سوگل پورمهرام در
0

رفع چین و چروک صورت با چند روش ساده

رفع چین و چروک صورت با چند روش ساده

اگر شما یک خانم ۳۵ ساله هستید که به تازگی آثار چین و چروک را بر روی پوست صورت خود مشاهده کرده‌اید، و یا یک خانم ۵۵ ساله هستید که حس می‌کنید چهره‌تان از سن اصلیتان پیرتر به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد یکی از اهداف مهمتان در زندگی کاهش میزان چین و چروک روی پوستتان است.  در مطلب امروز قصد داریم چند روش موثر برای از بین بردن چین و چروک صورت و پوست را از زبان کارشناسان زیبایی برای شما شرح دهیم. با چی بپوشم همراه باشید.

بسیاری از کارشناسان زیبایی معتقد هستند که در جنگ میان ما و چین و چروک پوستمان، بازنده ما هستیم و در نهایت باید شاهد پیدایش این خطوط بی‌رحم، و از بین رفتن طراوت و شادابی دوران جوانی خود باشیم. بسیاری از خانم‌ها نیز مثل آقایان، پذیرفته‌اند که فرآیند پیر شدن، یک فرآیند اجتناب ناپذیر است. اما با تکنولوژی و اطلاعاتی که در حال حاضر در اختیار داریم، می‌توانیم تا حد زیادی آثار پیری را از چهره خود حذف کنیم.

در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب، اولین و مهم‌ترین دلیل برای ایجاد چین و چروک بر روی پوست است. مطالعات علمی بسیاری تا به امروز، این مسئله را تایید کرده‌اند. مطالعات علمی تایید کرده‌اند، میزان قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب، نسبت به فاکتورهای ارثی، اثر مهمتری بر پیدایش چین و چروک روی سطح پوست دارد.

حتما از کرم ضد آفتاب با کیفیت استفاده کنید

اگر مجبور هستید که در معرض نور مستقیم افتاب قرار بگیرید، حتما از یک کرم ضد آفتاب با کیفیت استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که هم احتمال ابتلا به سرطان پوست در فرد کاهش یابد، و هم تعداد چین و چروک‌های ایجاد شده روی سطح پوست او به حداقل میزان ممکن برسد.

اگر پوست خود را دوست دارید، سیگار کشیدن را ترک کنید!

اگر واقعا به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهید، باید عادت بد سیگار کشیدن را ترک کنید! نتیجه برخی از تحقیقات علمی در این زمینه همچنان بحث برانگیز است، اما با گذشت زمان، نتیجه مطالعات علمی بیشتر و بیشتر تایید می‌کنند که دود سیگار باعث پیر شدن پوست می‌شود. می‌پرسید چطور؟ سیگار کشیدن از طریق انتشار آنزیمی که باعث تخریب کلاژن و الاستین، یعنی دو مورد از اجزای مهم پوست می‌شود، پوست صورت شما را پیر می‌کند. مطالعات انجام شده بر روی افراد دوقلو، در واحد تحقیقاتی بیمارستان سنت توماس شهر لندن، نشان دادند پوست خواهر یا برادری که در طول زندگی خود سیگار کشیده است، نسبت به خواهر یا برادر دیگر، به میزان ۴۰ درصد نازکتر است و چین و چروک بیشتری هم روی آن ایجاد شده است.

در طول مدت شبانه روز، به میزان کافی بخوابید

زمانی که شما در طول مدت شبانه روز به میزان کافی نمی‌خوابید، بدنتان بیشتر از حالت عادی هورمون کورتیزول تولید می‌کند؛ یعنی هورمونی که سلول‌های پوست را تجزیه می‎کند. اگر به زیبایی و سلامت پوست خود اهمیت می‌دهید، حتما در طول شبانه روز به میزان کافی بخوابید. این کار باعث می‌شود تا بدن شما به میزان بیشتری هورمون HGH یا همان هورمون رشد انسانی تولید کنید. این هورمون به پوست شما کمک می‌کند تا سفت و محکم بماند، قابلیت ارتجاعی بیشتری داشته باشد، و همچنین به میزان کمتری چین و چروک بر روی آن ایجاد شود.

سعی کنید به پشت بخوابید

آکادمی درماتالوژی آمریکا به افراد هشدار می‌دهد که اگر هر شب در حالات خاصی بخوابند، به مرور زمان روی پوست آن‌ها «خطوط خواب» ایجاد می‌شود؛ یعنی خطوطی که روی سطح پوست ایجاد شده و بلافاصله بعد از بیدار شدن، از روی پوست شما ناپدید نمی‌شوند. اگر عادت دارید که همیشه به پهلو بخوابید، به مرور زمان روی گونه‌ها و چانه‌تان چین و چروک ایجاد می‌شود. اگر عادت دارید که صورت خود را روی بالشت بگذارید، با گذشت زمان بالای ابروانتان خطوط و چروکی ایجاد می‌شود. برای اینکه از ایجاد شدن این مدل چین و چروک‌ها جلوگیری کنید، بهتر است که همیشه به پشت بخوابید تا پوست صورتتان با سطح بالشت برخورد نداشته باشد.

چشمان خود را جمع نکنید!

بر طبق گزارش آکادمی درماتالوژی آمریکا، هر گونه حرکت تکراری صورت مثل جمع کردن چشم‌ها در هنگام خواندن و یا نگاه کردن، عضلات صورت را خسته می‌کند. این کار باعث می‌شود تا در زیر پوست صورت شما یک شیار ایجاد شود. این شیار نیز در نهایت به چین و چروک تبدیل خواهد شد. همچنین، بهتر است که برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک بر روی پوست اطراف چشم، حتما در طول روز از یک عینک آفتابی استفاده کنید. این کار همچنین باعث می‌شود که شما در مواجهه با نور شدید و مستقیم آفتاب، چشمان خود را جمع نکنید.

به میزان بیشتری ماهی مصرف کنید؛ به خصوص ماهی سالمون

ماهی سالمون و دیگر ماهی‌های آب سرد، نه تنها غنی از پروتئین هستند (که پایه و اساس داشتن یک پوست فوق‌العاده و بی‌نقص است)، بلکه یک منبع عالی از اسید چرب ضروری برای پوست به نام امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳، به تغذیه پوست کمک می‌کنند و همچنین، باعث می‌شوند تا پوست صورت شما جوان بماند و به میزان کمتری هم چین و چروک بر روی سطح آن ایجاد شود.

سویا را در برنامه غذایی روزانه خود جای بدهید

تا به امروز، بیشتر حقایق در مورد چین و چروک پوست، بر روی حیوانات آزمایش شده‌اند. اما نتیجه تحقیقات علمی نشان می‌دهند که برخی از خواص سویا ممکن است به حفاظت از پوست در مقابل اشعه خورشید، و جبران خساراتی که این اشعه به پوست وارد می‌کنند کمک کند. محققان بر اساس یکی از مطالعات انسانی اخیر که نتیجه آن در مجله تغذیه اروپا منتشر شده است، گزارش دادند که یک مکمل غذایی مبتنی بر سویا (که مواد تشکیل دهنده آن شامل پروتئین ماهی و عصاره چای سفید، انگور، گوجه فرنگی و چندین ویتامین دیگر است)، تنها پس از ۶ ماه استفاده به بهبود بافت و میزان استحکام پوست صورت کمک می‌کند.

در رژیم غذایی خود، کاکائو را جایگزین قهوه کنید

محققان با انتشار نتایج مطالعات علمی خود در سال ۲۰۰۶ و در نشریه تغذیه، گزارش دادند که کاکائو حاوی مقادیر بالایی از دو فلاونول رژیم غذایی به نامهای epicatchin و catechin است که پوست صورت را در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه مستقیم آفتاب محافظت می‌کنند، گردش خون را در سلول‌های پوستی افزایش می‌دهند، میزان آبرسانی به پوست صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهند، و در نهایت باعث می‌شوند که پوست صورت شما نرمتر شود.

به میزان زیادی میوه و سبزی مصرف کنید

میوه‌ها و سبزیجات منابع غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدان هستند. این ترکیبات با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد (یعنی مولکول‌هایی ناپایدار که می‌توانند به سلول‌های پوست صورت آسیب برسانند) مبارزه می‌کنند. این کار نیز به نوبه خود باعث می‌شود که پوست صورت شما جوان‌تر به نظر برسد، به زیبایی بدرخشد، و به طور کلی دیرتر پیر بشود.

به طور مداوم از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید

خانم‌ها معمولا همیشه نگران پوست خود هستند و دائما به دنبال محصولاتی می‌گردند که به آنها کمک کند تا پوست خود را جوان و شاداب نگه دارند. همین مسئله باعث می‌شود که شما از یکی از مهمترین و قدرتمندترین راه‌های جوان نگه داشتن پوست صورت، یعنی استفاده مداوم از کرم مرطوب کننده، غافل بشوید! پوستی که به خوبی به آن آبرسانی شده باشد، زیباتر به نظر می‌رسد. در این حالت چین و چروک‌های موجود بر روی پوست صورت شما بسیار کمتر از حالت عادی به نظر می‌رسند.

صورت خود را در طول روز، بیش از حد نشویید

بر طبق نظر متخصصین پوست مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، آب باعث می‌شود که روغن‌های طبیعی و مفید موجود در پوست صورت شما، و همچنین رطوبت موجود در پوست که از آن در مقابل چین و چروک محافظت می‌کند، از بین بروند. به همین دلیل، اگر در طول روز بیش از حد پوست صورت خود را بشویید، در حقیقت آن را از روغن‌های ضروری و رطوبتی که نیاز دارد محروم می‌کنید. علاوه بر این، بهتر است به جای صابون از یک پاک کننده صورت استفاده کنید؛ مگر اینکه صابون صورت شما حاوی مواد مرطوب کننده باشد.

درمان‌های موضعی برای از بین بردن چین و چروک صورت

نتایج مطالعات علمی نشان می‌دهند که عناصر زیر می‌توانند میزان چین و چروک موجود بر روی سطح پوست را کاهش دهند. اکثر این مواد، عناصری هستند که در انواع محصولات مراقبت از پوست، چه محصولات با نسخه و چه محصولات بدون نسخه وجود دارند.

اسیدهای آلفا هیدروکسی یا همان AHAs

این اسیدهای میوه طبیعی، لایه بالایی و سلول‌های مرده سطح پوست صورت را از بین می‌برند و همچنین، باعث کاهش میزان خطوط و چین و چروک‌های موجود بر روی سطح پوست، به ویژه در اطراف چشم‌ها می‌شوند. علاوه بر این، شواهد جدید نشان می‌دهند که این اسیدهای میوه طبیعی در غلظت‌های بالاتر، ممکن است که به تحریک تولید کلاژن کمک کنند.

رتینوئیدها، از جمله Retin A

تنها درمان موضعی تایید شده توسط FDA برای چین و چروک‌های موجود بر روی پوست صورت ترتینوئین است که با نام تجاری رتین آ نیز شناخته می‌شود. این کرم که توسط پزشک متخصص باید تجویز شود تعداد خطوط ظریف و همچنین چین و چروک‌های بزرگ روی سطح پوست صورت را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، آسیب‌های حاصل از نور خورشید را نیز تا حد زیادی ترمیم می‌کند. رتینول یک فرم طبیعی از ویتامین A است که در بسیاری از محصولات بدون نسخه موجود در بازار نیز وجود دارد. نتایج مطالعات علمی نشان می‌دهند که در یک فرمول تثبیت شده و در غلظت های بالا، این ماده ممکن است که به اندازه رتین آ موثر واقع شود و عوارض جانبی مانند سوختن پوست و ایجاد حساسیت را هم نداشته باشد.

ویتامین C موضعی

نتایج مطالعات علمی انجام شده نشان می‌دهند که ویتامین C موضعی، می‌تواند میزان تولید کلاژن را افزایش دهد، پوست صورت را در مقابل آسیب‌های حاصل از اشعه UVA و UVB محافظت کند، رنگ پوست را اصلاح کند، و میزان التهاب پوست را نیز کاهش دهد. البته نکته اصلی این است که شما چه نوع ویتامین C‌ استفاده کنید. تا به امروز، نتایج بیشتر تحقیقات علمی نشان می‌دهند که آسکوربیک اسید، قویترین ماده برای کاهش میزان چین چروک موجود بر روی پوست است.

درمان‌های پزشکی که باعث کاهش میزان چین و چروک صورت می‌شوند

تزریق بوتاکس برای جوانسازی پوست

تزریق بوتاکس که یک نوع خالص از سم بوتولینوم A است، باعث آرام شدن عضلات موجود در زیر چین و چروک‌های پوست صورت می‌شود. این کار باعث می‌شود تا سطح پوست شما صاف بشود و دیگر چین و چروکی روی آن باقی نماند.

پر کردن چین و چروک‌های موجود روی سطح پوست صورت

در این روش پزشکان زیبایی، درون چین و چروک‌های روی سطح پوست را با مواد مختلفی از جمله کلاژن، اسید هیالورونیک و سایر ترکیبات مصنوعی پر می‌کنند.

لیزر درمانی برای لایه برداری از سطح پوست صورت

در این روش، انرژی از یک منبع نور (یا یک لیزر و یا یک نور دیود پالس) لایه سطحی پوست صورت شما را از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود تا پوست شما به میزان کم و نامشخصی زخم بشود. اما در عوض، میزان فعالیت سیستم تولید کلاژن طبیعی پوست را به حداکثر می‌رساند و به این ترتیب، کاری می‌کند تا پوست صورت شما نرمتر شود و میزان چین و چروک روی آن هم به حداقل میزان ممکن برسد.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :