سوگل پورمهرام در
0

خشکی پوست؛ علل و راه‌های درمان با ماسک‎های خانگی

خشکی پوست؛ علل و راه‌های درمان با ماسک‎های خانگی

هرکدام از ما در یک سن مشخص، با خشکی پوست دست و پنجه نرم می کنیم. متاسفانه این خشکی می تواند به پوست زیبا و درخشان شما آسیب برساند. وقتی پوست شما خشک می شود خارش پیدا می کنید، پوست‌تان ورقه ورقه می شود و آرایش به خوبی روی پوست نمی خوابد. حتی گاهی این لوازم آرایش، اوضاع را از چیزی که هست بدتر می کنند! پس بهتر است به جای مواد شیمیایی، برای درمان خشکی پوست خود از درمان‌های خانگی و راه‌های طبیعی استفاده کنید که عوارض جانبی ندارند. در مقاله امروز قصد داریم دلایل خشکی پوست، و ۱۳ مورد از راه‌های موثر درمان آن از طریق ماسک صورت و مواد طبیعی را به شما معرفی کنیم. از طریق این ماسک‌ها م یتوانید پوستی نرم و درخشان داشته باشید. با چی بپوشم همراه باشید!

پوست صورت به چه دلایلی خشک می شود؟

استفاده از صابون و پاک‌کننده‌های آرایش صورت 

یکی از رایج‌ترین دلایل خشکی پوست صورت، استفاده بیش از حد از صابون‌ها و پاک‌کننده‌های آرایش صورت است که در ترکیبات خود مواد شیمیایی بسیار قوی دارند. این نوع صابون‌ها یا پاک‌کننده‌های صورت ممکن است تاثیر شدیدی بر روی پوست خشک داشته باشند. صابون، چربی‌های طبیعی پوست را از بین میبرد. هرچه تعداد دفعات بیشتری با صابون پوست صورت خود را تمیز کنید، چربی آن بیشتر از بین می رود. در نهایت این مسئله باعث خشکی پوست می شود. به جای استفاده از صابون‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی، از یک پاک‌کننده گیاهی یا طبیعی که از عصاره طبیعی گیاهان و روغن‌های طبیعی ساخته شده است استفاده کنید.

هوای سرد و رطوبت کم

خشکی پوست در فصل زمستان که هوا سرد است و درجه رطوبت پایین است، بسیار رایج میشود. هنگامی که هوا در بیرون خانه سرد و خشک است، آب موجود در پوست شما سریعتر تبخیر می شود. همین مسئله باعث می شود پوست‌تان خشک و سفت شده و به راحتی پوسته پوسته شود.

حمام کردن با آب داغ

از حمام کردن با آب داغ و به مدت طولانی خودداری کنید. این کار باعث میشود تمام چربی‌های طبیعی پوست شما از بین برود و در نتیجه، پوست‌تان خشک و سفت شود. وجود این چربی‌های طبیعی برای نرم و مرطوب بودن پوست صورت و بدن امری ضروری است.

استفاده از کرم مرطوب‌کننده نامناسب

ما همیشه فراموش می کنیم که پوست صورتمان در آب و هوای مختلف، نیاز به نوع متفاوتی از کرم مرطوب‌کننده دارد. در هنگام انتخاب یک کرم مرطوب‌کننده، حتما آب و هوای بیرون را در نظر بگیرید. اگر فصل تابستان است و هوا گرم و شرجی، از کرمی استفاده کنید که ترکیبات سبک‌تری دارد. باالعکس، اگر فصل زمستان است و هوا سرد و خشک، آب پوست شما زودتر تبخیر میشود و در نتیجه، به آبرسان قوی‌تری نیاز خواهید داشت. سعی کنیم کرم مطروب‌کننده یا سرمی انتخاب کنید که مواد شیمیایی کمتری در ترکیبات آن به کار برده شده و در عوض، به مقدار زیادی مواد طبیعی و همچنین به میزان کافی SPF (ترکیبات محافظت‌کننده از پوست در برابر نور آفتاب) دارد.

اگزمای حاصل از آلرژی و پسوریازیس

اگزما و پسوریازیس حالت‌های ناخوشایندی هستند که در آنها، پوست خشک می شود، می خارد، و دایره‌های قرمزی روی آن مشاهده می شود. اگزما و پسوریازیس را میتوان با کمک دکتر و با استفاده از یک مرطوب‌کننده پوست مناسب که حساسیت ایجاد نکند، برطرف کرد.

کم شدن آب بدن

وقتی پوست صورت خشک می شود و آب آن از بین می رود، برای جبران آب از دست رفته شروع می کند به ایجاد چربی بیشتر. این مسئله باعث تحریک پوست، ترک خوردن آن، خشکی و خارش می شود. حتی ممکن است حس کنید پوست صورتتان هم‌زمان خشک و چرب است! این مسئله ناشی از عوامل بیرونی و درونی متفاوتی از جمله استفاده بیش از حد از لوازم آرایش، رژیم غذایی، استفاده از محصولات پوستی نامناسب، تغییرات آب و هوا و غیره است. برای درمان، به مقدار زیادی آب بنوشید تا آب از دست رفته به سلول‌های پوستتان بازگردد. همچنین، از یک کرم یا سرم مرطوب‌کننده حاوی مواد طبیعی استفاده کنید.

قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید و مستقیم

همه ما عاشق آفتاب گرفتن و برنزه شدن پوست در فصل تابستان هستیم. اما متاسفانه هنگامی که پوست در معرض اشعه ماورا بنفش آفتاب قرار میگیرد، این اشعه می تواند به سلول‌های پوست آسیب برساند. این مسئله باعث خشکی پوست، تجمع رنگدانه‌های پوست در بافتها، و در نهایت تیره شدن پوست می شود. لایه خارجی پوست میتواند با قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش آسیب ببیند و ضخیم و خشک شود. که همین مسئله سبب پوسته پوسته شدن پوست نیز میشود. اشعه خورشید همچنین میتواند به «الاستین» پوست یعنی بافتی که به پوست کمک میکند صاف، نرم و جوان به نظر برسد، آسیب برساند. برای جلوگیری از این مسئله، سعی کنید در طول روز، زمان کمتری در معرض نور مستقیم آفتاب باشید و از لوسیون بدن و کرم مرطوب‌کننده حاوی SPF استفاده کنید. همچنین میتوانید از یک کلاه استفاده کنید تا نور خورشید مستقیم به صورتتان نتابد.

گرفتن رژیم‌های غذایی نامتعادل

کمبود مواد مغذی، به اندام داخلی بدن آسیب میرساند و روی ظاهر بدن نیز اثر می گذارد. یک پوست خشک و پوسته پوسته شده، نتیجه مستقیم تغذیه نامناسب است. اگر پوستتان خشک و تیره شده، فقط به فکر درمان آن از طریق محصولات بهداشتی صورت نباشید و تقصیر را به گردن تغییرات آب و هوایی نیندازید! خشکی پوست و ورقه ورقه شدن آن میتواند نتیجه یک مشکل بزرگ تغذیه‌ای باشد!

غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، C و D که شامل میوه‌ها و سبزی‌های رنگی هستند، برای پوست بسیار مناسب‌اند. میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ مثل توت فرنگی، تمشک، گوجه فرنگی و سبزیجات دیگر، برای پوست بسیار مفید هستند. سعی کنید حتما آنها را در برنامه غذایی روزمره خود بگنجانید.

همچنین، محصولات لبنی و گوشتی سبک مانند گوشت بوقلمون و مرغ، منبع غنی از ویتامین B و ماهی و تخم مرغ، منبع غنی از ویتامین D هستند که برای پوست بسیار مفید‌اند. درضمن، سعی کنید کمتر از کربوهیدرات‌ها، نمک و شکر استفاده کنید و بیشتر پروتئین و مواد معدنی را جایگزین این مواد کنید تا پوستی سالم، جوان و درخشان داشته باشید.

۱۳ راه موثر برای درمان خشکی پوست

درمان خشکی پوست از طریق سرم صورت بادام

محتویات:

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین:

(حاوی ویتامین آ و ای و یک آنتی‌اکسیدان قوی است. مناسب برای پوست‌های حساس. آبرسان پوست. ضد جوش.)

  • یک دوم قاشق غذاخوری روغن دانه هویج:

(حاوی ویتامین ای و سی و یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از پیری پوست جلوگیری میکند. ضد آلودگی و میکروب. ضد آفتاب. مرطوب‌کننده. از بین برنده چروک‌ها و لک‌های پوست.)

طریقه مصرف:

هر دو روغن را از طریق یک قیف داخل یک بطری شیشه‌ای تیره بریزید. روغن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید و دو بار در روز، پس از شستشوی کامل پوست، روی صورت بمالید. سپس کرم مرطوب‌کننده همیشگی خود را روی پوست صورت بمالید. شیشه را دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

درمان خشکی پوست از طریق ماسک صورت خیار

محتویات:

  • ۱ قاشق غذاخوری خیار تازه له شده:

(حاوی ویتامین آ، سیلیکا و مواد مغذی دیگر. ضد آفتاب. ضد جوش. ضد چروک. ضد پف. آبرسان پوست. تسکین دهنده پوست سوخته بر اثر نور آفتاب. از پیری پوست جلوگیری میکند

  • یک دوم قاشق غذاخوری روغن زیتون:

(یک آنتی‌اکسیدان قوی حاوی ویتامین ای و کِی. سرشار از مواد مغزی. آبرسان پوست. از پیری پوست جلوگیری میکند.)

طریقه مصرف:

چند تکه خیار تازه را از طریق یک دستگاه میکسر کاملا له کنید تا به یک خمیر تبدیل شود. روغن زیتون را به خوبی با آن مخلوط کنید. مخلوط را پس از شستشوی پوست، برای مدت ۳۰ دقیقه روی صورت بگذارید. ۵ دقیقه به آرامی پوست صورت را با آن ماساژ دهید. سپس با آب صورت خود را بشویید. این کار را ۳ یا ۴ بار در هفته، یا هر روز (بسته به میزان خشکی پوست) انجام دهید. برای درمان خستگی صورت و چشم، از خیار سرد استفاده کنید.

درمان خشکی پوست از طریق ماسک صورت زردچوبه

محتویات:

  • یک دوم قاشق غذاخوری پودر زردچوبه:

(حاوی اسید لاکتیک. رنگدانه‌های نامتناسب را ترمیم میکند. ضد لکه. آبرسان پوست. تسکین دهنده پوست سوخته بر اثر نور آفتاب.)

  • ۱ قاشق غذاخوری ماست پرچرب:

(حاوی ویتامین سی. آبرسان و نرم‌کننده پوست چرب و خشک. حاوی پتاسیم. پاک‌کننده منافذ پوست. ضد جوش. ضد لک.)

طریقه مصرف:

محتویات را با هم مخلوط کنید و پس از شستشوی پوست، برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت بگذارید. سپس با یک پارچه نخی تمیز و مرطوب آن را پاک کنید و مرطوب‌کننده همیشگی خود را بمالید. ۳ بار در هفته این کار را تکرار کنید.

درمان خشکی پوست از طریق کرم مرطوب‌کننده حاوی عصاره چوب صندل

محتویات:

  • ۲ یا ۳ قطره روغن خالص چوب صندل:

(تمیزکننده. نرم‌کننده. ضد لک و تیرگی. ضد اگزما. جوان‌کننده. آبرسان.)

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن هسته زردآلو:

(ضد باکتری. ضد التهاب و حساسیت. یک آنتی‌اکسیدان قوی. مرطوب‌کننده و نرم‌کننده.)

طریقه مصرف:

هر دو روغن را از طریق یک قیف داخل یک بطری شیشه‌ای تیره بریزید. روغن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید و دو بار در روز، پس از شستشوی کامل پوست، روی صورت بمالید. سپس کرم مرطوب‌کننده همیشگی خود را روی پوست صورت بمالید. شیشه را دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

درمان خشکی پوست از طریق ماسک صورت آلوئه‌ورا

محتویات:

  • ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورای طبیعی و ارگانیک:

(آنتی‌اکسیدان حاوی ویتامین A، C و E. آبرسان. ضد پیری. ضد لک و تیرگی. بهترین مرحم پوست آفتاب‌سوخته.)

  • یک دوم قاشق غذاخوری روغن ویتامین ای:

(ضد پیری. آبرسان. ضد چروک. ترمیم‌کننده.)

طریقه مصرف:

محتویات را به خوبی با هم مخلوط کنید و هر شب قبل از خواب، پس از شستشوی کامل پوست، برای مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی صورت و زیر چشم‌ها بمالید تا کامل خشک شود. ۵ دقیقه به آرامی پوست را ماساژ دهید. سپس با یک دستمال نخی تمیز و مرطوب آن را پاک کنید و کرم مرطوب‌کننده همیشگی خود را روی پوست صورت بمالید.

درمان خشکی پوست از طریق سرم صورت روغن گل رز

محتویات:

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن گل رز:

(حاوی اسیدهای چرب ضروری مثل امگا۳ و امگا ۶٫ ضد پیری. ضد جوش. مرطوب‌کننده.)

  • ۴ قطره روغن کندر سرخ:

(ضد پیری. حاوی الکل کتونیک که خاصیت آبرسانی دارد. ترمیم‌کننده سلول‌های پوست. ضد جوش. ترمیم‌کننده جای زخم.)

طریقه مصرف:

محتویات را دقیقا به مقدار ذکر شده از طریق یک قیف داخل یک بطری شیشه‌ای تیره بریزید. آنها را به خوبی با هم مخلوط کنید و دو بار در روز، پس از شستشوی کامل پوست، روی صورت بمالید. سپس کرم مرطوب‌کننده همیشگی خود را روی پوست صورت بمالید. شیشه را دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

درمان خشکی پوست از طریق عسل

محتویات:

  • یک دوم قاشق غذاخوری عسل طبیعی و ارگانیک:

(دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی. روشن‌کننده. آبرسان. پاک‌کننده منافذ. نرم‌کننده. ترمیم‌کننده بافت پوست و جای زخم‌ها.)

  • یک دوم قاشق غذاخوری روغن ویتامین ای:

(ضد پیری. آبرسان. ضد چروک. ترمیم‌کننده.)

طریقه مصرف:

محتویات را به خوبی با هم مخلوط کنید و ۳ یا ۴ بار در هفته، پس از شستشوی کامل پوست، برای مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی صورت بمالید. ۵ دقیقه به آرامی پوست را ماساژ دهید. سپس با یک دستمال نخی تمیز و مرطوب آن را پاک کنید و کرم مرطوب‌کننده همیشگی خود را روی پوست صورت بمالید.

*اخطار: اگر پوست عادی یا چرب دارید، قبل از مصرف حتما با دکتر مشورت کنید.

درمان خشکی پوست از طریق ماسک آبرسان صورت حاوی عصاره موز

محتویات:

  • نصف یک موز:

(غنی از پتاسیم. آبرسان. نرم‌کننده. ضد چروک)

  • یک دوم قاشق غذاخوری عسل طبیعی و ارگانیک:

(دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی. روشن‌کننده. آبرسان. پاک‌کننده منافذ. نرم‌کننده. ترمیم‌کننده بافت پوست و جای زخم‌ها.)

طریقه مصرف:

موز را کاملا له کرده و با عسل مخلوط کنید. ۳ یا ۴ بار در هفته، پس از شستشوی کامل پوست، برای مدت ۳۰ دقیقه روی صورت بمالید. ۵ دقیقه به آرامی پوست را ماساژ دهید. سپس با یک دستمال نخی تمیز و مرطوب آن را پاک کنید و کرم مرطوب‌کننده همیشگی خود را روی پوست صورت بمالید.

درمان خشکی پوست از طریق ماسک صورت آووکادو

محتویات:

  • چند تکه آووکادو

(منبع عالی ویتامین و مواد معدنی، از جمله ویتامین B، C، E و K، منیزیم، پتاسیم، اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان های ضد پیری. مرطوب‌کننده. نرم‌کننده.)

  • یک دوم قاشق غذاخوری روغن نارگیل:

(ضد باکتری. مرطوب‌کننده. دارای چربی اشباع برای جلوگیری از خشکی پوست. پاک‌کننده منافذ. ترمیم‌کننده سلول‌ها.)

طریقه مصرف:

آووکادو را کاملا له کرده و با روغن نارگیل مخلوط کنید. ۳ یا ۴ بار در هفته، پس از شستشوی کامل پوست، برای مدت ۳۰ دقیقه روی صورت بمالید. ۵ دقیقه به آرامی پوست را ماساژ دهید. سپس با یک دستمال نخی تمیز و مرطوب آن را پاک کنید و کرم مرطوب‌کننده همیشگی خود را روی پوست صورت بمالید.

درمان خشکی پوست از طریق ماسک صورت زرده تخم ‌مرغ

محتویات:

  • ۱ عدد زرده تخم مرغ:

(آبرسان. حاوی ویتامین آ و مواد مغذی. ضد پیری. نرم‌کننده.)

  • یک دوم قاشق غذاخوری روغن جوجوبا:

(دارای خواص ضد التهابی و ویتامین ای و ب کمپلکس. برطرف‌کننده قرمزی و اگزما. ترمیم‌کننده.)

طریقه مصرف:

مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. ۳ یا ۴ بار در هفته، پس از شستشوی کامل پوست، برای مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی صورت بمالید. ۵ دقیقه به آرامی پوست را ماساژ دهید. سپس با یک دستمال نخی تمیز و مرطوب آن را پاک کنید و کرم مرطوب‌کننده همیشگی خود را روی پوست صورت بمالید.

درمان خشکی پوست از طریق سرم صورت حاوی روغن آرگان

محتویات:

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن آرگان:

(به سرعت جذب پوست میشود. ضد التهاب. ترمیم‌کننده. لایه‌بردار. مرطوب‌کننده پوست و لب. شفاف‌کننده. ضد سوختگی. ضد سیاهی دور چشم.)

  • ۵ قطره روغت اسطوخدوس:

(مرطوب‌کننده. نرم‌کننده. ضد باکتری. ضد التهاب. ضد جوش. ضد لک. ضد سیاهی دور چشم. به پوست اکسیژن میرساند.)

طریقه مصرف:

هر دو روغن را از طریق یک قیف داخل یک بطری شیشه‌ای تیره بریزید. روغن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید و دو بار در روز، پس از شستشوی کامل پوست، روی صورت بمالید. شیشه را دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

درمان خشکی پوست از طریق کرم مرطوب‌کننده حاوی روغن دانه کنجد

محتویات:

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن دانه کنجد:

(ضد التهاب و اگزما. ضد جوش. حاوی امگا ۳ و امگا ۶٫ ترمیم‌کننده بافت پوست. نرم‌کننده. آبرسان. به بازسازی سلول‌های پوستی جدید کمک میکند.)

  • ۵ قطره روغن گل رز:

(پر از ویتامین‌ها، مواد معدنی، و آنتی‌اکسیدان‌ها. مرطوب‌کننده. ضدعفونی‌کننده. ضد جوش. ضد التهاب و قرمزی. درمان‌کننده بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس و درماتیت آتوپیک. ترمیم‌کننده بافت پوست.)

طریقه مصرف:

هر دو روغن را از طریق یک قیف داخل یک بطری شیشه‌ای تیره بریزید. روغن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید و دو بار در روز، پس از شستشوی کامل پوست، روی صورت بمالید. شیشه را دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

درمان خشکی پوست از طریق ماسک صورت جو دوسر

محتویات:

  • ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر:

(مناسب برای انوع پوست. ضد التهاب. پاک‌کننده. غنی از پروتئین. مرطوب‌کننده.  دارای آنتی‌اکسیدان. ضد اشعه ماورابنفش، آلودگی و مواد شیمیایی.)

  • ۲ قاشق غذاخوری ماست:

(ضد لک. اصلاح‌کننده رنگدانه‌های نامتناسب. ضد قرمزی. مرطوب‌کننده. تسریع‌کننده رشد سلول‌های جدید پوستی.)

طریقه مصرف:

مواد را با هم مخلوط کنید. ۳ یا ۴ بار در هفته، پس از شستشوی کامل پوست، برای مدت ۳۰ دقیقه روی صورت بمالید. ۵ دقیقه به آرامی پوست را ماساژ دهید. سپس با یک دستمال نخی تمیز و مرطوب آن را پاک کنید و کرم مرطوب‌کننده همیشگی خود را روی پوست صورت بمالید.

mobile_sticky_top ad banner


دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :