شایسته عسگریان در
0

آشنایی با انواع ست‌های رنگی؛ چگونه رنگ لباس‌هایمان را باهم ست کنیم؟

دنیای رنگ‌ها دنیای بسیار بزرگ و عجیبی است و اگر بخواهیم درباره آن مطلب بنویسیم، ساعت‌ها طول می‌کشد و پراگراف‌ها ادامه پیدا می‌کند؛ از روانشناسی رنگ‌ها گرفته تا تاثیر رنگ برروی محیط اطراف، روابط رنگ‌ها با یکدیگر، منشا وجودیشان و…

اما ما در این مطلب، قصد داریم تا به اختصار درباره انواع ست‌های رنگی لباس صحبت کنیم و به روابط و همخوانی رنگ‌ها با یکدیگر بپردازیم؛ اینکه چه رنگ‌هایی با یکدیگر ست می‌شوند و چگونه می‌توانید رنگ‌های همخوان را از میان خیل عظیم رنگ‌ها پیدا کنید. در این مطلب ما چندین شیوه انتخاب مجموعه رنگی را به شما می‌آموزیم. با ما همراه باشید.

درضمن از آنجا که در این مطلب درباره چرخه رنگ، رنگ‌های اصلی، فرعی و مکمل صحبت کرده‌ایم، برای آشنایی با این موضوعات به لینک زیر مراجعه کنید:

اصول ست کردن مانتو و روسری یا شال

ست رنگی مکمل

در مطلب قبلی گفتیم که برخی رنگ‌ها مکمل یکدیگر هستند که در چرخه رنگی ایتن، روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند. بهترین و زیباترین روش ست کردن رنگ لباس‌ها باهم هستند؛ مثل زرد و بنفش، آبی و نارنجی و سبز و قرمز.

ست رنگی شبه مکمل

برای اینکه در ست رنگی مکمل خود کمی تنوع ایجاد کنید، باز هم می‌توانید از چرخه ایتن کمک بگیرید؛ مثلا رنگ‌های آبی و نارنجی مکمل یکدیگر هستند؛ شما می‌توانید برروی چرخه رنگ، به اندازه یک واحد از رنگ آبی حرکت کنید و به رنگ بنفش برسید و نارنجی را با رنگ بنفش ست کنید یا به‌جای ترکیب رنگ سبز و قرمز از ترکیب سبز و نارنجی استفاده کنید.

ست رنگی آنالوگوس

آنالوگوس به چندین رنگی گفته می‌شود که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند؛ مثلا زرد، زرد-نارنجی، نارنجی-زرد و نارنجی یا سبز، سبزآبی و آبی. در این شیوه ترکیب رنگی، بهتر است ابتدا رنگی را که بیشتر از همه می‌پسندید، روی چرخه رنگ انتخاب کنید و در استایلتان نیز بیشتر از بقیه بکار ببرید و رنگ‌های مجاور آن را با حجم کمتر در استایلتان کار کنید.

ست رنگی مثلثی

اگر یک نقطه را روی چرخه رنگی ایتن درنظر بگیرید و سپس دو ضلع هم‌اندازه از آن روی چرخه رسم کنید، یعنی درواقع یک مثلث متساوی‌الاضلاع روی آن تشکیل دهید، با انتخاب رنگ‌های رئوس مثلث به ترکیب رنگ‌های زیبایی دست پیدا می‌کنید.

ست رنگی مربعی

همین کار را می‌توانید با ایجاد یک مربع برروی چرخه رنگ انجام داده و با انتخاب چهار رنگ روی رئوس مربع به ترکیب رنگی چهارتایی زیبایی دست پیدا کنید.

ست رنگی هم‌خانواده

وقتی صحبت از رنگ‌های هم‌خانواده می‌کنین، اشتراکات زیادی برای هم‌خانواده کردن رنگ‌ها به ذهن خطور می‌کند؛ مثل رنگ‌هایی که از یک ته‌مایه رنگی ساخته شده‌اند مانند زرد و سبز یا نارنجی و قرمز، ترکیب رنگ‌هایی از یک تونالیته مثل سفید و کرم یا آبی و سورمه‌ای یا سبز و لیمویی، رنگ‌های گرم مثل نارنجی و قرمز، رنگ‌های سرد مثل آبی و سفید یخچالی، رنگ‌های روشن، رنگ‌های تیره و…

ست رنگی مونوکروم

وقتی که فردی در استایلش از یک رنگ استفاده کند، اما آن را در طیف‌های مختلف بکار ببرد، اصطلاحا می‌گویند که استایلش مونوکروم است؛ مثلا استفاده از تونالیته‌های مختلف آبی مثل آبی آسمانی، لاجوردی، سورمه‌ای و… تمامی این رنگ‌ها درواقع باید با اضافه یا کم کردن رنگ‌های سفید یا مشکی یا ترکیبی از این دو رنگ یعنی خاکستری به رنگ اصلیتان به دست بیایند.

مهمترین استایل مونوکروم را نیز ترکیب رنگ‌های خنثی یعنی سفید، مشکی و خاکستری تشکیل می‌دهد.

ست رنگی آمبره

آمبره را حتما در آرایشگاه‌ها شنیده‌اید و شاید روی موهای خودتان هم پیاده کرده باشید. این اصطلاح درواقع درباره نوع ترکیب رنگ‌هاست. این نوع ترکیب رنگی از لحاظ انتخاب رنگ‌ها شبیه مونوکروم است و در آن از یک رنگ با تونالیته‌های سیاه و سفید مختلف استفاده می‌شود، اما نحوه قرارگیری آن متفاوت است؛ بدین صورت که حتما قرارگیری رنگ باید از توناژ تیره شروع شده و کم‌کم و به‌ترتیب به توناژ روشن برسد یا برعکس.

بازی با چرخه رنگ

همانطور که گفتیم، دنیای رنگ‌ها بسیار وسیع است و به همین ترکیب‌های رنگی ختم نمی‌شود. مواردی که گفتین، امتحانشان را پس داده‌اند، اما شما هم می‌توانید با رنگ‌ها بازی کنید و با استفاده از جابجایی روی چرخه رنگ ایتن به ترکیب‌های رنگی متفاوت و زیبایی دست پیدا کنید.

mobile_sticky_top ad banner


دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :