بیتا فرهی را هم از دست دادیم. این روزها، کم پیش میآید که اخبار شاد بشنویم یا جشن بگیریم. هرچه هست، خبر گاهیانه فوت است و فقدان. حالا هم باد پرسوز مرگ بهدور قامت بیتا فرهی پیچیده و او را از ما کم کرده است. فرهی یکی از معتبرترین و زیباترین بازیگران نسلهای گذشته بود که با بازی در آثاری عمیق و در عینحال، پرمخاطب توانست خاطره ماندگار و محترمی از خود برایمان به جا بگذارد. بهبهانه درگذشتش، نگاهی به استایل او خواهیم داشت. بیتا فرهی از آن دسته افرادی بود که سبکی شخصی و امضایی همیشگی در تیپ و پوشش خود در نظر میگرفت. با ما همراه باشید.
انتخاب رنگی مشکی
فرهی از آن دست افرادی بود که به رنگ مشکی ارادت زیادی دارند. این رنگ همیشه و در هر موقعیتی مناسب است. با رنگ پوست افراد مختلف سازگاری دارد و چه در جشن شرکت کنید و چه در عزا، انتخاب مطلوبی است و کمی محتاطانه. هرچند که انتخاب رنگ مشکی همیشه با کمی محافظهکاری همراه است اما بیتا فرهی ضمن استفاده زیاد از آن، اصلا فردی محتاط در استایلینگ نبود. او از معدود زنان سینمای ایران بود که تیپ شخصی بسیار خوبی داشت و امضایی شخصی و فردی در تیپ و پوششش دیده میشد.
استفاده از عناصر خاص
بیتا فرهی فقید شیکپوش بود. این موضوع را در انتخاب عناصری خاص در استایلش بهخوبی میشد دید. برای مثال، در تصویر بالا، او را با کیف دستی کوچکی با بندی از زنجیر طلایی و شکل استوانه میبینید. این طرح از کیف که بسیار مجلسی است و طراحی جذابی هم دارد از سوی همه انتخاب نمیشود. تنها کسانی بهسراغ چنین عناصر خاصی در پوشش خود میروند که درک بالایی از دنیای مدوفشن دارند و میدانند که چطور استایلی ساده و مونوکروم با رنگ مشکی را از بیپیرایگی خستهکننده خارج کنند. آنچه از این استایل بیتا فرهی دریافت میشود، ظرافت، دقت در انتخاب و آراستگی بسیار است.
پیشروبودن نسبت به جامعه
فرهی از زنانی بود که در دهه شصت و هفتاد توانست در آثار بسیار مهمی از جمله هامون بدرخشد. حضور او در فیلمهای مهرجویی که متاسفانه او را هم بهتازگی از دست دادهایم، مهر تایید بر توانمندیهای حرفهایاش بود. بانو، کیمیا و آثار پرشمار دیگری از این بانوی بازیگر به دل مخاطب ایرانی نشسته و فراموشناشدنی است. استایل بیتا در دهههای گذشته بسیار خاص و پیشرو بود. در واقع، تصویری که از عموم زنان میدیدیدم، با استایلی که فرهی ابراز میکرد، تفاوت زیادی داشت. او از سربندهایی استفاده میکرد که با روسری تفاوت عمدهای داشتند. در سالهایی که هجوم پوششی یکسان و با رنگهای تیره و گرفته، سبک ظاهری تمام زنان را نشانه گرفته بود، حضور فرهی در هامون و استایل شخصیاش بسیار خاص و متفاوت مینمود.
بسیاری از هنرپیشهها و در اصطلاح امروزی سلبریتیها، در تلاشاند که سبک شخصی پوشش برای خود داشته باشند یا از ایدههای عجیبوغریب برای جلبتوجه استفاده میکنند. فرهی از آن دسته افرادی بود که بیدردسر میتوانست سلیقه شخصیاش را ابراز کند و در واقع، پیشروبودن و متفاوت ظاهرشدن از ویژگیهای اصلی شخصیت پوششیاش بود. بیتا فرهی در نقش مهشید در فیلم هامون به یکی از فشن آیکونهای دنیای مدوسینما بدل شده بود. پوشش خاص مهشید که به استایل شخصی فرهی هم نزدیک بود، درمیان مخاطبان سینما بسیار متفاوت جلوه کرده بود و الهامبخش بهنظر میرسید.
