شایسته عسگریان در
0

آنچه باید درباره پوشش مراسم ترحیم بدانید

آنچه باید درباره پوشش مراسم ترحیم بدانید

شکی نیست که شرکت در مراسم ترحیم و عزاداری، از سخت‌ترین لحظات زندگی هر انسانیست که کسی آن را تجربه نکند. مسلما در این مواقع، اطرافیان و آشنایان درجه یک فرد متوفی آنقدر در شرایط روحی بدی به‌سر می‌برند که نحوه لباس پوشیدنشان تفاوت چندانی برایشان نمی‌کند، اما سایر حاضرین در مراسم عزاداری و به‌عبارتی آشنایان درجه چندم و دورتر که مهمان مراسم به‌شمار می‌آیند، باید حد و حدود و نکاتی را در لباس پوشیدنشان رعایت کنند تا بدین ترتیب، هم به میزبان و هم به شخص متوفی احترام بگذارند.

در این مطلب، چند نکته را درباره پوشش خانم‌ها و آقایان در چنین مراسمی برای شما بازگو می‌کنیم.

آنچه باید درباره پوشش مراسم ترحیم بدانید

همه به‌خوبی می‌دانید که رنگ مراسم عزاداری در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، رنگ مشکی است؛ البته می‌توان از سایر رنگ‌های تیره مثل سورمه‌ای، قهوه‌ای سوخته، آبی نفتی بسیار تیره و… هم استفاده کرد؛ اما تحت هیچ شرایطی رنگ روشن نپوشید.

ازطرفی باید در این نوع مراسم، لباس رسمی نیز پوشید و نوع رسمی بودن آن با توجه به نوع مراسم (خاکسپاری، سوم، سالگرد بزرگداشت و…) و مکان برگزاری آن (فضای باز، سالن، رستوران و…) متفاوت است، اما درکل بهتر است که خانم‌ها مانتو، شلوار و شال مشکی بپوشند (در مراسمی که در سال برگزار می‌شود، می‌توانید پیراهن بلند مشکی ساده نیز بپوشید) و آقاین نیز  کت‌وشلوار مشکی. دقت داشته باشید که خانم‌ها برای رعایت احترام میزبان نباید لباس باز بپوشند (حتی در مراسمی که در فضای سربسته برگزار می‌شود)؛ ازطرفی استفاده از لباس‌هایی که بخش کوچکی از آن‌ها، مثل سرآستین، یقه و… حریر است یا استفاده از شال حریر، رسمیت بیشتری به لباس می‌بخشد و به‌خصوص در مراسم سالگرد و بزرگداشت مناسب است. آقاین در مواردی که مدتی از درگذشت متوفی گذشته (مثل چهلم و سالگرد) می‌توانند در زیر کتشان، پیراهن سفید بپوشند.

آقایان نباید دکمه یقه‌هایشان را باز بگذارند و لباس خانم‌ها هم باید گردن و سینه‌شان را بپوشاند.

بهتر است که آقایان شلوار جین نپوشند؛ مگر اینکه رنگش مشکی یا خاکستری تیره باشد و پیراهن مشکی خود را درون شلوار قرار دهند.

قد شلوارها (چه زنانه و چه مردانه) نباید کوتاه باشد.

آقایان در موارد خاص می‌توانند تیشرت مشکی بپوشند (در روزهای تابستانی و در مراسم غیررسمی‌تر مانند سوم و…)، اما تیشرت نباید طرح‌ها و لوگوهای عجیب داشته باشد.

بهتر است که آقایام از پوشیدن کفش اسپرت و ورزشی اجتناب کنند و حتما شلوار رسمی پوشیده و کمربند ببندند.

سعی کنید که به‌ساده‌ترین اما درعین‌حال آراسته‌ترین شکل ممکن لباس بپوشید. شما برای تسلای بازماندگان و ادای احترام به مراسم ترحیم می‌روید، نه جلب توجه بقیه.

اگر مراسم در تابستان برگزار می‌شود و از عینک آفتابی استفاده می‌کنید، سعی کنید عینک ساده و کوچک‌تری به چشم بزنید. از پوشیدن صندل و کفش‌های بندی در مراسم بپرهیزید. لباس‌هایی از جنس نخی و کتان استفاده کنید، چون پلی استر زود عرق می‌کند و بوی بدی از آن متصاعد می‌شود.

اگر مراسم در زمستان برگزار می‌شود، بهتر است که دستکش، شال و کلاه، چتر و سایر اکسسوری‌هایتان نیز مشکی باشد.

نداشتن آرایش برای خانم‌ها در ایران، نوعی احترام به بازماندگان فرد و متوفی محسوب می‌شود. در فرهنگ ما آرایش کردن در مراسم ترحیم، چندان قابل قبول نیست، اما یادتان باشد که شما باید آراسته و تمیز در مراسم حاضر شوید. بنابراین می‌توانید پس از شست‌وشوی صورت، از کرم مرطوب‌کننده و کرم پودری با رنگ نزدیک کاملا نزدیک به صورت استفاده کنید تا تنها مواردی مثل جوش و… را بپوشاند، اما رنگ پوستتان را تغییر نداده و مشخص نباشد؛ اگر مراسم در تابستان است، از پنکک رنگ پوست هم برای فیکس شدن کرم پودر و نریختن آن برروی صورتتان استفاده کنید؛ ابروها را شانه بزنید و مرتب کنید؛ از یک بالم لب یا رژ نود همرنگ لب استفاده کنید و اگر ریمل می‌زنید، حتما از ریمل ضدآب استفاده کنید (آن‌هم به مقدار بسیار کم و غیرقابل تشخیص).

از جواهرات و زیورآلات زیادی در مراسم استفاده نکنید. بهترین جواهرات برای مراسم ترحیم، مروارید است که آن‌هم بهتر است ریز باشد و تنها شامل یک گردنبند.

یادتان باشد که از بین تمامی مراسم ترحیم، خاکسپاری از بقیه رسمی‌تر است و هرچه زمان می‌گذرد، از رسمی بودن مراسم کاسته می‌شود و می‌توانید از استایل‌هایی استفاده کنید که کمتر رسمی هستند (درهرصورت استایل کژوآل و اسپرت قابل قبول نیست)؛ به‌جز زمانی که برای شخصی معروف یا بزرگ فامیل مراسم بزرگداشت یا یادبود گرفته می‌شود.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :