در روزگاری که دیدن فیلم و سریال یکی از سرگرمیهای اصلی مردم جهان است تماشای پشت سر هم فیلمها و سریالها و البته فراموش کردن داستان و پایان و خیلی از شخصیتهای اصلی و فرعی آنها اصلا تعجب برانگیز نیست. گاهی پیش آمده که کلیت محو و مبهمی از یک فیلم یا سریال در ذهنمان مانده یا به کل فراموشمان شده اما چند صحنه از آن را که شخصیتی با پوششی متفاوت یا کاملا هماهنگ با داستان و درراستای موقعیت زمانی و مکانی آن ظاهر شده خوب به یاد داریم. حالا سراغ چند تا از همین فیلم و سریالها میرویم که طراحی لباس چشمگیری داشتند.
خوک فراموش نشدنی
اگر فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی را تماشا کرده باشید احتمالش خیلی کم است که دست کم چند صحنه آن را به یاد نداشته باشید به عنوان نمونه سکانس خندهداری که حسن معجونی در نقش کارگردانی افسرده و بیکار با بلوز و دامن قرمز نارنجی همراه با سیامک انصاری وارد مهمانی میشود و یا ظاهر لیلا حاتمی در نقش شیوا مهاجر که هم طراحی لباس و هم گریمش فراموش نشدنی است.
طراحی لباس این فیلم را نگار نعمتی انجام داده که قبلا در فیلمهای «پذیرایی ساده»، «اژدها وارد میشود» و «پنجاه کیلو آلبالو» با مانی حقیقی همکاری داشتند. فیلم خوک در سال 1397 در سینماها به نمایش درآمد.
رقص رنگ در ماهیها عاشق میشوند
لباسهای خوش آب و رنگ شخصیتهای اصلی فیلم «ماهیها عاشق میشوند» در فضای گرم و صمیمی این فیلم حاصل کار نویسنده و کارگردانش، علی رفیعی، است. او که طراحی صحنه و لباس فیلمش را هم برعهده دارد از کارگردانهای انگشت شماریست که در این دو رشته استاد است و سالها در عرصه تئاتر طراحی لباس و صحنه آثارش را هم انجام داده. فیلم «ماهیها عاشق میشوند» محصول سال 1383 است و اگر تا به حال این فیلم عاشقانه را ندیدید حتما تماشا کنید.
ابد و یک روز طراحی با جزییات
اندام لاغر و نحیف محسن (نوید محمدزاده) که آن تیشرت قهوهایِ رنگپریده به تنش زار میزد یکی از تصویرهایی است که مخاطبی که حتی یک بار فیلم «ابد و یک روز» را دیده باشد، به سختی آن را فراموش میکند. یقه وارفته زیرپوش مرتضی (پیمان معادی)، کت یقه خزداراعظم (شبنم مقدمی) که به زور سعی داشت خودش را از خانوادهاش جدا کند و چندین جزئیات ریز اما فراموش نشدنی دیگر از لباسهای اعضای یک خانواده فقیر و بحرانزده نتیجه زحمتهای طراح لباس این فیلم، غزاله معتمد، است.
حتما یکی از دلایلی که باعث شد ابد و یک روز در سال 1394 حدود 11.5 میلیارد فروش کند همین لباسهای قابل باور و آشنایی بود که شخصیتهای این فیلم به تن کرده بودند. شاید بد نباشد یک بار دیگر این فیلم را نگاه کنیم و بیشتر به لباس تک تک اعضای این خانواده دقت کنیم تا ببینیم چقدر هوشمندانه و ظریف انتخاب شدهاند آنقدر که انگار مردمی عادی یک اتفاقی واقعی را جلوی چشمهای ما رقم میزنند.
شهرزاد ترفندهایی برای پوشیده و زیبا و متفاوت بودن
چه وقتی بزرگآقا زنده بود، چه وقتی از دنیا رفت و قباد شد بزرگ آقای خاندان، چه وقتی شهرزاد همسر قباد بود و چه بعدش که همسر فرهاد شد، به هیچ وجه نمیشد کار طراح لباس سریال به یاد ماندنی «شهرزاد» را نادیده گرفت. مشخص بود ژاله زکیزاده که باید هم بر اساس مستندات تاریخی لباسها را طراحی میکرد و هم ترفندهای زیادی برای پوشیده و زیبا و متفاوت بودن آنها به کار میبرد در طول سه فصل تلاش زیادی کرده است.
تصور کنید او چه مسیر سختی را برای طراحی لباس تمام 59 قسمت سریال پشت سر گذاشته و جدا از بازی خوب بازیگران حاصل زحمتهای طراح لباس بوده که ما هنوز سکانس ازدواج قباد و شهرزاد را با گلهای سفید ردیف بالای سر شهرزاد و تور عروسش به یاد داریم و یا مثلا لباس قرمز او و کلاه سیاهش را وقتی فرهاد برایش شعر «مرغ آمین» را میخواند. ژاله زکیزاده طراح لباس سریالهای «یوسف پیامبر» و «شوق پرواز» هم بوده.
سیمین با لباس نوبر کردانی
نوبر کردانی را یادتان هست؟ همان شخصیتی که فاطمه معتمدآریا نقشش را در فیلم « روسری آبی» بازی میکرد؟ کارخانه رب سازی را، کارگرانش و رسول رحمانی که نقشش را عزتالله انتظامی بازی میکرد، یادتان هست؟ همه جوری کار میکردند، جوری حرف میزدند، جوری سوار آن مینیبوس آبیرنگ میشدند که انگار یک مشت آدم واقعی را آوردهاند و گذاشتهاند توی صحنه و گفتهاند خودت باش و همان چیزی را که هستی بازی کن. طراحی لباس شخصیتها در این واقعی به نظر رسیدن و در بعضی لحظات شبیه مستند بودن فیلم روسری آبی نقش مهمی بازی میکرد. طراحی صحنه و لباس این فیلم به عهده حسن فارسی بود که در سال 1390 از دنیا رفت. حسن فارسی طراح صحنه و لباس چند فیلم مهم سینمای ایران از جمله چریکه تارا، ناصرالدین شاه آکتور سینما و یک بوس کوچولو بوده است.
دیدگاه شما