاص در ظاهرشان هم نمود پیدا می‌کند. در هیچ صحنه‌ای، این دو را با لباس‌هایی راحتی یا با فاصله از استایلی رسمی و شیک نمی‌‌بینیم. این طراحی لباس کاملا عامدانه و از سوی طراح و کارگردان انجام شده است.

طرح و رنگ‌بندی لباس شخصیت زن در چشم دنیای مُد

لباس‌ها در فیلم در حال و هوای عشق

همان‌طور که گفته شد، خانم چان در فیلم مدلی مشخص از لباس را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به تن می‌کند. گفته می‌شود که حدود ۵۰ لباس در فیلم پوشیده شده بوده که فقط ۲۵ مورد از آنها در مونتاژ نهایی در تصاویر دیده می‌شود. مدل لباس با یقه بلند، تاحد زیادی راهی برای ابراز این مفهوم است که اسارت و جبری در پرهیز از ابراز تمام‌وکمال عشق شکل‌گرفته میان خانم چان و شخصیت مقابلش وجود دارد.

برای بیشترشدن جلوه یقه بلند لباس، مدل موهای شخصیت زن از بالا جمع می‌شود. برای پوشیدن چنین مدلی از یقه باید موها را جمع کرد. در غیر این صورت، تعادل از استایل دور می‌شود. تناسب میان آرایش مو و صورت در این فیلم با لباس و پوشش در توازن کامل است.

در آخر

فیلم در حال و هوای عشق را ببینید و بدانید که با اثری متفاوت درباره دوست‌داشتن و شکل‌گرفتن رابطه روبه‌رو می‌شوید. مدوفشن در این فیلم به‌درستی در خدمت اثر قرار گرفته است تا حال‌وهوای شخصیت‌ها و تعریف ویژگی‌هایشان با نمودی بصری انجام شود. از همه این‌ها که بگذریم، پیراهن‌های کیپاو چینی طراحی و دوخت زیبایی دارند. شما دوست دارید که پیراهنی با این مدل داشته باشید؟ اگر فیلم در حال و هوای عشق را ندیده‌اید، آن را تماشا کنید و نظرتان را درباره نقش مدولباس در تعریف داستان و شخصیت‌های آن برایمان بگویید.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :