امید جعفری در
0

«تام فورد»؛ زندگی طراح مشهور مد و لباس

«تام فورد»؛ زندگی طراح مشهور مد و لباس

تام فورد طراح دنیای مد و فیلم‌ساز، کسی است که در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ به عنوان مدیر ارشد طراحی در گوچی حضور داشته است. تام فورد در سال ۲۰۰۴ از برند گوچی خارج شد و برند مخصوصش را با عنوان تام فورد به راه انداخت. امروز زندگینامه این طراح مشهور را در چی بپوشم خواهیم خواند.

خلاصه داستان زندگی تام فورد

تام فورد در سال ۱۹۶۱ و ۱۷ اوت در آستین، تگزاس چشم به جهان گشوده است. زمانی که او در پاریس مشغول تحصیل در رشته معماری دانشکده طراحی پارسونز بود، تصمیم گرفت راه خودش را عوض کند و به سمت طراحی و فشن برود. او در سال ۱۹۹۰ به عنوان طراح لباس در برند گوچی استخدام و در سال ۱۹۹۴ به عنوان مدیر ارشد طراحی برگزیده شد.

بر اساس تلاش‌های تام فورد فروش گوچی به ۳ میلیارد دلار در سال افزایش پیدا کرد. او در سال ۲۰۰۴ از گوچی استعفا داد و به دنبال این کار برند جدید و مخصوص خودش را با عنوان تام فورد را به راه انداخت همچنین او کارگردان و فیلم‌ساز نیز است. از جمله آثار او مرد تنها (The Single Man) است.

نوجوانی تام فورد

طراح مد و لباس، توماس کارلی فورد در سال ۱۹۶۱ و ۱۷ اوت در آستین تگزاس به دنیا آمد. پدر او تام فورد و سیرلی بنتون، هر دو در املاک و مستغلات کار می‌کردند و تام فورد اغلب کودکی خودش را در مزرعه پدر و مادربزرگش گذراند. شهری که همیشه در غبار و طوفان‌های تگزاس غرق بود. اغلب کودکی خودش را داخل استخر آب در مزرعه می‌گذراند و به گفته خودش این دوران یکی از بهترین خاطرات زندگی‌اش است.

تام فورد علاقه شدیدی به هنر و نقاشی داشت. این علاقه او از کودکی دردسرهای بزرگی برای خانواده درست کرده بود. تام فورد می‌گوید او بیشتر لباس‌های کودکی خودش را رنگ کرده بود و نقاشی‌های کودکانه مختلفی همه جای آن‌ها کشیده است. از این گذشته، زمانی که پدر و مادرش او را در خانه تنها می‌گذاشتند، او شروع به جابجا کردن وسایل و مبلمان خانه می‌کرد و همه دکوراسیون را قبل از برگشت آن‌ها کاملاً تغییر می‌دهد.

تام اضافه می‌کند که خانواده‌اش همیشه در این مورد حامی و پشتیبان او بودند. زمانی که متوجه شدند او علاقه به هنر و نقاشی دارد بهترین امکانات را برای کودکشان فراهم کردند. از جمله این امکانات، رنگ و معلم نقاشی بود.

مدل‌های دوران کودکی تام فورد مادر و مادربزرگش بودند. تام فورد می‌گوید که مادر و مادربزرگش افرادی کاملاً شیک‌پوش و کلاسیک بودند. مادر و پدربزرگ من در تگزاس زبانزد خوش‌پوشی بودند. از لباس تا ماشین شان همگی پر از زرق‌وبرق و جذابیت بود. بعدها تام فورد با الهام گرفتن از استایل آن‌ها در سال ۱۹۹۰، لباس‌های کلاسیکی در برند گوچی طراحی کرد.

تام فورد توضیح می‌دهد رؤیاها و آرزوهای کودکی هیچ‌وقت از شما جدا نمی‌شود و تا زمانی که زنده باشید کارهای شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل بود که تام فورد نتوانست به راحتی از طراحی لباس به سبک مادر و مادربزرگش که تقریباً نمادهایی از غرب و تگزاس بودند، بگذرد.

تام فورد و همکاری با برند گوچی

او در سال ۱۹۸۵ زمانی که از دانشگاه پارسونز فارغ‌التحصیل شد با کتی هاردویک آشنا شد. او طراح برجسته لباس‌های ورزشی بود. تام فورد به مدت یک ماه هرروز با دفتر او تماس می‌گرفت اما هاردویک از جواب دادن سر باز می‌زد. درنهایت برای خلاصی از دست این مزاحم سمج، مجبور شد جلسه‌ای با او برگزار کند. جلسه‌ای که به گفته خود تام فورد قرار بود دو دقیقه باشد.

هاردویک بعدها در مورد اولین دیدارش با فورد می‌گوید، من قصد نداشتم امیدواری به او در مورد کارش بدهم. از او در مورد برند موردعلاقه‌اش پرسیدم و او گفت آرمانی و شنل، بعداً از او دوباره پرسیدم دلیل جوابش چه بوده گفت که آن روز شما لباسی از برند آرمانی به تن داشتید.

فورد و هاردویک با هم به مدت دو سال همکاری داشتند و در این سال‌ها فورد یکی از طراحان لباس‌های جین یکی از فروشگاه‌های نیویورک هم بود. در سال ۱۹۹۰، فورد به میلان رفت تا مجموعه گوچی به عنوان یک طراح لباس بانوان کار کند. در آن زمان چرم در بازارهای دنیا به ندرت یافت می‌شد و گوچی که یکی از تولیدکنندگان اکسسوری بر اساس چرم بود با مشکل مواجه شده بود؛ اما تام فورد توانست شرکت را از این منجلاب بیرون بیاورد. این تلاش او باعث شد که در سال ۱۹۹۴ به عنوان طراح ارشد گوچی انتخاب شود.

گوچی با ورود فورد تغییر چهره داد و از طراحی‌های مینیمالیستی قرن ۹۰ میلادی به طراحی‌های کلاسیک قدیمی که فارغ از جنسیت بودند گردش کرد. از طرفی در این سال‌ها گوچی تولید لباس‌های ورزشی مردانه و زنانه را شروع کرد. تحت فرمان تام فورد بود که گوچی برند ایو سن لورن را خریداری کرد. این حرکت باعث افزایش فروش گوچی در بازارهای جهانی شد. فورد در طول سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ به عنوان قلب تپنده شرکت توانست فروش را از ۲۳۰ میلیون دلار به ۳ میلیارد دلار در سال افزایش دهد.

بعد از اینکه، پینالوت پرینتمپ فرانسوی سکان‌داری برند گوچی را در سال ۲۰۰۴ به دست گرفت، تام فورد از مجموعه کناره‌گیری کرد. در سال ۲۰۰۵ تام فورد شرکت و برند خودش را با عنوان تام فورد تأسیس کرد که حوضه کاری آن لباس مردانه، عینک و لوازم‌آرایشی است. تام فورد و برندش به‌سرعت هرچه‌تمام‌تر در دنیای مد معروف شدند و همانند برند گوچی به عنوان یک سمبل لباس‌های شیک مردانه شناخته شد و تاکنون هم با درخشش زیاد به کار خودش ادامه می‌دهد.

فعالیت سینمایی تام فورد

فورد در سال ۲۰۰۹ ورود خود را به جهان سینما اعلام کرد. اولین فیلم او «یک مرد مجرد» با هنرپیشگی کالین فورث و جولیان مور نام داشت. بخشی از فیلم‌نامه و همچنین کارگردانی این اثر را خود تام فورد بر عهده داشت. داستان فیلم اقتباسی از رمان کریستوفر ایشِروود است. این فیلم تحسین همگان را برانگیخت. یک مرد مجرد نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر شد. فورد نیز نامزد جایزه «روح مستقل» لقب گرفت. این جایزه به فیلم‌سازان مستقل اعطا می‌گردد.

در سال ۲۰۱۶ فورد فیلم حیوانات شب‌زی را کارگردانی کرد. نویسندگی و بخشی از تهیه‌کنندگی این فیلم نیز بر عهده خود وی بود. این فیلم یک اثر مهیج و جنایی-معمایی است که بر اساس رمان «تونی و سوزان» از آستین رایت در سال ۱۹۹۳ نوشته شده است. در این فیلم بازیگرانی همچون جیک جیلنهال، اِیمی آدامز و آرون تایلر-جانسون ایفای نقش می‌کنند. حیوانات شب‌زی در سه رشته نامزد گلدن گلوب بود که موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم درام را توسط آرون تایلر-جانسون به خود اختصاص دهد. همچنین فورد نیز نامزد جایزه بهترین کارگردان شد.

جوایز تام فورد

فورد در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز متعددی به عنوان طراح مد به دست آورد. این جوایز در زمان حضور او در گوچی و همچنین ریاست برند تام فورد به دست آمد. وی ۵ جایزه شورای طراحان مد آمریکا و ۴ جایزه VH1 مجله مد وُوگ را کسب کرده است. همچنین در سال ۲۰۰۱ توسط ژورنال آمریکایی GQ بهترین طراح سال لقب گرفت.

mobile_sticky_top ad banner


دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :