سوگل پورمهرام در
0

چگونه یک خیاط حرفه‎ای شویم؟

چگونه یک خیاط حرفه‎ای شویم؟

اگر شما هم عاشق مد و فشن باشید، احتمالا تا به حال یک بار هم که شده به این فکر افتاده‌اید که خیاطی را به عنوان شغل خود انتخاب کنید. خیاطی می تواند یک حرفه بسیار لذتبخش باشد، اما برای اینکه یک خیاط ماهر باشید، هم باید به جزئیات کوچک خوب توجه کنید و هم اهل هنر باشید. اکثر مردم فکر می کنند که یک خیاط، فردی است که لباسهای ما را دستکاری می کند؛ یعنی آنها را تنگ میکند، کوتاه میکند، و یا مدلشان را تغییر می دهد اما اینطور نیست. خیاطها می توانند کارهای متفاوتی انجام دهند و شما نیز می توانید حرفه مورد علاقه خود را در دسته‌بندی خیاطی انتخاب کنید. به عنوان مثال، بعضی از آنها لباسهای مخصوص برای مناسبت های خاص را طراحی می کنند، بعضی دیگر طراح لباس در سینما و تیاتر هستند و بعضی دیگر نیز به عنوان خیاط شخصی یک فرد و یا خانواده فعالیت می کنند. در مقاله امروز قصد داریم تا شما را با چگونگی تبدیل شدن به یک خیاط ماهر آشنا کنیم. با چی بپوشم همراه باشید!

مرحله اول: تحصیلات و کسب مدرک در رشته خیاطی

  1. دیپلم خود را در دوره دبیرستان کسب کنید

برای تبدیل شدن به یک خیاط، هیچ الزامی وجود ندارد که شما تحصیلات رسمی داشته باشید. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، شما باید حداقل یک دیپلم دبیرستان یا یک مدرک GED داشته باشید، به خصوص اگر می‌خواهید به عنوان یک خیاط حرفه‌ای برای یک شرکت مد و فشن بزرگ‌تر کار کنید. با مسئولین دبیرستان خود صحبت کنید و ببینید که آیا کلاسی وجود دارد که ممکن است به این زمینه مربوط باشد یا خیر. حداقل، باید سعی کنید که در یک دوره کلاس اقتصاد خانگی شرکت کنید .برخی از مدارس متوسطه ممکن است حتی دوره‌های خیاطی بیشتری داشته باشند که بتوانند به شما در مورد طراحی مد و فشن، خیاطی دستی، و خیاطی ماشینی و صنعتی چیزهایی یاد دهند.​

سعی کنید که دوران مدرسه، به صورت اختیاری در کلاسهای زیبایی شناسی شرکت کنید تا بتوانید در آینده با رنگها و طرحها بهتر کار کنید. همچنین، بهتر است در کلاسهای ریاضی نیز شرکت کنید مهارت‌های پایه ریاضی خود را حفظ کرده، و در آینده با اندازه‌گیری‌ها مشکلی نداشته باشید. اگر قصد دارید که در آینده کسب و کار خود را در زمینه خیاطی راه‌اندازی کنید، بهتر است که در چند کلاس تجارت نیز شرکت کنید. دوره‌های کار – مطالعه نیز می‌توانند مفید باشند، چون ممکن است مربی این دوره‌ها بتواند به شما کمک کند تا با فردی در صنعت مد و فشن آشنا شده و همکاری کنید. ​

  1. سعی کنید دوره‌هایی را بگذرانید که در سطح کالج هستند

با اینکه برای فعالیت در زمینه خیاطی نیازی نیست که یک مدرک دانشگاهی رسمی داشته باشید، اما می‌توانید از شرکت کردن در کلاس‌های دانشگاهی در زمینه مد و فشن بهره ببرید. علاوه بر یادگیری طراحی مد و فشن از کلاسها، داشتن یک مدرک دانشگاهی معتبر ممکن است باعث شود که کارفرما برای شما مشاغلی با سطح بالاتر در نظر بگیرد.​ حتی ممکن است که این مساله باعث ارتقای رتبه شما بشود و به عنوان سرپرست خیاطان دیگر انتخاب بشوید. کالج‌های محلی و مدارس فنی را خوب بررسی کنید؛ احتمال اینکه این مکانها کلاسهای خیاطی و طراحی مد و فشن داشته باشند خیلی بیشتر از دانشگاه‌هایی است که دوره‌های ۴ ساله هنرهای آزاد را برگزار میکنند. همچنین، کلاسهای یک دانشکده فنی ارزان‌تر نیز خواهند بود.​ سعی کنید به دنبال مدارسی بگردید که دوره‌های متنوعی را در سطوح مبتدی، میانی و پیشرفته ارائه می‌دهند. ​موضوعات مربوط به طراحی و دوخت لباس، الگوها، پارچه و طرح آن، جزئیات، و تناسب لباس در بدن را مطالعه کنید. در حالت ایده‌آل، کلاس‌های شما باید اطلاعات کتب درسی و تعداد زیادی تمرین خیاطی را برای شما فراهم کنند. ​

  1. بهتر است که در کلاسهای تجارت و کسب و کار نیز شرکت کنید

این مساله ضروری نیست، اما ممکن است برایتان مفید باشد که چند واحد درسی در زمینه کسب و کار و امور مالی بگذرانید تا خودتان را برای مسئولیت‌ها و وظایف مرتبط با اداره کردن کسب‌وکار در آینده آماده کنید. ​به دنبال کلاس‌های مرتبط با کسب و کار و امور مالی در کالج‌های محلی منطقه خود بگردید. کلاس‌های تجاری عمومی، کلاس‌های امور مالی کسب‌وکار، کلاس‌های کارآفرینی، کلاس‌های بازاریابی، و هر کلاس دیگری که با مسائل کسب و کارهای کوچک مرتبط است را پیدا کنید و در آن شرکت کنید.​

 

قدم دوم: کسب تجربه در زمینه خیاطی

  1. در ابتدا فعالیت خود را به عنوان دستیار یک خیاط آغاز کنید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که با کار کردن به عنوان دستیار یک خیاط با تجربه و حرفه‌ای، خودتان را برای فعالیت به عنوان یک خیاط حرفه‌ای در آینده آماده کنید. یک دوره کارآموزی به شما مهارت‌هایی که برای وارد شدن به کسب ‌و کار در آینده لازم دارید را آموزش می‌دهد، و این تجربه در رزومه شما خوب به نظر خواهد رسید. ممکن است بتوانید یک دوره کارآموزی با یک خیاط که متخصص تعمیر کردن و تغییر دادن لباس است، یک طراح لباس تیاتر و سینما، و یا یک خیاط که در مغازه‌های فروش لباس فعالیت می کند پیدا کنید. یک دوره کارآموزی برای تبدیل شدن به یک خیاط رسمی و متخصص ایجاد تغییر در لباس و تعمیر آن متشکل از حدود ۴۰۰۰ ساعت کار است، در حالی که یک دوره کارآموزی برای تبدیل شدن به یک طراح لباس و یا خیاطی که در مغازه‌های فروش لباس فعالیت میکند حدودا ۸۰۰۰ ساعت طول خواهند کشید.​ خیاطی که تحت نظارت آن قرار می‌گیرید، دوره کارآموزی شما را با کارهای ساده مربوط به خیاطی، از جمله تعمیر کردن و ایجاد تغییر در لباس آغاز خواهد کرد. مادامی که از خودتان مهارت و درک هنری نشان بدهید، وظایف پیچیده‌تری به شما محول خواهد شد.

  1. اگر لازم شد، برای آموزش غیر رسمی خودتان را آماده کنید

از آنجا که یک دوره کارآموزی واقعی ممکن است کمی دشوار باشد، شما می‌توانید فقط از طریق کار کردن با یک خیاط و یا کار کردن در دپارتمان تغییرات لباس و انجام وظایفی که مستقیما مربوط به کار خیاطی نیستند، کمی آموزش ببینید و تجربه کسب کنید.

اگر نمی‌توانید که در یک دوره آموزشی رسمی شرکت کنید، سعی کنید بخشی از زمان خود را به کار در بخش تغییرات لباس یک فروشگاه و یا سایر محیط‌های کاری مشابه اختصاص بدهید؛ یعنی به صورت نیمه وقت در این مکانها استخدام بشوید. حتی اگر شما کاری جز پاسخ دادن به تلفن‌ها، مرتب کردن وسایل مغازه و یا تنظیم کردم قرارهای کاری انجام ندهید، حداقل دانش مورد نیاز را در مورد فضایی که قرار است در آینده در آن کار کنید را به صورت حدودی کسب می‌کنید و همچنین، اصطلاحات و مفاهیم  تخصصی و ضروری مرتبط با خیاطی را یاد می‌گیرید.

  1. بهتر است که مهارت‌های مرتبط با فروش و برقراری ارتباط با مشتری را یاد بگیرید

یک خیاط باید به طور دائمی با مردم سر و کار داشته باشد، به همین دلیل تمرین کردن مهارتهای فروش و خدمات مشتریان در دراز مدت برای شما مفید خواهد بود. علاوه بر این، اگر تصمیم بگیرید که برای کار با یک خیاط یا بخش تغییرات لباس یک فروشگاه درخواست بدهید، داشتن تجربه کاری در فروشگاههای خرده‌فروشی در رزومه شما ممکن است به دردتان بخورد. شما باید مهارت‌های ارتباطی و بین فردی خود را توسعه دهید تا مشتریان با شما احساس راحتی کنند؛ چون زمانی که شما سایز آنها را اندازه‌گیری می‌کنید و بهشان بهترین پارچه برای دوخت لباسشان را پیشنهاد می‌دهید، برای مدتی هرچند کوتاه، با آنها هم‌صحبت میشوید.

در حالی که تمام شغلهای مرتبط با خرده‌فروشی به شما تجربه‌ کار با مردم را ارائه می‌دهد، برخی مشاغل بهتر از شغلهای دیگر هستند.​ مشاغل نیمه وقت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مغازه‌های فروش لباس، مغازه‌های فروش کفش، و مغازه‌های تخصصی فروش لوازم جانبی، بهتر از این هستند که شما در یک رستوران کار کنید و با مردم ارتباط برقرار کنید. مشاغل فروشگاهی، به خصوص آن‌هایی که قبلا ذکر شدند، بیشتر از هر شغل خرده‌فروشی دیگری به شما کمک میکنند تا به محیطهای مرتبط با مد و فشن عادت کنید. از طرفی دیگر، مشاغلی مانند کار در فروشگاه‌های حیوانات خانگی، و فروشگاه‌های خواربار فروشی هیچ ارتباطی با صنعت مد و فشن ندارند و بنابراین، برای کسب تجربه در زمینه خیاطی ایده‌آل نیستند.

  1. مهارت‌هایی که تا به حال یاد گرفته‌اید را روی خودتان تمرین کرده و آنها را اصلاح کنید

قطعا آموزش حرفه‌ای و رسمی در زمینه خیاطی به شما کمک می‌کند، اما اگر دوست دارید که به یک خیاط عالی تبدیل شوید، باید در زمان آزاد خود نیز مهارت‌هایی که تا به حال کسب کرده‌اید را تمرین کنید. اگر قصد دارید که در آینده کسب و کار شخصی خودتان را در حوزه خیاطی راه‌اندازی کنید؛ خودآموزی ممکن است حتی برای شروع کار شما کافی باشد. ​شما می‌توانید در یک فروشگاه کتاب جستجو کنید و کتابهایی پیدا کنید که به شما تکنیک‌های جدید خیاطی و یا اطلاعات بیشتری در مورد انواع پارچه، طراحی مد و فشن، و دیگر موضوعات مربوط به این زمینه را آموزش دهد. ​شما همچنین می‌توانید در صورت نیاز به مثال‌های دقیق‌تر و یک راهنمای گام‌به‌گام خیاطی، به دنبال آموزشها و ویدئوهای آنلاین باشید تا تکنیک‌های مختلف خیاطی را یاد بگیرید.

  1. حتما نحوه کار کردن با لوازم مورد نیاز برای حرفه خیاطی را یاد بگیرید

مهم نیست که کدام روش را برای آموزش دیدن و تجربه کسب کردن در زمینه خیاطی انتخاب می‌کنید، در هر حالت باید قبل از شروع فعالیت خود به عنوان یک خیاط رسمی و حرفه‌ای، نحوه کار با ابزارهای مورد نیاز برای این حرفه را به خوبی یاد بگیرید. شما باید در استفاده از یک نوار متر استاندارد اندازه‌گیری و همچنین دیگر ابزارهای اندازه‌گیری مهارت داشته باشید. معمولا از یک نوار متر برای اندازه‌گیری سایز بدن استفاده می‌شود. برای اندازه‌گیری فواصل بین دکمه‌ها و سجاف زدن نیز از یک خط‌کش کوتاه استفاده می‌شود.

شما همچنین باید بتوانید با ماشین‌های خیاطی سطح حرفه‌ای و دستگاه سرجرز کار کنید. یادگیری زمان استفاده از تنظیمات مختلف بر روی این ماشین‌ها، انواع مختلف سوزن‌های آنها، و انواع مختلف نخ‌ها نیز برای یک خیاط حرفه‌ای امری ضروری است. سعی کنید که از طیف وسیعی از ابزارهای برش‌زنی، از جمله قیچی خیاطی، قیچی مخصوص شکاف دادن و کاتر چرخشی استفاده کنید و یاد بگیرید که چه موقع و برای چه هدفی از هر یک از آنها استفاده کنید.

 

مرحله سوم: یافتن کار در زمینه خیاطی

  1. در ابتدا مشخص کنید که دوست دارید برای خودتان کار کنید یا برای شخص دیگر

یادتان باشد که مزایا و معایبی برای هر دو گزینه وجود دارد، بنابراین باید قبل از هر تصمیم‌گیری، آن‌ها را به خوبی بررسی کنید. برای هر دو مسیر خودتان را آماده کنید تا تنوع شغلی خود را افزایش دهید، اما بیشترین تلاش خود را بر روی مسیری که بیشتر دوست دارید متمرکز کنید. کار کردن برای فردی دیگر میزان مسئولیت‌ها محول شده و نگرانی‌های شما در رابطه با مدیریت کسب ‌و کار و بازاریابی را کمتر می‌کند. اما جنبه منفی این گزینه این است که شما آزادی کمتری نسبت به کاری که انجام میدهید خواهید داشت و همچنین، میزان درآمدتان هم نسبت به زمانی که برای خودتان کار میکنید کمتر خواهد بود. از طرفی دیگر، اگر انتخاب کنید که به عنوان یک خیاط مستقل فعالیت ‌کنید، باید به امور بازاریابی و وظایف اداری وقت کافی را اختصاص بدهید. با این حال، نکته مثبت این گزینه این است که شما می‌توانید ساعات کاری و شرایط خودتان را تعیین کنید، و همچنین می‌توانید میزان بیشتری از درآمد خود را حفظ کنید. ​

بر طبق آمار، تخمین زده شده است که ۴۴ درصد از خیاطان به صورت مستقل مشغول به فعالیت هستند، در حالی که ۲۶ درصد از آنها در حوزه خرده‌فروشی فعالیت می‌کنند.۳۰ درصد باقیمانده نیز برای سایر خدمات و صنایع کار می‌کنند.

  1. سعی کنید که با یک خیاط حرفه‌ای همکار بشوید

خیاط‌های حرفه‌ای اغلب توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بوتیک‌های عروس، و دیگر فروشگاه‌های پوشاک و همچنین تولیدکنندگان پوشاک استخدام می‌شوند؛ این کسب و کارها به فردی نیاز دارند که بتواند تغییرات لازم را در لباس‌ها ایجاد کند.​ اگر قصد دارید که برای شخص دیگری کار کنید، به دنبال فرصت‌های شغلی ارائه شده توسط تولیدکنندگان پارچه و پوشاک، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، و حتی خشک‌شویی‌ها بگردید. هر فروشگاه یا تولیدکننده‌ای که در صنعت مد و فشن فعالیت می‌کند، ممکن است که یک فرصت شغلی احتمالی باشد. شما همچنین می‌توانید مغازه‌های خیاطی فعلی در شهر خود را چک کنید و ببینید که آیا آن‌ها به کمک اضافی نیاز دارند یا نه.

  1. به صورت مستقل، کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید

شروع کسب‌وکار شخصی خودتان به عنوان یک خیاط رسمی و حرفه‌ای ممکن است که کار دشواری باشد، اما با انجام این کار می‌توانید کنترل بیشتری بر روی وظایفی که قبول می‌کنید داشته باشید، و همچنین می‌توانید به سرعت و بدون نیاز به مصاحبه کردن با کارفرمایان احتمالی مشغول به کار شوید. در ابتدا، کافیست که ​الزامات قانونی و مالی برای راه‌اندازی یک کسب ‌و کار شخصی را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که کسب‌ و کار شما به شکل رسمی ثبت شده ‌است و می‌توانید از لحاظ تامین مالی اطمینان داشته باشید.

  1. یک پورتفولیو(مجموعه‌ای از نمونه کارها) تهیه کنید

پورتفولیوی شما باید شامل عکس و نمونه‌ کارهای مرتبط با خیاطی باشد، از جمله کارهایی که شما در زمینه تغییر لباس و یا طراحی انجام داده‌اید. این پورتفولیو می‌تواند یک دارایی با ارزش باشد، برای زمانی که شما قصد دارید کار جدید و یا مشتری جدید پیدا کنید. ​یک پورتفولیوی کامل باید شامل عکس‌های نمونه از لباس‌هایی باشد که شما طراحی کرده‌اید و یا در آنها تغییر ایجاد کرده‌اید. همچنین می‌توانید طرح‌های دستی خود از لباسهایی که طراحی کرده‌اید را نیز درون این پورتفولیو قرار بدهید. سعی کنید که نمونه‌ کارهای شما طیف وسیعی از سبک‌های لباس، از لباسهای غیررسمی تا رسمی، و از لباسهای مردانه تا زنانه را شامل بشود. انجام این کار باعث می‌شود که شما خودتان را به کارفرما و یا مشتری، فردی با استعداد و انعطاف‌پذیر نشان بدهید.

  1. در یک سازمان حرفه‌ای مشغول به کار بشوید

سازمان‌های حرفه‌ای که شامل خیاط‌ها و کسانی که در صنعت پوشاک فعالیت دارند هستند، می‌توانند از شما حمایت کرده و منابع آموزشی بیشتری را برایتان تامین کنند. صرف نظر از این که شما کدام مسیر شغلی را انتخاب می‌کنید، این کار می‌تواند برایتان مفید باشد؛ به خصوص اگر تصمیم بگیرید که به صورت مستقل و برای خودتان کار کنید. سازمان‌های حرفه‌ای که ارزش بررسی کردن را دارند عبارتند از انجمن طراحان لباس و انجمن متخصصین طراحی و خیاطی. سازمان‌های حرفه‌ای می‌توانند اعضای خود را قادر سازند که راحت‌تر دوره‌های آموزشی مداوم را ادامه دهند. آن‌ها همچنین ممکن است فرصتی برای خیاط‌ها فراهم کنند تا به لیست‌ خیاط‌های حرفه‌ای  بپیوندند. همچنین، بسیاری از سازمان‌ها منابع بازاریابی و فرصت‌های شبکه سازی را نیز برای اعضای خود فراهم می‌کنند.

  1. تلاش کنید و برای خودتان مشتری پیدا کنید

اگر برای یک فروشگاه لباس کار کنید، کارفرماها تنها به شما این امکان را می‌دهند که برای مشتریان آنها کار کنید. اما اگر قصد دارید که کسب و کار شخصی خودتان را راه‌اندازی کرده و به آن رونق ببخشید، دانستن اینکه چگونه مشتریان جدید را جذب کنید، بسیار مهم است. سعی کنید که از تبلیغات سنتی، از جمله تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات، و همچنین تبلیغات دیجیتالی، از جمله داشتن یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی محبوب (مانند اینستاگرام، فیسبوک، پینترست و توئیتر) و وب سایت‌های تجاری به خوبی استفاده کنید. علاوه بر این، شما هرگز نباید قدرت تبلیغات زبانی را دست‌کم بگیرید. مشتریانی که از کار شما راضی باشند، در موردتان با دیگران صحبت خواهند کرد و در نتیجه، کسب و کارتان در میان مردم شناخته خواهد شد.

  1. بدانید که باید از کار خود انتظار چه نتیجه‌ای را داشته باشید

اگر شما اشتیاق و استعداد لازم برای فعالیت در زمینه خیاطی را داشته باشید، کار کردن به عنوان یک خیاط حرفه‌ای می‌تواند برایتان کاری بسیار لذتبخش و پربار باشد. با این حال، متاسفانه این حرفه نسبت به شغل‌های دیگر، رشد شغلی نسبتا ضعیفی دارد و به همین دلیل، شما نباید انتظار داشته باشید که بیش از حد ثروتمند شوید. عامل موثر بر کمبود تقاضا در حرفه خیاطی این واقعیت است که اغلب لباس‌ها در کشورهای دیگر و با مبلغی ارزان تولید می‌شوند، همچنین تقاضا برای لباس‌های سفارشی گران‌تر روز به روز رو به کاهش است.



دیدگاه شما



ارسال دیدگاه

نام :

پست الکترونیکی :