شایسته عسگریان در
0

بررسی لباس‌های جذاب شخصیت رز در فیلم سینمایی تایتانیک

بررسی لباس‌های جذاب شخصیت رز در فیلم سینمایی تایتانیک

فیلم سینمایی تایتانیک را همه دیده‌اید، یا دستکم دربار ه آن شنیده‌اید. فیلمی پرفروش و پرطرفدار از جیمز کامرون، کارگردان معروف هالیوودی که داستان عشق زوجی جوان از دو خانواده اشرافی و فقیر را در سال ۱۹۱۲ و در کشتی معروف تایتانیک روایت می‌کند. تایتانیک، سومین فیلم سینمایی پرفروش دنیا به‌شمار می‌آید و جوایز زیادی را نیز از آن خود کرده، اما یکی از بزرگترین نقاط قوت آن که ما نیز قصد بررسی‌اش را داریم، طراحی لباس فیلم است. طراحی لباس را در فیلم سینمایی تایتانیک، «دبورا لین اسکات» برعهده داشت که بخاطر کارش، در همان سال، برنده اسکار هم شد. دبورا تحقیقات گسترده‌ای درباره لباس آن دوره انجام داد و باتوجه به زمان و همینطور شخصیت‌پردازی کاراکترها توانست کار سنگین طراحی لباس فیلم را به‌خوبی به ثمر بنشاند. در این فیلم، لباس‌ها به‌خوبی یادآور طبقه مرفه و پیین دست جامعه در آن زمان بودند؛ دوره‌ای که تجمل‌گرایی در میان طبقه مرفه به اوج خودش رسیده بود و افراد این طبقه، در وز چهار الی پنج بار لباس عوض می‌کردند.

در ادامه با ما همراه باشید تا مهمترین لباس‌های فیلم سینمایی تایتانیک را بررسی کنیم.

لباس بعدازظهر رز

وقتی که برای اولین بار، رز را در تایتانیک دیدیم، کت‌وشلواری جذاب و دوست‌داشتنی پوشیده بود. همانطور که در تصویر می‌بینید، لباس رز کاملا از لباسی الهام گرفته شده بود که در سال ۱۹۱۲ در مجله فشن فرانسوی چاپ شده بود و علاوه بر آن، قانون لایه لایه لباس پوشیدن آن دوران نیز در استایل رعایت شده است. در آن دوره، دیگر برخی از زنان از کرست (شکم‌بندهای سفت و سخت آن زمان) استفاده نمی‌کردند، اما عده‌ای که استفاده می‌کردند، همراه با لباس‌های مختلفشان در طول روز، کرست را نیز عوض می‌کردند. در تصویر می‌بینیم که مادر رز درحال بستن بندهای کرست او برای لباس مراسم شب است و این به‌نوعی دست به دست کردن سنت از نسلی به نسل بعدیست.

 

لباس شب رز

پیراهن جذاب رز در مراسم شب شامل چندلایه پارچه حریر است که جزییاتی مانند منجوق‌دوزی روی آن کار شده است. درضمن خط برش پیراهن بالای خط سینه است و دامن از همانجا شروع می‌شود که هردو از خصوصیات لباس‌های آن دوره است که با نام دوره اواردین از آن یاد می‌شود. موی رز در این صحنه در بالای سرش جمع شده بود که این استایل نیز مختص آن دوره است. حتی کفش‌ها و جواهرات رز نیز از نظر تاریخی صحیح انتخاب شدند؛ ازجمله جواهر «قلب اقیانوس» که برای ساختش از جواهر «الماس امید» الهام گرفته شده بود (خود جیمز کامرون آن را طراحی کرد)؛ بزرگترین جواهر موجود در دنیا که رنگش نیز مشابه همان جواهر قلب اقیانوس فیلم است.

لباس جک و کارل

لباس جک، همانطور که می‌دانید، نشان‌دهنده طبقه پایین و فرودست جامعه است؛ لباس‌های بگی، گشاد، ساده، پیلی‌دار با بندک شلوار و با رنگ‌های گرمی مثل قهوه‌ای و شتری، درست برخلاف لباس‌های مردان طبقه بالا مثل کال که بسیار فیت بود و شامل کت‌وشلوارهایی با رنگ‌های سفید و سیاه و خاکستری می‌شد که جزییات بسیاری داشت؛ ازجمله یقه جداشونده، برگردان آستین کت، دکمه‌های براق، ساعت و بند زنجیری ساعت و…

اشتباهات فیلم

تا بدینجای کار متوجه شدید که طراحی لباس فیلم سینمایی تایتانیک بسیار حرفه‌ای انجام شده و طراحان لباس برنده جایزه اسکار همان سال نیز شدند، اما در این میان، یک چیز اشتباه است: آن هم آرایش زنان. در ۱۹۱۰، آرایش کردن زنان کار چندان پسندیده‌ای به‌شمار نمی‌رفت؛ به‌خصوص در سطح بالای جامعه و درمیان مرفهین. جامعه، زنانی را که آرایش داشتند، «زنان نقاشی شده» خطاب می‌کردند و عموما تنها بازیگران و بدکاره‌ها آرایش می‌کردند و مردم نیز احترام زیادی برای آن‌ها قائل نبودند. پس آرایش زنان در این فیلم برپایه چه تاریخی بود؟ باید گفت دهه ۱۹۹۰٫



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :