شایسته عسگریان در
0

هرآنچه باید درباره فشن پایدار بدانید!

هرآنچه باید درباره فشن پایدار بدانید!

فشن پایدار این روزها تبدیل به بحثی داغ شده و علاوه بر اینکه مردم عادی درباره آن صحبت می‌کنند، سمینارهایی نیز در کشورهای مختلف درباره آن برگزار می‌شود. امروزه کمپانی‌های مختلف تولیدکننده لباس معمولا مدل کسب‌وکارشان را تغییر می‌دهند تا آسیب‌های زیست‌محیطی را کاهش دهند و شرایط اجتماعی کارگرانشان را بهبود ببخشند. برخی از سلبریتی‌ها و افراد معروف در حال حاضر از خط تولیدهای فشن پایدار حمایت می‌کنند و لباس‌هایی می‌پوشند که با محیطزیست سازگار باشد. ازطرفی برخی نیز با قرض گرفتن لباس یا خریدن لباس‌های دست دوم به این مقوله کمک می‌کنند. حال شاید از خود بپرسید که اصلا فشن پایدار چیست؟ بیایید باهم این موضوع و اصول هفتگانه‌اش را بیشتر بررسی کنیم.

فشن پایدار چیست؟

همه ما خوب می‌دانیم که سال‌هاست محیط‌زیست کره زمین در خطر قرار گرفته است. تغییرات اقلیمی رو به افزایش است، آب‌وهوای کره زمین روز به روز گرمتر شده، یخ‌های قطبی درحال آب شدن هستند و سطح آب‌های آزاد درحال بالاتر آمدن است. ازطرفی مراتع و جنگل‌ها هرروزه به مقدار بیشتر و بیشتری از بین می‌روند و حیوانات مختلفی در فهرست خطر انقراض قرار می‌گیرند. شاید بپرسید که این موضوعات چه ارتباطی با حوزه فشن و مد دارد؟ پس بهتر است بدانید که صنعت فشن، یکی از تاثیرگذارترین صنعت‌ها رد این زمینه است. کارخانه‌های لباس برای تولید محصولاتشان از موادی استفاده می‌کنند که فرآیند تولید آن‌ها آسیب شدیدی به محیط‌زیست وارد می‌کند، اغلب محصولاتشان غیرقابل بازیافت است، مصرف آب در روند تولیدشان بسیار بالاست و مراحل تولید آن باعث گرمایش هوا می‌شود و پسماندهای آن‌ها نیز زمین و آب‌ها را آلوده می‌کند. علاوه بر این، موضوع استفاده از پوست و موی حیوانات نیز هست که روند به‌دست آوردن آن‌ها بسیار بیرحمانه است. درضمن از آنجا که برای نگهداری حیوانات به مراتع نیاز است، این حیوانات را به مراتعی در جنگل‌های بکر و دست‌نخورده می‌برند و بدین ترتیب از حجم جنگل‌ها کاسته می‌شود.

یکی دیگر از موضوعات مهم، مسئله اخلاقی است. کارخانه‌هایی وجود دارند که تعداد زیادی کارگر با دستمزد پایین استخدام می‌کنند و با حقوق بسیار ناچیز آن‌ها را به‌کار می‌گیرند؛ حتی بعضی کارخانه‌ها از کودکان کار برای خط تولیدشان استفاده می‌کنند. این کار درواقع غیراخلاقی محسوب می‌شود و کارخانه‌ها باید طبق قانون کار با کارگرانشان برخورد کنند و بر مبنای شفافیت، اعتماد و احترام با آن‌ها رفتار کنند؛ به کارگران آزادی بیان بدهند تا آن‌ها بتوانند با خیال راحت احقاق حق کنند و درنهایت محیطی برایشان فراهم شود که بتوانند در آن مهارت‌هایشان را بهبود ببخشند و در محیطی شاد کار کنند.

اصول هفتگانه فشن پایدار

به‌طور کلی، فشن پایدار بر هفت اصل استوار است.

تولید بر اساس تقاضای مشتری و تولید سفارشی

اگر هر کارخانه‌ای بر اساس تقاضای مشتریان، اجناس باکیفیتی طراحی و تولید کند که مدت‌ها قابل استفاده باشد و مشتریان به‌زودی نیاز به خرید دوباره نداشته باشند، دیگر از حجم تولید لباس‌ها کاسته می‌شود و درنتیجه مقدار زباله و پسماند نیز کاهش می‌یابد.

تولید پاک و سبز

این روش تولید نیز همانطور که گفتیم با معیارهای زیست‌محیطی همخوانی دارد. در این شیوه، تمامی فریآیندهای تولید لباس در هر مرحله به‌گونه‌ای انجام می‌شود که هیچ آسیبی به محیط‌زیست وارد نشود.

تولید محصولات باکیفیت و طراحی بدون محدودیت زمانی

اگر کیفیت لباس‌ها به‌قدری بالا باشد که بتوان مدت زمانی طولانی از آن استفاده کرد و طراحی و دوخت آن مناسب باشد و ازطرفی مدها و ترندها نیز چندان مورد توجه قرار نگیرند، مردم به پوشیدن لباس‌های شیک برای مدت‌های طولانی عادت می‌کنند و از حجم تولید لباس‌ها کاسته می‌شود.

تولید اخلاقی و منصفانه

حمایت از حقوق حیوانات، عدم آسیب به محیط‌زیست، مصرف آب کمتر، استفاده از مواد قابل بازیافت، حمایت از حیوانات و نیز برخورد منصفانه با کارگران، تعیین ساعات کاری منصفانه برای آن‌ها و پرداخت حقوق مکفی از ویژگی‌های تولید اخلاقی و منصفانه است.

بازیافت، بازتولید و تعمیر

در سال‌های اخیر تعمیرات لباس به امر مهمی تبدیل شده و مردم سعی می‌کنند که پارگی‌های نه‌چندان بزرگ و مهم لباس را تعمیر کنند؛ حتی در برخی موارد این رفوها تبدیل به نوعی مد شده است. ازطرفی اگر لباس، چندان قابل تعمیر نباشد، از آن استفاده‌های دیگری می‌کنند؛ مثلا شلوار جین را تبدیل به کیف، شلوارک یا دامن می‌کنند.

قرض گرفتن لباس، اجاره و مبادله

قرض گرفتن لباس یا اجاره و مبادله آن یکی از مواردی است که در کشورهای مدرن به آن پرداخته می‌شود. اینگونه هزینه‌های خرید کاهش می‌یابد و از حجم تولید لباس نیز کاسته می‌شود. این کار چه از طریق قرض گرفتن لباس از دوستان و آشنایان انجام می‌شود و چه از طریق اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اجاره لباس.

خرید لباس‌های قدیمی و دست دوم

موردی شبیه به مورد قبلی، اما به‌صورت خرید لباس. حتی اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی نیز در این جهت ساخته شده‌اند تا مردم از آن طریق بتوانند لباس‌های دست دوم خود را بفروشند یا از آن لباس بخرند.

سخن آخر

در سال‌های اخیر، برندهای زیادی اقدام به راه‌اندازی خط تولید لباس اکوفرندلی یا سازگار با طبیعت کرده‌اند و قوانین زیادی نیز در اینباره تدوین نموده‌اند. سلبریتی‌هایی همچون اما واتسون نیز با خرید و پوشیدن این لباس‌ها از این تولیدی‌ها حمایت می‌کنند و حتی برخی نیز خط تولید خودشان راه انداخته‌اند.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :