سوگل پورمهرام در
0

چند روش ساده برای گشاد کردن کفش‌های تنگ

چند روش ساده برای گشاد کردن کفش‌های تنگ

حتما برای شما هم پیش آمده که با دیدن یک کفش زیبا و فوق‌العاده، ذوق‌زده شدید و بدون هیچ فکری آن را خریدید. اما وقتی آن را به خانه آوردید متوجه شدید که بسیار تنگ است و پاهایتان را اذیت می‌کند. این مسئله بسیار ناراحت‌کننده است. حتما در آن لحظه با خودتان فکر می‌کنید «کاش می‌توانستم کاری انجام دهم که کفش‌های جدیدم جا باز کنند و اندازه شوند». خوشبختانه راه حل‌هایی ساده و کاربردی وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها، کفش جدیدتان را کمی گشاد کنید تا اندازه پایتان شود. ما قصد داریم در مقاله امروز، روش‌های گشاد کردن کفش تنگ را به شما معرفی کنیم. با چی بپوشم همراه باشید!

پوشیدن کفش جدیدتان در خانه

این ساده‌ترین راه حل است. معمولا همه کفش‌ها پس از کمی پوشیده شدن، به اندازه مشخصی جا باز می‌کنند. به همین دلیل، بهتر است در ابتدا کفش جدیدتان را بپوشید و ببینید چقدر برایتان تنگ است. اگر به طور آزاردهنده‌ای تنگ نبود و می‌توانستید با کمی زحمت آن را بپوشید، کافیست برای مدتی آن را در خانه پایتان کنید و راه بروید تا زمانی که کمی جا باز کند. این کار حدودا چند روز زمان می‌برد اما در عوض راه حلی طبیعی است و کفش‌تان صدمه نمی‌زند.

استفاده از یک جوراب ضخیم و سشوار

این روش معمولا فقط روی کفش‌هایی جواب می‌دهد که جنس چرم دارند. ابتدا ضخیم‌ترین جورابی که دارید را بپوشید. سپس کفش‌تان را پایتان کنید و تا می‌توانید، پاهایتان را درون آن فشار دهید. بعد آن قسمتی از کفش که برایتان تنگ است را با استفاده از یک سشوار حرارت دهید. در هنگام حرارت دادن کفش، تا جایی که می‌توانید پاهایتان را در آن فشار دهید. این کار را ۲۰ تا ۳۰ ثانیه ادامه دهید.

در مرحله بعد، سشوار را خاموش کنید اما کفش‌هایتان را از پایتان در نیاورید تا زمانی که کاملا خنک شوند. سپس یک جوراب عادی و نازک بپوشید و کفش‌تان را امتحان کنید. اگر کفش‌تان هنوز به اندازه کافی جا باز نکرده‌ بود، آنقدر روش بالا را تکرار کنید تا به اندازه دلخواهتان برسد. پس از اینکه اندازه کفش به حد دلخواهتان رسید، برای اینکه رطوبت از دست رفته چرم به وسیله حرارت سشوار را به آن بازگردانید، کمی واکس کفش چرم روی آن بزنید.

نکته: حرارت سشوار باعث از بین رفتن چسب‌های کفش می شود. گشاد کردن کفش‌های قدیمی با این روش، بیشتر مراقب باشید.

استفاده از جوراب گلوله شده

در ابتدا، چند لنگه جوراب برای هر کدام از لنگه‌های کفش در نظر بگیرید. سپس لنگه‌های جوراب را گلوله کنید تا شبیه به یک توپ گرد شوند. حالا این گلوله‌ها را به آرامی درون یکی از لنگه‌های کفش‌تان بگذارید و فشار دهید تا وقتی که درون کفش کاملا پر شود. همین کار را برای لنگه دیگر کفش‌تان هم انجام دهید. بگذارید کفش‌تان یک شب به همین حالت باقی بماند. صبح روز بعد، حتما تفاوت سایز را در آن احساس خواهید کرد.

استفاده از فریز کردن و یک کیسه آب

در ابتدا، دو عدد کیسه ساندویچی زیپ‌دار و بدون سوراخ، یا یک بادکنک ضخیم و یا یک کیسه پلاستیکی مشابه را به اندازه یک سوم یا نصف ظرفیت‌اش پر از آب کنید و محکم درب آن را ببندید؛ هر کدام از کیسه‌ها مخصوص یک لنگه کفش است. کیسه‌ها را درون کفش‌هایتان قرار دهید و آنقدر فشار دهید تا کل کفش‌ها را پر کنند. سپس کفش‌هایتان را درون فریزر قرار دهید تا زمانی که آب درون کیسه‌ها کاملا یخ بزند (یک شب کافیست).

وقتی آب درون کفش‌هایتان یخ میزند، در اصل به آرامی باعث انبساط آنها می‌شود. وقتی کفش‌ها را از داخل فریزر بیرون آوردید، قبل از اینکه کیسه‌ها را از درون آنها خارج کنید، اجازه دهید برای مدت ۲۰ دقیقه کمی گرم شوند تا یخ‌شان باز شود. سپس‌ها کفش‌ها را بپوشید و ببینید اندازه پایتان شده‌اند یا خیر. اگر هنوز به اندازه دلخواه‌تان نرسیده بودند، این فرآیند را یک بار دیگر تکرار کنید.

نکته: پیشنهاد می کنیم برای جا باز کردن کفش‌های گران قیمت، این روش را به کار نبرید چون ممکن است به آنها صدمه بزند.

استفاده از روزنامه

در ابتدا چند ورق روزنامه را کمی خیس کرده و آنها را مچاله کنید. آنقدر روزنامه‌ درون کفش خود قرار دهید تا فضای آن کاملا پر شود؛ اما مراقب باشید که هنگام استفاده از این روش، شکل کفش را خراب نکنید. اگر حس کردید شکل کفش‌تان تغییر کرده، روزنامه‌ها را از آن بیرون بیاورید و دوباره داخل آن قرار دهید تا زمانی که به شکل اولیه خود بازگردد. مدتی صبر کنید تا روزنامه‌ها و کفش کاملا خشک شوند. سپس روزنامه‌ها را از داخل کفش خود بیرون آورده و آنها را بپوشید. حتما سایز آنها تغییر کرده است.

نکته: یادتان باشد که می‌توانید با این روش، روش فریز کردن را هم ترکیب کنید تا کفش‌تان بیشتر جا باز کند؛ برای این کار می‌توانید به جای روزنامه خیس، از لنگه جوراب خیس استفاده کنید.

اسپری کردن الکل

یک بطری اسپری را به اندازه ۵۰% با الکل و ۵۰% با آب پر کنید. درون هرکدام از لنگه‌های کفش‌تان را با این محلول اسپری کنید. سپس به مدت ۲۰ دقیقه آنها را بپوشید. همچنین می‌توانید به جای اسپری کردن، به طور مستقیم روی بخش‌هایی از کفش که تنگ هستند الکل بزنید. تا وقتی کفش‌ها خیس هستند، سریعا آنها را بپوشید چون الکل معمولا سریع خشک می‌شود.

یک روش مشابه دیگر این است یک جفت جوراب نخی را درون الکل خیس کنید و آنها را فشار دهید تا الکل اضافی از بافت پارچه خارج شود. سپس جوراب‌ها را بپوشید و کفش‌هایتان را پایتان کنید تا زمانی که الکل به طور کامل خشک شود. اگر هنوز اندازه کفش به حد دلخواهتان نرسیده بود، این فرآیند را چند مرتبه تکرار کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

هشدار: پیشنهاد میکنیم برای جا باز کردن کفش‌های گران قیمت، این روش را به کار نبرید چون ممکن است به آنها صدمه بزند.

استفاده از سیب زمینی

یک سیب زمینی بزرگ را پوست بکنید و درون کفش خود فشار دهید. اندازه سیب زمینی باید به حد کافی بزرگ باشد تا باعث شود کفش‌تان ورم کند. سپس اجازه بدهید کفش‌تان به مدت یک شب در این حالت بماند. مزیت این روش این است که نه تنها سیب زمینی بوی بدی نمی‌دهد، بلکه بوی بد کفش را هم به خود جذب می‌کند. پس در حقیقت با یک تیر دو نشان می‌زنید! همچنین می‌توانید باقیمانده سیب زمینی را به راحتی و با استفاده از یک تکه پارچه مرطوب پاک کنید.

استفاده از قالب کفش

قالب کفش به شکل پای شماست و معمولا از جنس چوب سدر یا افرا ساخته می‌شود. این قالب پیچ‌ها و تنظیماتی دارد که به شما کمک می‌کنند کفش خود را گشاد کنید.

در هنگام خرید قالب کفش به قابلیت‌های آن کاملا دقت کنید. یک قالب کفش معمولا می‌تواند طول و عرض کفش شما را کمی تغییر دهد. به راحتی هم می‌توانید آن را درون لنگه راست یا لنگه چپ کفش قرار دهید. جا باز کردن کفش از طریق قالب، روش کشش خشک نامیده می‌شود. این روش ممکن است چندین روز به طول بیانجامد. سعی کنید هر روز کفش خود را بپوشید و سایز آن را امتحان کنید.

بهتر است همراه با قالب کفش از یک اسپری یا روغن منبسط‌ کننده کفش هم استفاده کنید تا همه جای کفش‌تان به صورت مساوی جا باز کند. این اسپری یا روغن باعث می‌شود بافت کفش شما کمی انعطاف‌پذیرتر شده و در نتیجه، فرآیند انبساط سریعتر و راحت‌تر انجام شود. می‌توانید آنها را از مغازه‌های کفاشی تهیه کنید.

کفش خود را به دست یک کفاش حرفه‌ای بسپارید

اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید بدون صدمه زدن به کفش خود سایز آن را تغییر دهید، ترجیحا آن را به دست یک کفاش حرفه‌ای بسپارید. بعضی از این افراد یک دستگاه مخصوص این کار دارند که به آرامی به کفش فشار و گرما وارد کرده و آن را به اندازه دلخواه شما گشاد می‌کنند.

این روش بسیار دقیق و آسان است و باعث می‌شود شما بیهوده وقت و انرژی و پول خود را هدر ندهید. به خصوص که بعضی کفش‌های گران، حساس و ظریف هستند و ممکن است طی فرآیندهای خانگی صدمه ببینند. این فرآیند حدودا ۱ روز طول میکشد.

نکات مهم در هنگام خرید کفش

تا جایی که امکان دارد، در هنگام خرید کفش سایز متناسب با پای خود را انتخاب کنید که نیازی روش‌های گشاد کردن کفش تنگ که در بالا ذکر شد نداشته باشید. با رعایت نکات زیر می‌توانید در هنگام خرید از سایز کفش خود مطمئن شوید:

  • در هنگام خرید، سایز پای خود را به طور کامل اندازه بگیرید. پای شما سه بعد دارد و باید همه ابعاد آن را به طور دقیق اندازه بگیرید؛ طول، عرض و عمق.
  • هر دو پای خود را اندازه بگیرید و فقط به سایز یک پا بسنده نکنید. البته معمولا سایز دو پا دقیق مثل هم هستند اما در بعضی افراد، این امر صادق نیست. حتی در بعضی از افراد، سایز پای چپ با پای راست یک سایز کامل تفاوت دارد!
  • اگر کفشی که پوشیدید کمی برایتان تنگ است، بهتر است یک سایز بزرگتر آن را انتخاب کنید تا خیابتان راحت باشد؛ حتی اگر همیشه یک سایز کفش می‌پوشید. سایز کفش ممکن است برای کارخانه‌های مختلف یکسان نباشد. به همین دلیل تنها راهی که می‌توانید از طریق آن مطمئن شوید کفش اندازه پای شماست، پوشیدن آن است.
  • اندازه کفش در اروپا و آمریکا و انگلیس متفاوت است. پس قبل از خرید کفش حتما ببینید ساخت کدام کشور است.
  • همه افراد یک سایز پای رند ندارند. مثلا ممکن است سایز پای یک نفر ۳۸٫۵ باشد. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید کفش، حتما این مساله را با فروشنده در میان بگذارید. معمولا مارک‌های معروف کفش، برای این افراد سایزبندی متناسب را دارند.
  • سعی کنید در صورت امکان، در نیمه دوم روز کفش بخرید. چون با راه رفتن و فعالیت در طول روز، پای شما ورم میکند و به بزرگترین سایز خود می‌رسد.
  • کفش‌هایی بخرید که بافت کشی دارند.
  • معمولا کفشی که جنس آن چرم واقعی و اصل باشد، انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به پلاستیک و چرم تقلبی دارد. اگر جنس کفشی که می‌خواهید بخرید چرم اصل نیست، بهتر است سایز آن را دقیقا مطابق با سایز پایتان انتخاب کنید چون به احتمال زیاد نمی‌توانید زیاد آن را گشاد کنید.
  • در هنگام گشاد کردن کفش‌های پارچه‌ای حتما مراقب باشید، زیرا هر کشش ممکن است به الیاف آنها صدمه وارد کند.
  • کفش‌هایی که بافت ارتجاعی درونشان دارند راحت‌تر جا باز می‌کنند. سعی کنید از این مدل کفش‌ها بخرید.
  • چرم‌های مختلف به میزان متفاوتی قابلیت انعطاف‌پذیری دارند.
  • اینکه یک کفش چقدر می‌تواند جا باز کند، محدودیتی دارد. اگر فقط جلوی کفش برای شما تنگ باشد، شانس بیشتری برای تغییر سایز آن دارید تا زمانی که کل کفش برایتان تنگ باشد.
  • کفش‌هایی مانند کفش‌های ورزشی از همان ابتدا شکل پای شما را به خود می‌گیرند.
  • اگر دیدید سایز همیشگی یک کفش برایتان بیش از حد تنگ است، یا آن را نخرید، یا حداقل یک سایز بزرگتر آن را بخرید. همچنین می‌توانید از یک برند معتبرتر با سایزبندی استاندارد خرید کنید.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :