سوگل پورمهرام در
0

انتخاب پارچه برای لباس، نکاتی که باید بدانید

انتخاب پارچه برای لباس، نکاتی که باید بدانید

انتخاب پارچه مناسب مهم‌ترین گام در فرآیند دوختن لباس است. حتما برای شما هم پیش آمده که از درون ژورنال لباس یک مدل زیبا را انتخاب کنید، اما پس از دوخت لباس با دیدن آن ناامید بشوید! علتش این است که انتخاب پارچه مناسب برای لباس، از انتخاب مدل آن مهم‌تر است. خوشبختانه معمولا برای دوختن هر مدل لباسی، چندین جنس پارچه مناسب است؛ و اگر شما بدانید که باید برای هرکدام از این مدل‌ها چه جنس پارچه‌ای انتخاب کنید، دیگر لازم نیست که نگران خراب شدن لباس خود باشید. به همین دلیل، در مقاله امروز قصد داریم تا یک راهنمای کامل در مورد نحوه انتخاب پارچه مناسب برای لباس‌های متفاوت به شما ارائه دهیم. با چی بپوشم همراه باشید!

چطور می‌توانیم برای لباس خود یک پارچه مناسب انتخاب کنیم؟

معمولا در دو حالت تصمیم می‌گریم که یک لباس جدید بدوزیم:

  1. با دیدن یک مدل لباس در ژورنال، عاشق آن شده‌ایم و حالا باید برای دوختن آن یک پارچه مناسب انتخاب کنیم.
  2. با دیدن یک پارچه خاص عاشق آن شده‌ایم و حالا باید یک مدل لباس زیبا انتخاب کنیم که با آن پارچه بدوزیم.

هر دو این حالات، شروع خوبی هستند.

آیا الگوی لباسی که برای دوختن انتخاب کرده‌اید مشخص است؟

زمانی که الگوی دوخت لباس خود را در اختیار داشته باشید، انتخاب پارچه مناسب برای آن کار آسانی خواهد بود؛ چون هر الگویی به خودی خود نشان دهنده پارچه مناسب برای دوختن آن است. البته اگر برای دوختن لباس خود پارچه نامناسب انتخاب کنید هم آسمان به زمین نمی‌آید؛ اما در هر حال بهتر است که از قوانین دوخت لباس پیروی کنید تا زحمات و پول‎تان هدر نرود و از نتیجه نهایی راضی باشید.

در ادامه انواع پارچه برای دوختن لباس را از لحاظ وزن، میزان کش آمدن و تنخور آن بررسی می‌کنیم.

۱۲ مورد از رایج‌ترین پارچه‌ها برای دوخت لباس

  1. پارچه کتان نازک: این پارچه یک پارچه بسیار سبک و نیمه نازک است که تنخور(میزان لَخت ایستادن روی بدن) بسیار خوبی دارد.
  2. پارچه کتان شبه لینن: این پارچه بسیار به پارچه کتان نازک شبیه است؛ با این تفاوت که کمی محکمتر است.
  3. پارچه ابریشم مصنوعی (ریون): این پارچه یک پارچه بسیار نرم و سبک است، تنخور خوبی دارد و نسبت به پارچه‌های سبک دیگر مثل کتان نازک و کتان شبه لینن کمی سنگینتر است.
  4. پارچه کتان راه راه شطرنجی: این پارچه هم پارچه‌ای نرم و سبک وزن است، اما تنخور آن به اندازه کتان نازک، کتان شبه لینن و پارچه ابریشم مصنوعی خوب نیست.
  5. پارچه کتانی راه راه و زبر (پارچه جین): همانطور که میدانید، پارچه جین یک پارچه بسیار سنگین است تقریبا اصلا کش نمیاید.
  6. پارچه تور دو لایه: این پارچه زیبا و منحصر به فرد، همانطور که از نامش پیداست، از دولایه تور به هم بافته شده ایجاد شده است. دو لایه بودن این پارچه باعث میشود که بدن شما بیش از حد در زیر لباس نمایان نشود، اما هم زمان، در لباس خود احساس سبکی و راحتی کنید.
  7. پارچه کشباف: پارچه‌های کشباف مدلهای متفاوتی دارد؛ از مدل سبک وزن گرفته تا وزن متوسط و زیاد. اگر لباسی که برای دوختن انتخاب کرده‌اید نیاز به کش آمدن زیادی دارد، بدون شک باید این پارچه را برای آن انتخاب کنید. الگوها برای پارچه‌های کشباف و یا پارچه‌های بافتنی طراحی شده‌اند؛ و الگوهایی که برای پارچه‌های کشباف آهار زده شده‌اند، معمولا میزان کشش مورد نیاز پارچه را مشخص میکنند.
  8. پارچه ابریشم: پارچه ابریشم نیز یک پارچه سبک و ظریف است که تنخور خوبی دارد. ظاهر این پارچه کمی براق است و باعث میشود که لباس شما زیباتر به نظر برسد. همچنین میتوانید از آن برای تودوزی لباس خود نیز استفاده کنید. البته پارچه ابریشم کمی لیز است و ممکن است که کمی شما را اذیت کند.
  9. پارچه ساتن: پارچه‌های ساتن مدلهای متفاوتی دارند؛ بعضی از آنها سبک وزن هستند و بعضی دیگر سنگین وزن. وزن پارچه ساتن کاملا بستگی به مدل آن دارد. این پارچه نیز مانند پارچه ابریشم، ظاهری براق و درخشنده دارد.
  10. پارچه لینن: پارچه لینن یک پارچه با وزن متوسط است که قابلیت ارتجاعی کمی دارد و مشهور است به اینکه بسیار زود چروک میشود. مزیت پارچه لینن این است که گرما را به خوبی از خود عبور میدهد. به همین دلیل است که اکثر لباسهای فصول گرم با پارچه لینن دوخته میشوند.
  11. پارچه پشمی: تقریبا بیشتر از ۲۰۰ مدل پارچه پشمی متفاوت در بازار وجود دارد. این پارچه‌ها از ۲۰ نژاد متفاوت گوسفند به دست میایند. به همین دلیل تنوع بسیار بالایی دارند و شما میتوانید طبق سلیقه و نیاز خود از میان آنها بهترین مدل را انتخاب کنید. پارچه پشمی پارچه‌ای بسیار کاربری و بادوام است. همچنین، این پارچه بسیار گرم است و به همین دلیل، از آن برای دوختن اکثر لباسهای فصوفصل پاییز و زمستان استفاده میشود.
  12. پارچه فلانل: پارچه فلانل یک پارچه نرم و سبک وزن است که از آن برای دوختن پیراهن، شلوار و کت در فصول سرد استفاده میشود.

 

آیا یک پارچه خوب در خانه دارید؟ 

در ادامه به شما می گوییم که چه پارچه‌ای برای دوختن چه لباسی مناسب است.

  1. برای دوختن شلوار، پارچه‌هایی از جمله پارچه لینن(برای فصول گرم)، پارچه کتانی راه راه و زبر(پارچه جین،، فلانل، و پشم (برای فصول سرد) مناسب هستند.
  2. برای دوختن تیشرت و بلوز، پارچه‌هایی از جمله پارچه کتان نازک، ریون، تور دو لایه، کشباف، ابریشم، کتان راه راه شطرنجی، کتان شبه لینن، لینن، و فلانل (برای لباسهایی که زیاد نیاز به لخت بودن ندارند) مناسب هستند.
  3. برای دوختن دامن، پارچه‌هایی از جمله پارچه کتان شبه لینن، ریون، پارچه کتانی راه راه و زبر (پارچه جین)، کشباف، و لینن مناسب هستند.
  4. برای دوختن پیراهن، پارچه‌هایی از جمله پارچه کتان نازک، کتان شبه لینن، ریون، تور دو لایه، کشباف، ابریشم، ساتن، لینن، و پشمی (برای فصول سردتر) مناسب هستند.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :