پردیس بختیاری در
0

مدهایی که در دوره‌ای از تاریخ ممنوع اعلام شدند

مدهایی که در دوره‌ای از تاریخ ممنوع اعلام شدند

شیوه لباس پوشیدن افراد در خیابان‎ها، حقایق زیادی را در مورد شرایط آن دوران برملا می‌کند. شاید باورش برایتان سخت باشد، اما پوشیدن بسیاری از لباس‌هایی که شما امروزه به تن می‌کنید، در دوره‌ای از تاریخ و به دلایل مختلفی چون سیاسی یا اجتماعی ممنوع بوده است. اگر دوست دارید بدانید که کدام مد در دوره‌ای از تاریخ ممنوع اعلام شد، در ادامه این مطلب همراهمان باشید.

شلوار برای خانم‌ها

امروزه پوشیدن شلوار برای خانم‌ها به اندازه پوشیدن دامن رواج دارد، اما اگر به استایل زنان در طول تاریخ نگاهی بیندازید، خواهید دید که این مدل لباس تنها مخصوص آقایان بوده و خانم‌ها از پوشیدن آن منع شده بودند. البته زنان همیشه مخالفت خود را با این ممنوعیت نشان می‌دادند تا این که پس از جنگ جهانی اول، درست زمانی که زنان در اجتماع حضور یافته و آغاز به کار کردند، پوشیدن این مدل لباس نیز برای آن‌ها آزاد شد.
در سال ۱۹۳۹، مجله‌های مد و فشن تصویر زنان را در حالی که شلوار به پا داشتند، در مجلات خود چاپ کردند و این مدل لباس پوشیدن به تدریج تبدیل به یکی مد‌های رایج در میان زنان شد. در اواسط قرن ۲۰ میلادی، اگر چه در برخی مناطق هنوز پوشیدن شلوار برای خانم‌ها ممنوع بود، اما بسیاری از خانم‌ها پا روی قوانین گذاشته و آن را به تن کردند.

رنگ بنفش برای فقرا

در قرن ۱۴ میلادی، انگلستان قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن پوشیدن برخی رنگ‌ها و جنس‌های لباس برای طبقات پایین جامعه ممنوع اعلام شد. به عنوان مثال، خانواده‌های فقیر اجازه پوشیدن لباس‌هایی از جنس ابریشم و خز را نداشتند. علاوه بر آن، آن‌ها حتی از پوشیدن رنگ بنفش نیز منع شدند. از آنجا که قانون رنگ بنفش را رنگی سلطنتی اعلام کرد، دیگر افراد تهی دست قادر به پوشیدن آن نبودند.

البته این اولین باری نبود که رنگ بنفش برای فقرا ممنوع اعلام شد، در رم باستان نیز پوشیدن این رنگ برای افراد طبقه پایین جامعه جرم بوده و سرپیچی از آن منجر به مرگ می‌شد.

قانون ممنوعیت رنگ بنفش برای فقرا تا اواسط قرن ۱۹ میلادی ادامه داشت تا این که به تدریج این رنگ برای اولین بار برای عموم مردم مورد استفاده قرار گرفت.

شلوارک برای افراد بالای ۱۶ سال

آیا باورتان می‌شود که روزی شلوارک هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان ممنوع بوده است؟! اگر به سال‌های ۱۹۳۸ بازگردید، می‌بینید که پوشیدن این مدل لباس به دلیل این که پا‌ها را نمی‌پوشاند، ممنوع اعلام شد. این قانون ابتدا برای خانم‌ها وضع گردید به طوری که خانم‌ها حق نداشتند با شلوارک در خیابان‌ها راه بروند. اما یک سال بعد، این قانون تمام مردان و زنان بالای ۱۶ سال را شامل شد. مجازات سرپیچی از این قانون ۲۵ روز زندان و پرداخت ۲۵ دلار بود.

موی کوتاه برای خانم‌ها

امروزه، موی کوتاه برای خانم‌ها نه تنها زیباست، بلکه یکی از ترند‌های سال نیز به حساب می‌آید، اما این مدل مو در دوره‌های مختلفی از تاریخ برای خانم‌ها ممنوع بوده است. در واقع طبق این قانون، خانم‌هایی که موی کوتاه داشتند از جامعه طرد می‌شدند. اما این قانون به تدریج منسوخ شد و در نهایت مدل موی کوتاه به تدریج از اوایل قرن ۲۰ میلادی تبدیل به یکی از مدل‌های محبوب سال در میان خانم‌ها شد.

مدل موی وسترن

مردم ایران نسبت به مردم دیگر کشورها، محدودیت بیشتری در انتخاب مدل موهایشان داشتند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۰ مدل موی وسترن یا غربی نمادی از ضد اسلامی معرفی و برای آقایان در ایران ممنوع اعلام شد. این قانون نه تنها برای آقایان در خیابان ها، بلکه برای آرایشگران نیز مجازات سختی داشت. در آن زمان لیستی از مدل مو‌های مجاز به آرایشگران داده شده بود که آن‌ها تنها می‌توانستند طبق آن لیست مو‌های مشتریانشان را کوتاه کنند.

کفش پاشنه بلند

اگر چه کفش پاشنه بلند جذابیت زیادی دارد، اما راه رفتن با آن به هیچ وجه راحت نیست. اما این دلیلی بر ممنوعیت آن در شهرهایی، چون کارمل کالیفرنیا نبود. در این شهر زنان اجازه پوشیدن کفش‌هایی بلندتر از ۵ سانت را نداشتند. این قانون از سال ۱۹۶۳ و برای محافظت از شهر وضع گردید. از آنجا که ریشه درختان، پیاده رو‌های شهر را پوشانده بودند، راه رفتن با چنین کفش‌هایی هم به ریشه‌ها و هم به خود زنان آسیب می‌رساند.

این قانون نه تنها در آمریکا، بلکه در کشور‌های دیگر نیز وضع گردید. مثلا در سال ۲۰۰۹، قانون منع کفش پاشنه بلند در مکان‌های دیدنی و باستانی یونان نیز، به دلیل آسیبی که پاشنه به آثار باستانی وارد می‌کرد، وضع شد.

البته این قانون گاهی به هدف حفظ سلامتی خود زنان تصویب می‌شد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ در آلبرتای کانادا، زنان در محیط کار حق نداشتند کفشی به پا کنند که سلامت آن‌ها را به خطر می‌انداخت. فیلیپین هم در سال ۲۰۱۷، پوشیدن کفش پاشنه بلند را برای خانم‌ها در محیط کار ممنوع اعلام کرد.

گل سر پاپیونی برای مو

آیا فکرش را می‌کردید که گل سر پاپیونی برای دختران ممنوع اعلام شود؟! گل سر پاپیونی یکی از ترند‌های قرن ۱۷ میلادی بود. این مد در قرن ۲۱ بار دیگر توسط ستاره برنامه «Dance Moms»، جوجو سیوا، مورد توجه قرار گرفت و در میان دختران جوان محبوب شد.

این مد به قدری طرفدار پیدا کرد که در سال ۲۰۱۷، کل مدارس انگلستان استفاده از گل سر پاپیونی را برای دختران ممنوع اعلام کردند و علت آن را هواس پرتی که این اکسسوری برای دانش آموزان ایجاد می‌کند، دانستند. اگر چه این ممنوعیت از سوی خانواده دانش آموزان مورد مخالفت قرار گرفت، اما خود جوجو سیوا اعلام کرد: «اگر چه نمی‌توان جذابیت گل سر‌های پاپیونی را روی سر نادیده گرفت، اما باید به قانون مدرسه احترام گذاشت و حرف مدیر مدرسه را گوش کرد.»



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :