طراحی لباس در فیلم و سریالها یکی از ابزارهایی است که با استفاده از آن میتوان به تفاوت شخصیتی کاراکترهای فیلم پی برد. فیلم سینمایی دایره زنگی، ساختهی پریسا بخت آور، از جمله فیلمهای فاخر سینمای ایران است که تفاوت استایل در آن بسیار مشهود است. این بار به سراغ بررسی طراحی لباس کاراکترهای این فیلم پرداختهایم. با ما در این بررسی همراه باشید.
شیرین/باران کوثری
دختر پر دردسر دایره زنگی، استایلی کاملا عادی را در پیش میگیرد. با وجود تمام توجههایی کخه در طول فیلم به او میشود، شیرین به هیچ عنوان دنبال جلب توجه نیست و این موضوع در استایل او کاملا مشهود است. او با استفاده از لباسهای ساده و بدون طرح با رنگهای تیره، سعی دارد استایلی ساده را به نمایش بگذارد اما این استایل دردسرهای او را کم نمیکند.لباسهای او کاملا مناسب با سن و سال و طبقه اجتماعیاش است. ماتوی ساده قهوه، شال مشکی و شلوار لی سادهاش از شیطنتهای اخلاقی او دور است برای همین شخیت او به واسطه استایلش در هالهای ابهام قرار میگیرد.
محمد/صابر ابر
همه ما صابر ابر را در زندگی واقعی با استایلهای جسورانه و متفاوتش میشناسیم اما صابر ابر در قامت محمد در فیلم دایره زنگی، استایلی متفاوت به نسبت خود واقعیاش دارد. بدون شک تربیت خانوداهی سنتی او بر روی استایل محمد تاثیرگذار بوده است. در طول فیلم با پیراهن چهارخانه ساده و شلوار جین مردانه ظاهر میشود که میتوان گفت این استایل ساده و سنتی، سن او را بیشتر از چیزی که هست نشان میدهد. او سعی دارد جوان امروزیای باشد اما استایلش برای این آرزو کمی ناسازگار است.
شعله/بهاره رهنما
شاعر پرادعای دایره زنگی یعنی شعله، برای معرفی استایل خود از هرگونه سادگی، گریزان است. او سعی میکند در استایلش از رنگهای روشن و جیغ استفاده کند تا بتواند روحیه هنری و سرزندهی خود را برای همگان به نمایش بگذارد.با وجود غرب زدگی آشکار در شخصیت شعله، او استایلی نزدیک به سنت ایرانی دارد و در بسیاری از موارد از طرحهای ایرانی در لباسهایش استفاده میکند. شعله سعی میکند با پوشیدن لباسهای گشاد اندام واقعیاش را از دید همگان مخفی کند چرا که از بابت این موضوع بسیار خجالت زده است. نکتهی قابل توجه دیگر در استایل شعله، استفاده بیش از حد از زیورآلات پر زرق و برق است که استایل او را به کل از سادگی جدا میسازد.
خسرو/نیما شاهرح شاهی
خسرو با وجود متولد شدن در خانوده سنتی عبدالله زاده، استایل منحصر به فرد خود را دارد و سعی کرده بدون تاثیر از خانوادهاش، استایلی متفاوت را به نمایش بگذارد. یکی از فاکتورهای استایل هنری در آقایان، بلند کردن مو است که خسرو به خوبی از این فاکتور مهم مراقبت کرده. او همچنین از پوشیدن لباسهای کاملا مردانه دوری میکند و سعی دارد استایلی مناسب با سبک زندگی خود یعنی هنر داشته باشد، نه استایل متناسب با جنسیت خود.با این وجود خسرو به عنوان یک هنرمند استایل آنچنان خاصی ندارد و این نکته را میتوان به دلیل محدودیتهای خانوادگی او جایز دانست.
آقای سرخی/محمدرضا شریفینیا
آقای سرخی به عنوان مردی میانسال، روحیه بسیار سرزندهای دارد. او برای نشان دادن این روحیه سر زنده از استایل خود غافل نمیشود. استفاده از رنگهای شاد و لباسهای طرح دار که ذرهای با سن او همخوانی ندارند، در پایینتر نشان دادن سن او کاملا تاثیرگذار است. نکته قابل توجه دیگر در استایل آقای سرخی این است که او سعی دارد ثروتمند بودن خود را به دیگر یاداوری کند. او با انداختن ساعتهای طلایی و انگشترهای گران قیمت سعی دارد داراییهای خود را به عنوان یک تازه به دوران رسیده به نمایش بگذارد.
راننده پژو 206/حامد بهداد
یکی از نقشهای افتخاری دیگر در فیلم دایره زنگی، نقش آفرینی بسیار خوب حامد بهداد به عنوان یک جوان پر شر و شور است. او در قامت یه جوان دهه 80، بسیار خوب ظاهر شده و از نظر پوشش کاملا با دوهی خود همخوانی دارد. او با استایلی کاملا اسپورت سعی داشته سبکی از جوان ایرانی که تحت تاثیر هنرپیشههای آمریکایی قرار دارد را به نمایش بگذارد.مدل موهای خاص او که در زمانه خودش با نام مدل موی “فشن” شناخته میشد، شیطنتهای ظاهری او را دو جندان کرده. او همچنین با استفاده بیش از حد از پاره جین، استایل خود را بیشتر از همیشه به جوانان آن دوره نزدیک کرده است. نکته دیگر در استایل او، شالگردنیست که بی ربط به تمامی اجزای پوشش به چشم میخورد. این شالگردنها یکی از ترندهای استایل در آن دوره به شمار میرود که معمولا جوانانی که بیش از حد طرفدار پیگیری مد روز بودهاند از آن استفاده میکردند.
دیدگاه شما