اعتماد به نفس در انتخابها
کسانی که شیکپوش هستند و در جمع میدرخشند، یک ویژگی برجسته دارند. آنها علاوهبر اینکه اصول ستکردن بخشهای مختلف لباس را میدانند و از همخوانی رنگ و مدل لباس با تن و اندامشان باخبرند، اعتمادبهنفس خوبی هم دارند. بیتا فرهی از افرادی بود که به آنچه میپوشید اعتقاد داشت و برای همین، با اعتماد بهنفسی ظاهر میشد که به استایلش شکوهی دوچندان میداد و باعث میشد که شیکتر بهنظر برسد.
سلیقه شخصی شیک
برای نزدیکشدن به مرزهای خوشپوشی باید ابتکار عمل هم داشته باشید. این چیزی بود که در تیپ و پوشش بیتا فرهی بهخوبی دیده میشد. او میدانست که چطور جلبتوجه کند، تیپی متفاوت رقم بزند و با بهکارگیری استایلی خلاقانه، درعین اینکه تلاش زیادی بهخرج نمیدهد از همه شیکتر باشد.
آشنا به رموز درخشیدن
کسانی که به ستارههای دنیای سینما تبدیل میشوند، از رموز جلبنظر دیگران باخبرند. آنها میدانند که چطور با یک حرکت ساده، ژستی خلاقانه و انتخاب عنصر پوششی زیبا بدرخشند و نظر همه را بهسمت خود جلب کنند. بیتا فرهی هم همینطور بود. در مقوله استایلینگ، او با انتخاب اکسسوریهای شیک یا رنگی جذاب مانند قرمز، بهیک آن، استایلی را که میتوانست معمولی جلوه کند به موردی کمنظیر بدل میکرد.
رعایت اصل تنوع
هرچند که فرهی عناصر و ویژگیهای استایل واحدی داشت اما هرگز تیپی تکراری و خستهکننده از او نمیدیدیدم. بیتا میدانست که چطور تنوع را وارد استایلش کند و در تصاویری که از او در موقعیتهای مختلف در دست داریم، ضمن برخورداری از سبکی شخصی و مشخص، همیشه با دفعه پیشین متفاوت بود. در تصویر بالا هم او را با استایلی میبینید که تمام ویژگیهای پوشش شخصیاش در آن دیده میشود؛علاقه به رنگ مشکی، استفاده از عناصری خاص مانند صندلهایی طلایی که بسیار زیبا و مناسب مراسمی جدی هستند و اکسسوریهایی که طراحی زیبا دارند و در تناسب با شخصیت و پوشش خانم بازیگرند. بافت موهای بلوند و زیبای فرهی هم یکی از مصادیق خلاقیت و تنوع در استایل است که همیشه به آنها واقف بود.
در آخر
کمشدن بازیگران توانایی مانند بیتا فرهی از فهرست دنیای هنر دردناک است. بهنظر میرسد که پرکردن جای خالی چنین افرادی نشدنی است. بهویژه که در سالهای اخیر، بهجز در مواردی معدود، چهرههای باارزش و کاربلدی به دنیای سینما و تصویر وارد نشدهاند. این فقدان دردناک است و مرور خاطراتی را که چنین هنرمندانی برایمان خوش کرده بودند، سنگین و سخت میکند. حالا دیگر از هامون چیزی نمانده است؛ سه رکن اصلی این کالت معروف هنری ایرانی از بین ما رفتهاند. شکیبایی را که پیشتر از دست دادهایم، مهرجویی و فرهی هم که بهفاصله اندکی از هم دنیا را ترک کردهاند. بیتا فرهی از زنان پیشرو، زیبا، هنرمند و خوشپوش سینمای ایران بود. به چنین چهرههایی بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم. برای تقدیر از حضور ارزشمند شخصیتهای مطرحی چون این بازیگر فقید، دستکم میتوانیم آثار ارزشمندشان را به تماشا بنشینیم. کدامیک از فیلمهای فرهی را دیدهاید و دوست داشتهاید؟
دیدگاه شما
در فیلم سرزمین مادری که علاوه بر سنش قیافه قشنگی داشت.واقعا روهش شاد
خدا رحمتشون کنه