شایسته عسگریان در
0

فشن شوی کودکان؛ آری یا خیر؟

فشن شوی کودکان؛ آری یا خیر؟

عرصه مد و فشن، سال‌های سال است که در دنیا درحال درخشش است، اما در سالیان اخیر، زمینه‌های متعددی نیز به آن اضافه شده و با فراگیرتر شدن فضای مجازی، طرفداران و دنبال کنندگان آن نیز زیادتر شده است.

یکی از این زمبنه‌های مذکور، فشن شوهای مختلفی است که در دنیا برگزار می‌شود که شامل کت‌واک‌ها، روانوی‌ها یا به‌عبارتی همان راه رفتن مدل‌ها برروی صحنه و به نمایش درآوردن لباس است. همین عمل به ظاهر ساده، سختی‌ها، مشکلات، حرف‌وحدیث‌ها و داستان‌های متعددی دارد؛ از استانداردهایی که برای لاغری و زیبایی در این عرصه تعریف شده و مدل‌هایی که در این زمینه اشتغال دارند، بعضا برای رعایت آن دچار مشکلات روحی و جسمی فراوانی شده و حتی سوء تغذیه می‌گیرند؛ تا مردم عادی که از این استانداردها الگو گرفته و برای رساندن خودشان به آن معیارها دست به کارهایی می‌زنند که بعضا غیرقابل جبران است و اگر هم به آن معیار دست پیدا نکنند، دچار مشکلاتی مثل افسردگی و اعتمادبنفس ضعیف می‌شوند تا مسائل پشت‎‌پرده این صنعت که گاهی برخی مدل‌های بازنشسته یا مدل‌های جوانی که از کارشان استعفا می‌دهند، دست به افشای آن می‌زنند و از مافیای پشت‌پرده، سختی و فشار بیش از حد کاری و رفتار نامناسب کارفرمایان و حتی گاهی تعرض جنسی و سوء استفاده از مدل‌ها سخن می‌گویند.

به همین دلیل همانقدر که این صنعت در سالیان اخیر معروف، پرطرفدار و پولساز شده، به‌همان اندازه، مخالفان سرسختی دارد که معتقدند حداقل باید نظارت بیشتری برروی این صنف شده و قوانین سختگیرانه‌تری برای جلوگیری از سوء استفاده کارفرمایان تنظیم شود.

مخالفت با برگزاری فشن شوها

در همین راستا در ماه‌های اخیر، کشورهای مختلفی، مثل ایتالیا و آمریکا، مجبور شدند که برخی فشن شوها را به‌دلیل استانداردهای اغراق‌آمیز مدل‌هایشان که برای اکثر آن‌ها مسائلی مانند سوء تغذیه و کشکلات روحی به بار آورده، تعطیل کنند تا بازنویسی مجددی از قوانین مربوط به فشن شوها و رانوی‌ها داشته باشند و کشورهایی مثل انگلیس، نیز که از انجام این کار سرباز زدند، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفتند.

فشن شوی کودکان و منتقدان آن

حال با تمامی این تفاسیر، عرصه‌ای نیز در دنیای فشن شو وجود دارد، به‌نام «فشن شوی کودکان»؛ که این عرصه نیز منتقدان جدی خودش را دارد.

منتقدان فشن شوی کودکان عقیده دارند که اگر این عرصه برای جوانان، عرصه‌ای سخت و دشوار است، قوانین و چهارچوب‌های مناسب و بازدارنده‌ای ندارد و به‌دلیل استانداردهای موجود و رفتار برخی کارفرماها باعث بروز مشکلات جسمی و روحی برای مدل‌ها می‌شود، پس برای کودکان باید تا چه اندازه ناامن و تخریب‌کننده باشد؟

آن‌ها معتقدند که کودکان باید کودکی خود را داشته باشند و می‌گویند که کودکان در این سن، قادر به تصمیم‌گیری درست درمورد آینده خود نیستند و حتی اگر خودشان به‌دلیل زرق‌وبرق‌های موجود در دنیای مد از اشتغالشان در این عرصه اظهار رضایت کنند، باز هم از آنجا که به مشکلات و سختی‌های کار واقف نیستند، صلاحیت تصمیم‌گیری ندارند و این والدین هستند که نباید بخاطر پول، شهرت و… کودکانشان را از سنین پایین وارد این عرصه کنند تا از بروز مشکلات جدی روانی در آینده‌ای نزدیک در فرزندانشان پیشگیری کنند. این گروه از افراد از چنین کودکانی به‌عنوان «کودکان کار مدرن» نام می‌برند.

موافقان فشن شوی کودکان

هرچند که عده‌ای نیز معتقدند، چرا که نه؟ این دسته از افراد می‌گویند که اگر این کار با نظارت و همراهی والدین انجام شود و برروی کودکان فشار وارد نشده و لزوما استانداردهای زیبایی که برای کودکان قابل پیاده‌سازی هم نیست، درموردشان اعمال نشود، مفید نیز هست و به خودسازی و استقلال کودک از سنین پایین کمک کرده و باعث می‌شود تا هرچه زودتر به پول و شهرت و آسایش در زندگی دست پیدا کنند.

در ایران نیز در سال‌های اخیر در برخی مزون‌ها، چنین برنامه‌ای برای کودکان برگزار می‌شود که منتقدان و موافقان خود را دارد.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :